Logo

صفحه اصلي > گزارش > قسمت چهارم سریال "بازدید از پروژه اتوبان همت"

قسمت چهارم سریال "بازدید از پروژه اتوبان همت"


18 مهر 1396. نويسنده: monshi
قسمت چهارم سریال "بازدید از پروژه اتوبان همت"


پروژه اتوبان همت سال‌ها است که در دست اجرا است و با گذر سال‌ها تنها شاهد اضافه شدن وعده‌ووعیدها و بازدید مدیران کشوری بر این پروژه هستیم که بیشتر به مانور خودروهای دولتی شباهت دارد و هیچ رسیدگی را به همراه نخواهد داشت.
پروژه همت را می‌توان در حیطه ابر پروژه‌های ملی برشمرد که چند سالی است عملیات آن در دست اجرا بوده و با گذر زمان تنها به تعداد وعده‌ها در این رابطه افزوده می‌شود. این پروژه بیش از چهار سال است که در دست اجرا است و هرساله توسط مقامات کشوری وعده افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه را شنیده‌ایم که این مهم تاکنون به تعویق افتاده است و به نظر می‌رسد حداقل تا دو سال دیگر به بهره‌برداری نرسد. گفتنی است با افتتاح این پروژه (آزادراه "همت_کرج") با کاهش ترافیک همراه خواهیم بود و مجبور نیستیم برای طی کردن این مسیر ساعت‌های طولانی درراه بمانیم. طبق گفته وزیر راه و شهرسازی در سال 1395 مقرر بود این پروژه تا پایان سال 95 و یا نیمه نخست سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین "محمدباقر نوبخت " معاون رئیس‌جمهور در سال گذشته قول بهره‌برداری از این پروژه را در سال 1396 داده بود که به نظر می‌رسید این وعده تنها یک وعده انتخاباتی است و هیچ اقدام چشم‌گیری انجام‌نشده است.
بازدیدی از جنس وعده
16 مهرماه سال جاری برای چندمین بار بازدید از این پروژه در دستور کار قرار گرفت که به نظر می‌رسد این دیدار ثمره چندانی نداشته است و تنها به وعده‌ووعیدهای دوباره منجر شد. معاون رئیس‌جمهور در این بازدید گفت: عدم بهره‌برداری از پروژه نبود اعتبارات کافی است و امیدوار هستیم با تأمین اعتبار کافی و لازم این پروژه در آینده با بهره‌برداری خواهد رسید. بازدید معاون رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان کشوری تنها خرج هزینه بیت‌المال و سوخت آن‌چنانی را به همراه دارد و بیشتر شبیه مأمور خودروهای دولتی است که هرسال در بازدیدها پشت‌هم قطار می‌شوند و مجال را برای تردد سایر شهروندان دشوارتر می‌کنند. به نظر می‌رسد تاوان تمام بی‌تدبیری‌ها و بی‌قانونی‌های این پروژه را استان البرز پس خواهد داد، وعده‌های مسئولان و مدیران کشوری نیز تنها تحمل درد ترافیک را برای مردم دشوارتر ساخت. با نگاهی گذرا در اتوبان می‌توان درد ترافیک را با گوشت و پوست خود چشید و فکر اینکه هرروز مجبور باشی برای رفتن به محل تحصیل و‌ یا کار خود ساعات طولانی عمر خود را در ترافیک تلف کنی عصبانیت را به اوج خود خواهد رساند. ویترین ترافیک اتوبان بی‌شباهت به صحنه جنگ نیست عده‌ای خسته و نالان در انتظار پایان یافتن مسیر هستن و به نظر می‌رسد دیگر توانی برای ادامه راه ندارند و عده‌ای سعی دارند با بوق زدن و ویراژ دادن میان سایر خودروها از این جنگ ترافیک رها شوند. برخی دیگر هم با تماس ساده تلفن مبنی بر اینکه «ترافیک است دیر می‌رسم» درد ترافیک را به جان می‌خرند تا بتوانند امرارمعاش داشته باشند و فعالیت اقتصادی خود را ادامه دهند. تمامی درد مردم به وعده مسئولان تبدیل‌شده است که بهره‌برداری از این پروژه را هرسال به سال بعدش موکول می‌کنند و در پایان مشخص نیست آیا راه نجات از درد ترافیک همین پروژه اتوبان همت است؟ پروژه‌ای که در بازدید سالانه تنها پنج‌تا ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و هر بار به بهانه‌ای عملیات اجرا به تعویق می‌افتد و ادامه بازی افتتاح پروژه به آینده موکول می‌شود. معاون رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به استان البرز و پس از بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران گفت: روند اجرایی این پروژه طولانی شده است و صبر مردم را طاق کرده است.
وی افزود: طبق بیانات پیمانکار پروژه مشکل اصلی عدم نقدینگی کافی است که این مهم به‌زودی فراهم خواهد شد. نوبخت بابیان اینکه استاندار البرز به‌عنوان نماینده دولت در این پروژه خواهد بود، تصریح‌ کرد: دولت تمامی پروژه‌های بزرگ و کوچک را حمایت و پشتیبانی خواهد کرد. معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: زمان‌بندی مختص به تکمیل و ادامه روند اجرایی عملیات این پروژه توسط استاندار البرز طراحی و اعلام خواهد شد.
البرز قربانی ترافیک کشور
در پایان نکته درخور اهمیت استان البرز است که در سطح کشور همواره موجب افتخارآفرینی بوده و نقش مهمی در فرهنگ‌سازی، اقتدار، اقتصادی و غیره در کشور داشته است و تردد خودروها از تمام کشور ترافیک و بحران ترافیکی در این منطقه را فراهم ساخته است. این مهم در حالی اتفاق افتاد است که هیچ تدبیری در این راستا اندیشیده نشده و تنها با دادن وعده، روحیه ناامیدی را در ذهن مرم می‌پرورانند و باگذشت حدود هفت سال از قول ساخت و بهره‌برداری پروژه امروز، شاهد بررسی و ‌تأمین منابع مالی آن هستیم.


بازگشت