صفحه اصلي > گزارش > تربیت درست چاشنی هیجان کودکی
تربیت درست چاشنی هیجان کودکی2 آذر 1397. نويسنده: monshi |
کودکی را دوران شکل گیری شخصیت می دانند برهه ای که در شورهیجان کمتر سراغی از آگاهی و تجربه دارد و از این رو اگر آسیب های پیش رو برداشته نشود آینده خود و جامعه را به مخاطره می اندازد./b] خانواده اساسی ترین نهاد موثر بر رشد اجتماعی و شخصیت کودکان به ویژه در سال های حساس اولیه زندگی است.خانواده تحت شرایط صحیح کودکان را آماده می سازد تا توانایی های بالقوه خود را شناسایی کرده و به عنوان افراد بالغ نقش های سودمندی را در جامعه بر عهده گیرند.کودک به تدریج دوران رشد را سپری می کند و به برهه نوجوانی می رسد، 2 برهه حساس که اگر خوب کنترل و مدیریت شوند، شخصیت سالم پای به عرصه اجتماع می گذارد و سودمندی با اخلاق ، علم ، اندیشه یا انجام کارهای خوب نمایان می شود.جامعه در این وضعیت با افرادی سالم و سودمند مواجه است، افرادی نه تنها آسیبی از ناحیه آنان زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه شایستگی و بالندگی در رقابتی سالم کشور را به سمت قله های عالی علم ، عمل و معرفت هدایت می کند.روش های مختلفی برای کنترل هیجان و انتقال آموزه های اخلاقی به کودکان توصیه می شود که اتخاذ هر یک از این روش ها متناسب به روحیه فرد می تواند تاثیر گذار واقع شود.پیش از هرچیز با توجه به اهمیت دوره کودکی و سنین دوره نوجوانی ضرورت دارد والدین علل و عوامل موثر در بروز برخی انحرافات اخلاقی از جمله بزهکاری، سرقت، اعتیاد به مواد مخدر، انحرافات جنسی ، ایدز و فرار از خانه شناخت کامل را پیدا کنند و سپس نقش خود را در پیشگیری از این آسیب ها مورد بازبینی قرار دهند.کارشناسان نقش والدین در تربیت، بلوغ فکری و جسمی ، فرآیند استقلال نوجوان، خانواده و تحول شخصیت ، اجتماعی کردن فرزندان و دوستی های نوجوانان تاثیر گذار می دانند.به گفته آنان در مدارس نیز باید به دانش آموزان مهارت های زندگی و اقدامات پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی آموزش داده شود تا آنها قدرت نه گفتن و مقابله با آسیب ها را پیدا کنند. [b] خانواده و آسیب های اجتماعی فرزندان رئیس اداره مراقبت و آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش البرز می گوید: شناخت آسیب ها و پیشگیری و کنترل آنها باید از نهاد خانواده شروع شود.سید عزیز چابکی اظهارداشت: خانواده به عنوان اولین جایگاه هر فرد وظایفی بر عهده دارد که انجام آن قدم اول برای شناسایی و رفع معضلات نوجوانان محسوب می شود که از آن جمله می توان به رفتارهای درست و مناسب با فرزندان ، پرهیز از مسخره کردن و عیب جویی از فرزند ، دوری از تلخ زبانی ، شتاب در اصلاح فرزند و اجتناب از مقایسه اشاره کرد.وی تصریح کرد: مهمترین کسانی که می توانند نقش موثر و سازنده ای در رشد و تکامل شخصیت نوجوان و رفع نیازها و مشکلات او داشته باشند، والدین هستند.وی اضافه کرد: اولین چشم اندازها و به جهان پیرامون و نخستین شناخت ها در زندگی به وسیله خانواده صورت می گیرد.وی با بیان اینکه نوجوان آموزش های مهم برای ورود به اجتماع را در خانواده کسب می کند، یادآورشد: هر چه شخص از نعمت خانواده ی سالم ، توجه و مهارت والدین بهره ی کم تری ببرد، ناسازگاری او بیشتر خواهد شد.وی خاطرنشان شد: خانواده عالی ترین و مقتدرترین پایگاه شکل گیری ساختمان اجتماعی و شخصیتی نوجوان است.وی ادامه داد: خانواده محلی است که نوجوان در آن درس فداکاری ، محبت ، چگونگی مبارزه با مشکلات و ... را می آموزد و پاک ترین احساسات خود را در آنجا به ظهور می رساند.چابکی با اشاره به اینکه ضعف چنین پایگاه عظیمی ، اولین و اساسی ترین عامل انحراف است ، افزود: وظیفه خطیر والدین حفظ سلامت این کانون مقدس است. وی گفت: اگر بخواهیم فرزندی سالم و به دور از انحراف و مشکلات روانی و پاک از خطا و بزهکاری داشته باشیم ، باید او را با اجتماعی که در آن زندگی می کند آشنا سازیم.وی افزود: آداب ، سنت های مذهبی و اخلاقی، ارزش های اجتماعی و فرهنگی، مسائل سیاسی ، اقتصادی و هر آنچه را که در شخصیت ، نوع رفتارو اخلاق او موثرند را به او بشناسانیم. افزایش آموزش ها در مدارس مدیر کل امور اجتماعی استانداری البرز گفت: خانواده و مدرسه 2 کانون مهم آموزشی و تربیتی هستند که در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش موثر و ویژه ای دارند.عیسی قبادی افزود: آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس استان پرجمعیتی مانند البرز در سال تحصیلی 98-97 به خصوص در زمینه رفتارهای پر خطر باید افزایش یابد.وی با اشاره به اینکه برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محوریت دانش آموزان در معرض خطر باید در مدارس البرز دنبال شود، یادآورشد: عواملی در طول زندگی انسان را تهدید می کند که لازم است این عوامل در سنین پایه در کانون مدرسه و خانواده شناسایی شوند.وی بیان داشت: دانش آموزان را باید از سنین نوجوانی زیر پوشش برنامه های آموزشی در زمینه مسائل اجتماعی و دوران رشد و بحران های دوره نوجوانی ببریم تا آنان با راهکارهای مقابله با این تهدیدها آشنایی پیدا کنند.وی با اشاره به اینکه ارائه این آموزش ها به دانش آموزان باعث می شود تا با سبک زندگی سالم آشنا شوند، یادآورشد: تربیت انسان های سالم از نظر جسمی و روحی از وظایف آموزش و پرورش و والدین است.وی نقش پدر و مادر دانش آموزان برای اجرای طرح ها و فراگیری آموزش های مقابله با آسیب های اجتماعی را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و خاطرنشان شد: اگر برای اجرای این طرح ها، نقش تاثیرگذار والدین مورد توجه قرار نگیرد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد .و برگزاری کارگاه های آموزشی مقابله با آسیب های اجتماعی برای والدین و دانش آموزان را در آموزش و پرورش مهم برشمرد و ادامه داد: برای اجرای طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس البرز ضرورت دارد، دستگاه اجرایی با اداره کل آموزش و پرورس این استان همکاری تنگاتنگی داشته باشند. طرح نظام مراقبت اجتماعی در مدارس جدی گرفته شود معاون اجتماعی دادگستری البرز هم گفت: شهرستان نظرآباد پایلوت کشوری طرح نظام مراقبت اجتماعی است لذا این برنامه مهم باید با جدیت با همکاری 19 دستگاه اجرایی در این استان دنبال شود که باید جدی گرفته شود.مهدی جوهری اظهارداشت: در سال تحصیلی گذشته تعداد 12 مدرسه درشهرستانهای کرج و نظرآباد بهصورت آزمایشی این طرح را اجرا کردند.وی اظهارداشت: در سال تحصیلی 98-97 نیز طرح نماد در همه مدارس شهرستان نظرآباد که حدود140 مدرسه است و تعداد 25 هزار دانشآموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در آن تحصیل میکنند در حال اجراست.وی اجرای این طرح در شهرستان نظرآباد را اقدامی مثبت و فرصتی مناسب برای پیشگیری از انحرافات و آسیبهای اجتماعی در میان جامعه دانشآموزی این شهرستان دانست و تصریح کرد: اعتبارات لازم برای این برنامه ملی پیشبینیشده است.وی اضافه کرد: لازم است مسئولان شهری نظرآباد با هماهنگی و همراهی یکدیگر از فرصت به وجود آمده نهایت بهره را برده و نسبت به اجرای دقیق آن کوشا باشند.جوهری با اشاره به اینکه طرح ملی نماد برای 30 هزار دانش آموز البرزی در حال اجراست ، یادآورشد: طرح نماد همه دانش آموزان مدارس شهرستان نظرآباد و 6 مدرسه آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج را تحت پوشش قرار داده است.وی با بیان اینکه طرح نماد با هدف توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیبهای اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با توجه به پیشگیری رشدمدار در مدارس کشور در حال اجراست،اظهارداشت:گسترش آموزشهای ریشهای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیبپذیر با چکلیستهای منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخلههای موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله اهداف دیگر این طرح آموزشی - مهارتی است.وی بیان داشت: برنامه ملی نماد به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی میتواند از جمله برنامههای اثربخش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد.وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در ذیل شاخص مدرسه سالم توجه ویژهای به آسیبهای اجتماعی و رفتار پرخطر دانشآموزان دارد.وی گفت : این طرح از آنجایی که به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیبهای اجتماعی دانشآموازن به ویژه دانشآموزان در معرض خطر است، دارای اهمیت ویژهای است.وی در ادامه به ویژگیهای طرح نماد پرداخت و ادامه داد: از جمله این ویژگی ها توجه به عوامل مخاطرهآمیز است به طوری که هم به آموزش و توانمندی و نیز به کاهش عوامل محیطی توجه دارد. توانمند سازی جامعه هدف معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز گفت: برای نخستین بار در البرز طرح پایگاه توانمند سازی روانی - اجتماعی شهروندان سالم اجتماعی با مشارکت کارشناسان دادگستری ، بهزیستی ، بسیج و پلیس فتا در مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج اجرایی شده است.فرزاد شعبانی اظهارداشت: آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی بیشترین تاثیر تربیتی را بر روی تک تک افراد جامعه خواهد داشت.وی تصریح کرد: تربیت امری خطیر و مستلزم آگاهی و شناخت بالای والدین ، مربیان و مسوولین به ویژه وقتی پای یک نسل و حتی آینده جامعه در میان باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.وی توانمند سازی را یک نوع مشارکت جویی همه اقشار جامعه در سرنوشت خود دانست و یادآور شد: راهبر اصلی این طرح ، حضور خانواده ها و دانش آموزان بعنوان فعالان اصلی در پایگاه های توانمند سازی روانی - اجتماعی را تشکیل می دهد.وی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم مسائل می تواند به بهترین شکل به دست خانواده ها و دانش آموزانی که با آن مسائل به طور روزانه زندگی می کنند و یا به عبارتی به دست گروه های ذینفع حل شود.شعبانی از آموزش پیشگیری با رویکرد رشد مدار به عنوان گسترش دامنه فعالیت های ترویجی - فرهنگی ، توانمند سازی والدین ، اولیاء و دانش آموزان ، فعالیت جامعه محور و مداخلات پیشگیرانه ، حمایتی و توانمند ساز یاد کرد. اقدامات پیشگیرانه طرح نماد مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش :تا کنون طرح نماد به صورت آزمایشی در 6 استان به صورت پایلوت اجرایی شده است.نادر منصور کیایی افزود: برای اجرای آزمایشی طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان « طرح نماد» ، سامانه پایش و مدیریت آسیب های اجتماعی دانش آموزان را راه اندازی کردیم تا خدمات توانمند سازی و آموزشی به دانش آموزان پایه ششم تا نهم ارائه شود.وی تصریح کرد: این طرح از سال گذشته با حمایت شورای اجتماعی کشور با رویکرد مداخلات زودرس و مداخلات مربوط به دوره شیوع و نیز مراقبت اجتماعی از دانش آموزان پایههای ششم ابتدایی تا نهم دوره اول متوسطه اجرایی شده است.وی اضافه کرد: دامنه این طرح در سال تحصیلی 98-97 فراگیر شده است.کیایی گفت: امروز همه ظرفیت وزارت آموزش و پرورش را برای پیشگیری از آسیبها را به کار گرفته ایم به همین دلیل طرح نماد را طراحی و عملیاتی کردیم تا از همکاری برون سازمانی کمک بگیریم.وی با بیان اینکه همکاریهای خوبی با سایر دستگاهها در قالب طرح نماد صورت گرفته است گفت: شورای عالی طرح نماد چندین مرتبه تشکیل جلسه داده و شورای سیاست گذاری نیز در سازمان برنامه و بودجه جلساتی داشته است. تدوین ابزارهای غربالگری و بستههای حمایتی آموزشی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: در طرح نماد دانشگاههای علوم پزشکی و بهزیستی در کنار ما هستند و ابزارهای غربالگری و بستههای حمایتی آموزشی همگی استخراج و تدوین شدهاند.مهرزاد حمیدی اظهارداشت: در کنار کار بر روی محتوا و جنبههای علمی کار، پایلوت طرح نماد در شش استان به صورت پایلوت اجرا شد که بازخوردهای ارزشمندی دریافت کردیم و در حال اصلاح فرآیندها و رویهها هستیم.وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در کشور انجام شده است اظهارداشت: اما چون دستگاهها منتزع کار کردهاند و فعالیتهایشان مجتمع نشده، یک همسویی کلی ایجاد نشده است و شاید به همین خاطر نتایج از آن چه که پیش بینی میشد کمتر بوده است.وی افزود: به این جمع بندی کلی در حوزه مدیریتی رسیدهایم که هم در وزارت آموزش و پرورش و هم در کشور اگر بخواهیم روی آسیبهای اجتماعی نسل کار کنیم باید یک همسویی و یکپارچگی درون سازمانی و یک همسویی برون وزارتخانهای ایجاد شود. در حوزه درون وزارتخانهای شورای راهبردی آسیبها با حضور معاونین مرتبط، انجمن اولیاء و مربیان و سیار بخشها نظیر حراست و بازرسی تشکیل شده است و شاهد هم افزایی و همسویی خوبی هستیم.معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ابلاغیههای مشترک چند جانبه از سوی معاونتهای مختلف وزارتخانه تدوین شده است گفت: امروز همه ظرفیت وزارت آموزش و پرورش را برای پیشگیری از آسیبها در یک ظرف قرار دادهایم. حمیدی یاد آورشد: البته اقدامات انجام شده کفایت نمیکند، زیرا آسیبهای اجتماعی تنها متعلق به آموزش و پرورش نیست و لازم است همه نهادهای مرتبط در محله، جامعه و مدرسه گرد هم بیایند. به همین علت طرح «نماد» را طراحی کردیم که ماتریس همکاری برون سازمانی است.وی با بیان اینکه همکاریهای خوبی با سایر دستگاهها در قالب طرح نماد صورت گرفته است گفت: شورای عالی طرح نماد چندین مرتبه تشکیل جلسه داده و شورای سیاست گذاری نیز در سازمان برنامه و بودجه جلساتی داشته است و درحدود 2 سالی که از عمر نماد میگذرد هماهنگیهای خوبی انجام شده، هرچند کم و کاستیهایی وجود دارد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: در طرح نماد دانشگاههای علوم پزشکی و بهزیستی در کنار ما هستند و ابزارهای غربالگری و بستههای حمایتی آموزشی همگی استخراج و تدوین شدهاند. در کنار کار بر روی محتوا و جنبههای علمی کار، پایلوت طرح نماد را در شش استان در دست اجرا داریم. بازخوردهای ارزشمندی دریافت کردیم و در حال اصلاح فرآیندها و رویهها هستیم.حمیدی بیان داشت: ما توقع داریم سال تحصیلی 98-97 که طرح نماد عمومیت پیدا کرده، وضعیت ورود دستگاههای ذیربط به موضوع بهبود یابد. البته باید به این نکته توجه کنیم که ارائه خدمات مددکاری برای دستگاههای مربوط هزینه بر است و باید بیشتر روی آن کار کنیم و متمرکز شویم.وی با اشاره به تدوین سه کتاب در حوزه پیشگیری از آسیبها ادامه داد: میخواهیم پیشگیری از آسیبها را با دروس تلفیق کنیم. در دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم همه معلمین مدارس ماموریت دارند در برنامه پیشگیری کمک کنندوی با تاکید بر اینکه دامنه آسیبهای اجتماعی وسیع است و اینطور نیست که بگوییم روند بروز آسیبها متوقف میشود عنوان کرد: ما حرکت خوبی شروع کردیم و همین که از 12 دستگاه، چهار دستگاه هم پای کار بیایند خوب است، هرچند ضرورت دارد همه دستگاههای دخیل پای کار بیایند.در مدارس کشور بیش از 14 میلیون دانش آموز تحصیل می کنند.استان البرز 450 هزار دانش آموز دارد. بازگشت |