Logo

صفحه اصلي > گزارش > کابوس رانندگی در کرج

کابوس رانندگی در کرج


25 شهریور 1397. نويسنده: monshi
کابوس رانندگی در کرج


تمام فرمان به دستان این شهر تردد آسان و بدون دردسر را حق مسلم خود می‌دانند و از تنگی معابر و خیابان‌ها، نبود جای پارک مناسب وناهماهنگی در هدایت خودروها در ساعات شلوغ و پرتردد روز گلایه دارند.
بوق، بوق، بوق. شهر را ماشین برداشته. ترافیک به کلاف سردرگمی تبديل شده که نسخه‌ای نهایی برای آن پیچیده نمی‌شود. هر روز به تعداد خودروهای این شهر اضافه می‌شود و در این بین تک‌سرنشین‌ها گوی سبقت را از تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها ربوده‌اند. تمام فرمان به دستان این شهر تردد آسان و بدون دردسر را حق مسلم خود می‌دانند و از تنگی معابر و خیابان‌ها، نبود جای پارک مناسب وناهماهنگی در هدایت خودروها در ساعات شلوغ و پرتردد روز گلایه دارند. مردم برای یک دقیقه زودتر رسیدن به مقصد عجله دارند و چشم شان را روی قانون بسته و فقط به کلاچ و ترمزی فکر می کنند که زیر پای شان است. این یک دورنمای ساده و واقعی از وضعیت کرج در 5 سال آینده است. شهری که روز به روز چاق‌تر می‌شود و معضل ترافیکش شکل حادتری به خود می‌گیرد. بدون شک اگر از همین حالا به فکر علاج این درد نباشیم ،زمانی به خودمان می‌آییم که کار از کار گذشته و شهر با ماشین دودی‌ها قبضه شده است...
ترافیک سن و جایگاه نمی شناسد
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج با اشاره به این‌که امروز ترافیک به یکی از مهمترین معضلات شهری تبدیل شده، می‌گوید: با توجه به افزایش روز به روز جمعیت و به تبع آن تعداد خودروها، شاهد ایجاد گره ترافیکی درمناطق مختلفی از شهر هستیم. باید قبول کنیم معابر و خیابان‌های کرج ظرفیت تردد روزانه این همه خودرو را ندارد و همین باعث شده شهروندان در برخی از ساعات روز گرفتار ترافیک شوند.
محمد حاجی جعفری ادامه می‌دهد: ترافیک معضلی است که همه شهروندان را درگیرمی‌کند و به فاکتورهایی مثل سن، شغل، جایگاه اجتماعی، سطح توان مالی و ... افراد کاری ندارد. همین باعث شده وقتی از شهروندان در خصوص توقع شان از مجموعه مدیریت شهری سوال می‌شود، حل گرهِ ترافیکی شهر را به عنوان اولین اولویت خود مطرح کنند. البته این به آن معنا نیست که شهروندان نسبت به آسیب‌های دیگر شهری مثل آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی، جلوه‌های نامناسب بصری، عدم احقاق حقوق شهروندی و ... بی تفاوت هستند ولی چون نتایج ترافیک را مستقیم و بدون واسطه احساس می‌کنند، حساسیت بیشتری نسبت به آن دارند. وی توضیح می‌دهد: هر چند 70 درصد از پروژه‌های عمرانی شهر مثل تعریض خیابان‌ها و معابر، احداث پل، روگذرو زیرگذرو ... با هدف تسهیل در تردد خودروها و کاهش مشکلات ترافیکی اجرایی می‌شود ولی بدون اغراق باید گفت حوزه ترافیک از مظلوم ترین بخش‌های شهرداری است.
شکست اغلب طرح‌های ترافیکی کرج
وی با اشاره به دلایل مظلوم واقع شدن حوزه ترافیک و حمل و نقل در کلانشهری مثل کرج ابراز می‌کند: متاسفانه مدیران بالا دستی هنوز به این نتیجه نرسیده اند که ترافیک و حمل و نقل یک رشته تخصصی است ونیاز به حمایت ویژه دارد. همین باعث شده مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج بعد از 4 سال فعالیت ساختمان مجزا نداشته باشد و با کمبود شدید امکانات و اعتبار دست و پنجه نرم کند.این مسئول می‌گوید: عدم اعتماد به متخصصان این حوزه وانتخاب مدیرانی که سررشته چندانی نسبت به اولویت های این بخش ندارند باعث شده اکثر طرح ها و پروژه های ترافیکی کرج مثل پارکومتر، راه اندازی خطوط بی آرتی، پیاده راه سازی، طرح مسیر دوچرخه سواری و ... با شکست مواجه شود. مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج با بیان این‌که از حالا باید به فکر حل مشکل ترافیک کرج باشیم و اجازه ندهیم این زخم عمیق تر شود، اظهار می‌کند: بدون شک اگر از حالا به فکر راهکارهایی برای کاهش بار ترافیکی این شهر نباشیم تا 5 سال دیگر به واسطه سرریز جمعیتی سایر شهرها به کرج و چاق تر شدن شهرو افزایش چند برابری تعداد خودروها، معابر و خیابان‌های کرج قفل خواهد شد. وی با تاکید برحق طبیعی آیندگان برای تردد در شهری بی ترافیک می‌گوید: با تعریف سامانه‌های جامع حمل و نقل، اجرای طرح های موثر و ارایه خدمات ترافیکی به شهروندان می‌توان امیدوار بود که فرزندان مان در شهری بدون ترافیک رانندگی کنند.
لزوم فرهنگسازی برای کاهش ترافیک
حاجی جعفری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که بدون فرهنگسازی برنامه‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک نتیجه بخش نخواهد بود، اضافه می‌کند: بدون تعامل و همکاری شهروندان حتی اگر در نقطه نقطه شهر ایستگاه مترو و خطوط بی آر تی راه اندازی شود، باز هم شاهد تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین خواهیم بود. فرهنگسازی در حوزه ترافیک امری زمان بر است و به تخصیص اعتبار مناسب نیاز دارد. شاید لازم باشد شهرداری در یک مقطعی برای درونی سازی فرهنگ ترافیکی در میان شهروندان 20 میلیارد تومان هزینه کند ولی با اطمینان می توان گفت بازخورد مثبت این هزینه کرد چند برابر خواهد بود. به عنوان مثال تا 10 سال پیش هیچ کس در زمان رانندگی کمربند ایمنی نمی‌بست ولی بعد از اعمال جرایم سختگیرانه، اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه‌ها، ساخت برنامه‌های کوتاه و بلند تلویزیونی در این خصوص، امروز بستن کمربند ایمنی در میان غالب مردم به امری عادی تبدیل شده است. بدیهی است ترغیب، تنبیه و تشویق برای ریشه دار کردن فرهنگ ترافیکی باید کنار هم باشند وهیچ یک به تنهایی نتیجه بخش نخواهند بود. وی درادامه با تاکید بر این‌ که مدیران بالا دستی باید ازتوان و تجربه متخصصان و مشاوران حوزه ترافیک و حمل و نقل برای اجرای طرح های موثر در این حوزه بهره بگیرند، می‌گوید: مدیران باید به جوانان و فارغ التحصیلان رشته حمل و نقل و ترافیک اعتماد کنند و با سپردن امور به آنها زمینه حل اصولی و علمی معضل ترافیک شهر را فراهم کنند. وی توضیح می‌دهد: ترافیک مساله ای سیال است و با تعدیل آن خود به خود شاهد کاهش آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی، ارتقای وضعیت سلامت جسمی و روحی شهروندان و ... خواهیم بود. این مسئول می گوید: اگر مردم نتیجه اجرای طرح‌های ترافیکی در شهر را احساس کنند اعتمادشان به مجموعه شهری برای اجرای دیگر پروژه ها افزایش می‌یابد و مشارکت و همکاری بیشتری با مسئولان خواهند داشت. مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی اولویت باید بر مبنای کنترل و مدیریت ترافیک باشد و پس از آن باید برای اجرای طرح‌هایی که به کاهش ترافیک منتهی می شود اقدام کرد.
اولویت‌های مرکز ترافیک در سال جاری
حاجی جعفری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زیرساخت‌های مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج اشاره کرده و می‌گوید: هر چند کرج آخرین شهری بود که به سیستم هوشمند حمل و نقل شهری مجهز شده ولی علی رغم محدودیت‌های اعتباری، امکاناتی و نیروی انسانی علمکرد نسبتا رضایت بخشی داشته است. وی اظهار می‌کند: درحال حاضر این مرکز به 100 کیلومتر فیبر نوری اختصاصی، 60 دوربین نظارتی، 70 دوربین پلاک خوان و سه تابلوی پیام متغیر وی ام اس مجهز است. وی توضیح می‌دهد: دوربین‌های نظارت تصویری این مرکز 24 ساعته معابر و شریان‌های اصلی شهر را رصد می‌کنند و با اعلام نقاط کور ترافیکی در انضباط بخشی به وضعیت تردد خودروها کمک می‌کنند. مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج با اشاره به اهداف این مجموعه در سال جاری ابراز می‌کند: نصب چراغ هوشمند در 10 تقاطع شهر، خرید خودروی سیار پلاک خوان و افزایش دوربین‌های نظارتی بخشی از برنامه‌های امسال است که در صورت تخصیص اعتبار و حمایت مسئولان محقق خواهد شد. وی با گلایه از امکانات محدود این مرکز می گوید: محیط کوچک مرکز کنترل ترافیک و کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکلاتی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. علاوه بر این به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم امکان فعالیت سه شیفت برای همکاران این بخش وجود ندارد. برای سه شیفته شدن این مرکز به امکانات رفاهی و فضای استراحت برای مجموعه نیاز است که این امر بدون حمایت مالی محقق نمی‌شود.
مدیران برای اجرای طرح های ترافیکی ریسک نمی‌کنند
وی با اشاره به درآمدزا بودن طرحهای ترافیکی ابراز می‌کند: این تصور که تخصیص اعتبار برای اجرای طرح‌های ترافیکی ریسک است و ممکن است نتیجه مطلوب را در بر نداشته باشد دلیل قانع کننده‌ای برای عدم تعریف و اجرای این طرح‌ها نیست .بدیهی است با بررسی کارشناسانه، استفاده از نظر متخصصان و مشاوران و حمایت مسئولان ضریب خطای طرح‌های ترافیکی به حداقل رسیده و همه شهر از نتایج اجرای آنها منتفع خواهند شد. وی در در پاسخ به اینکه فعالیت این مرکز تا چه حد در کاهش ترافیک شهر موثر بوده، می‌گوید: با توجه به اینکه طرحهای ویژه ترافیکی مثل زوج و فرد که مهمترین عامل در کنترل کاهش ترافیک در کلانشهرها هستند هنوز به طور دائمی در کرج اجرایی نشده، نمیتوان به صراحت گفت فعالیت این مرکز نقشی در کاهش ترافیک شهر داشته ولی بهره گیری از دوربینهای نظارتی ، پلاک خوان و استفاده از تابلوهای وی ام اس نقش به سزایی در کنترل و انضبط بخشی به ترافیک به خصوص در نقاط پرتردد مثل چهارراه طالقانی، آزادگان ، رجایی شهرو ... داشته است. حاجی جعفری با بیان اینکه در حال بررسی برای اجرای دایمی طرح زوج و فرد در کرج هستیم، توضیح می دهد: با توجه به اینکه اجرای این طرح به نوعی بازخورد عدالت اجتماعی در شهرمحسوب می‌شود، عملی شدن آن به همفکری تیمی و بررسی دقیق کارشناسانه و علمی نیاز دارد و نمی‌توان سلیقه شخصی و تصمیم فردی را در این باره ملاک قرار داد.
بازگشت