Logo

صفحه اصلي > گزارش > تونلی به دروازه بی توجهی

تونلی به دروازه بی توجهی


29 مرداد 1397. نويسنده: monshi
تونلی به دروازه بی توجهی


حتما شما هم با دیدن تیترهایی نظیر: "یک میلیارد و 950 میلیون یوآن به پروژه قطار شهری کرج تزریق می شود" و "دو ایستگاه مترو کرج تا 16 ماه آینده به بهره برداری می رسد" یا تیترها و اخباری مشابه آن که ظرف بیش از 10 سال گذشته به دفعات تکرار شده، آه از نهاد برآورده و از مطالعه وعده هایی که هرگز تاکنون جنبه عملی به خود نگرفته اند، سیر و دل آزرده اید. این دلزدگی حتی برای ما که سال هاست اخبار مربوط به این حوزه را مخابره و منتشر می کنیم هم آشکار است.
اما به راستی چرا قطار شهری کرج پس از 13 سال هنوز به مرحله بهره برداری، حتی در حد یک ایستگاه هم نرسیده در حالی که کلانشهرهایی که بعد از کرج اقدام به ساخت آن کردند، اینک از این ناوگان اساسی حمل و نقل عمومی بهره مند شده اند!
مترو کرج دارای چه مختصاتی است؟
مجموع کیلومتر پیش بینی شده برای خط 2 قطار شهری کرج 27 کیلومتر است که مقرر بوده در دو فاز به اتمام برسد. فاز نخست با طراحی و اجرای 14 کیلومتر و 700 متر با 15 ایستگاه از محدوده کمالشهر یا دانشگاه تربیت معلم تا سرحدآباد در نظر گرفته شده و ساخت تونل های مسیر، ایستگاه ها، دپو، پارکینگ، خطوط رابط و اجرای عملیات ساخت تونل و ایستگاه ها برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین فاز دوم طرح شامل احداث تونل دو خطه باقی مانده مسیر به طول 9950 کیلومتر و هشت ایستگاه زیر زمینی با کلیه تاسیسات است. برای فاز نخست تعداد 15 رام و در مجموع دو فاز تعداد 23 رام قطار پیش بینی شده که در وضعیت عادی تردد، تعداد هفت رام قطار برای جابجایی 70 درصد ظرفیت مسافران کافی است. آگهی دعوت به مناقصه این طرح در سال 84 در روزنامه ها منتشر شد و نهایتا پس از گشایش پاکت های سرمایه گذاری، شرکت سابیر با مبلغ 696159486 دلار آمریکا، به عنوان برنده مناقصه انتخاب شد. شرکتی که در طول نزدیک به 13 سال فعالیت در این پروژه بزرگ و زیرساختی عمرانی شهر کرج، با چالش ها و افت و خیزهای فراوانی روبرو بود و حمایت ها و مخالفت های گسترده ای را پشت سر گذاشته است. این پروژه هم اکنون در فاز یک تنها نزدیک به 32 درصد پیشرفت کلی داشته که شامل تجهیزات و فعالیت های عمرانی می شود. ایستگاه های این فاز نیز طبق اعلام سازمان حمل و نقل ریلی از 40 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده اند. طبق قانون، مقرر است نیمی از هزینه های این طرح را دولت و نیم دیگرش را شهرداری پرداخت کند.
ضرورت های احداث مترو در کرج و مقایسه آن با سایر تجهیزات حمل و نقل عمومی
به گفته سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج، مطابق با استانداردهای جهانی اگر در مسیری تقاضای سفر در ساعت پیک تردد، کمتر از 10 هزار تا بود می توانیم از گزینه هایی مثل تراموا، بی آر تی و امثال آن استفاده کنیم؛ در غیر این صورت تنها مترو جوابگوی نیاز آن مسیرها خواهد بود. علی اصغر صلواتی، اظهار داشت: تنها در مسیر خیابان شهید بهشتی و در ساعات اوج تردد، تعداد 35 هزار مسافر جابجا می شوند که سایر تجهیزات حمل و نقل عمومی مثل تاکسی و اتوبوس یا بی آر تی و تراموا، به هیچ عنوان نمی توانند پاسخگوی نیاز منطقه باشند. صلواتی با تصریح بر اینکه امکانات حمل و نقل عمومی رقیب هم نیستند، خاطرنشان کرد: انتخاب نوع ناوگان بر اساس استانداردها و قوانین ترافیکی تعیین می شود نه بر اساس سلیقه و میل افراد. باید توجه داشت این تجهیزات هیچ یک جایگزین دیگری نیستند. هر رام قطار با 8 واگن قابلیت حمل و جابجایی نزدیک به 16 هزار نفر را دارست که این میزان معادل تقریبی فعالیت 400 دستگاه تاکسی می باشد. یعنی یک دستگاه قطار با هر بار جابجایی معادل 400 تاکسی فعالیت می کند که این رقم به تنهایی نشاندهنده تاثیر مترو در کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت حمل و نقل، افزایش ایمنی و رفع بسیاری از مشکلات شهر می باشد.
چرا اولویت را به مترو باید داد؟
ساخت بزرگراه شمالی اگرچه یک نیاز برای شهر است اما این به معنای اولویت یافتن آن بر احداث یکی از اساسی ترین و ضروری ترین زیرساخت های شهر کرج نیست. به گفته صلواتی، هر باند بزرگراه در حالت ایده آل و بدون قرارگیری در ترافیک، تعداد 1500 دستگاه خودرو را به مدت یک ساعت در خود جای می دهد. این در شرایطی است که روزانه بالغ بر 300 هزار نفر از مسیرهای کرج و تهران به سمت فردیس حرکت می کنند و از این میان 75 هزار نفر از مترو برای تردد بهره می گیرند. این ارقام به خوبی می توانند ضرورت احداث و اولویت راه اندازی مترو به سایر ناوگان حمل و نقل عمومی را روشن کنند. با توجه به چنین اقتضائات و ضرورت هایی، آنچنان که شنیده شده از زمان اجرا تاکنون رقم 300 میلیارد تومان به بزرگراه شمالی اختصاص یافته حال آنکه متروی کرج از سیزده سال پیش تا امروز چنان که سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی عنوان می کند، مبلغ 600 میلیارد تومان دریافت کرده که 500 میلیارد از این رقم، از سوی دولت پرداخت شده است! این در حالی است که در سال های گذشته، مسئولان به کرات از عدم اجرای تعهدات دولت در قبال این طرح سخن گفته و یکی از مشکلات عدم پیشرفت آن را به این کم توجهی ارتباط داده اند. همچنین پیش بینی اعتبار طرح در بودجه سال جاری شهرداری کرج مبلغ 200 میلیارد تومان می باشد که طبق اعلام سرپرست سازمان تاکنون ریالی از این بودجه دریافت نشده و با این حال طرح همچنان با وجود رکود و کندی، در حال انجام است؛ طرحی که با پیش بینی های انجام گرفته از سوی مسئولان سازمان، سه چشم انداز برای آن پیش بینی شده که شامل خوش بینانه، واقع بینانه و بدبینانه است. در برنامه خوش بینانه و در صورت تزریق 2450 میلیارد تومان اعتبار، طی مدت 36 ماه امکان راه اندازی فاز 1 خط 2 قطار شهری وجود دارد. در وضعیت واقع بینانه، تعداد 3 ایستگاه مهم و اساسی این طرح شامل ایستگاه های: شهید سلطانی، چهارراه طالقانی و 45 متری گلشهر، ظرف 36 ماه و با تزریق 1700 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می رسد. در شرایط بدبینانه نیز طرح به مدت پنج سال و با تزریق سالانه 320 میلیارد تومان از ایستگاه 45 متری گلشهر تا جهانشهر به تعداد 6 ایستگاه به انجام خواهد رسید. صلواتی، این را خاطرنشان می کند که تاکنون و به رغم همه ادعاها و گفته ها، عزمی برای احداث این پروژه بسیار مهم وجود نداشته به طوری که اگر طی این 13 سال تنها سالی شش درصد از اعتبارات شهرداری به قطار شهری اختصاص می یافت، هم اکنون طرح به پایان رسیده بود. وی گفت: اگر در سال 86 که قرارداد طرح بسته شده بود از امکانات فاینانس استفاده می کردیم، قیمت های امروز به یک سوم کاهش می یافت و این همه هزینه ای که امروز برای طرح مورد نیاز است، با کاهش محسوسی روبرو بود.
دریافت فاینانس از چین، واقعیت یا دلخوشی؟
با این حال مبحث دریافت فاینانس از کشور چین در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر که به موضوع قطار شهری اختصاص داشت، مطرح و برای این امر رقم یک هزار و 950 میلیارد تومان یوان در نظر گرفته شد. موضوعی که با توجه به تحریم ها و محدودیت های احتمالی که آمریکا برای چین و مبادلات و همکاری های آن با ایران اعمال خواهد کرد، نمی توان چندان امکانپذیر و امیدوارکننده ارزیابی کرد و باید آن را بیشتر مشابه یک احتمال در نظر گرفت. توقف تزریق اعتبارات به قطار شهری کرج در شرایطی انجام می گیرد که طبق برآوردهای سرپرست سازمان، ماهانه مبلغی معادل یک تقاطع غیرهمسطح به هزینه های جاری و پرسنلی این سازمان تعلق می گیرد! این یعنی 13 سال است نیروها و عوامل مجموعه قطار شهری حقوق و مزایا دریافت می کنند در حالی که طرح با کمترین پیشرفت و موفقیتی روبرو بوده و این امر تنها به دلیل کم توجهی و کم کاری مجموعه مدیریت شهری در اختصاص اعتبار به طرح می باشد.
اوراقی که فقط به فروش رفت!
فروش اوراق مشارکت از راهکارهایی بود که در حدود سه سال پیش برای تزریق به طرح اجرایی شد و وجود اختلافات و موانع بسیار میان پیمانکار و کارفرما، تنها دو ماه پس از فروش این اوراق، به خوابیدن پروژه و توقف کار منجر شد. آن هم در شرایطی که از 8 هزار و 530 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده در کشور سهم کرج تنها 100 میلیارد تومان بود. بازپرداخت این اوراق به میزان دو برابر و در مدت چهار سال پیش بینی شده که خوشبختانه نیمی از این اوراق متعلق به دولت بوده و به دلیل توقف پروژه، 50 میلیارد از آن هم اکنون در بانک باقی مانده است.
بازگشت