صفحه اصلي > گزارش > توسعه اقتصادی البرز در گرو تقویت محورهای مواصلاتی
توسعه اقتصادی البرز در گرو تقویت محورهای مواصلاتی8 اردیبهشت 1392. نويسنده: monshi |
سپیدارآنلاین: محورهای مواصلاتی به عنوان شریانهای حیاتی یک جامعه، نقش حساس و انکار ناپذیری در توسعه هر منطقه دارند و با توجه به قرار گرفتن استان البرز در مسیر 14 استان کشور می توان با برنامه ریزی دقیق و ایجاد زیرساخت ها از این پتانسیل برای توسعه اقتصادی استان بهره برد. استان البرز در مسیر ترانزیت ۱۴ استان کشور قرار گرفته و هم اکنون ۲ درصد جاده کشور در استان البرز است ولی ۱۸ درصد بار ترافیکی کشور در این محورها است، با برنامه ریزی دقیق میتوان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از آن بهره برد. تحولات بزرگی که با استفاده از دانش فنی برای شکوفایی همه جانبه زندگی بشری از جمله صنعت حمل و نقل ایجاد شده، حرکت های تازهای را به ارمغان آورده است. راهها در امر توسعه اقتصادی هر منطقه سهم کلیدی بر عهده دارند چرا که توسعه بخش کشاورزی، بخش صنعت، گردشگری و سایر مولفههای توسعه و شکوفایی منطقه مرهون پیشرفت در زمینه راه سازی است و این در صورتی خواهد بود که این حوزه حالت پویا و فعالی به خود گیرد. راههای ارتباطی یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی به دلیل ایفای نقش زیربنایی در این پروسه حائز اهمیت است، هر چند توسعه راههای ارتباطی به تنهایی عامل توسعه یک جامعه نیست اما نباید از خاطر دور داشت که یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی، وجود محور مناسب برای سهولت در امر حمل و نقل است. گستردگی منحصر به فرد فعالیتهای حوزه راه و ترابری و همچنین تحولات سریع فن آوری، فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی را آن چنان حساس و پیچیده ساخته است که نیازمند سرمایه گذاری کلان در زیر ساختها برای توسعه این حوزه است. بر این اساس جوامعی که نسبت به این مقوله غفلت کنند اندک اندک از قافله پیشرفت و توسعه باز میمانند. باید توجه داشت که رشد شبکه حمل و نقل اعم از راههای ارتباطی و امکانات حمل و نقل متناسب با شرایط تجارت جهانی اجتناب ناپذیر بوده و با توجه به اینکه این حوزه به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی مد نظر است از اهداف کلان نظام نیز محسوب میشود و مدیریت اجرایی آن یعنی وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی آن بوده بنابراین توقع مردم از این بخش بسیار بالا است. در شهرستانهای استان البرز به ویژه بعد از انتزاع از استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به دلیل قرار گیری در ناحیه ارتباطی با بزرگترین کلان شهر کشور یعنی تهران از طرفی و شهر بزرگ قزوین در غرب استان نیاز به وجود راههای ارتباطی به صورت جادهای برای گسترش و تسریع حمل و نقل پیش از پیش حس میشود. اما متاسفانه به دلیل وجود پارهای از معضلات در جادههای استان به ویژه راه های ارتباطی با شمال کشور از قبیل پیچ و شیبهای تند، عرض کم جاده و مشکلات فنی نه تنها از سرعت حمل و نقل کاسته است بلکه همه ساله منجر به بروز رویدادهای دلخراشی میشود. راه های زمینی استان البرز کل طول شبکه راههای استان البرز در سال ۸۹ معادل یک هزار و ۳۱۰ کیلومتر بوده است که از این میزان یک هزار و ۵۹ کیلومتر معادل ۸۱ درصد دارای آسفالت بوده است. از طرفی طول شبکه راه روستایی در استان البرز یک هزار و ۳۴ کیلومتر بوده است که از این میزان ۷۸۳ کیلومتر معادل ۷۶ درصد آن آسفالت است و در ضمن در سال ۸۹ تعداد ۴۵ نقطه حادثه خیز در سطح استان اصلاح شده است از ۳۹ کیلومتر راه فرعی موجود در استان تمامی شبکهها آسفالت بوده است. حمل و نقل ریلی علی رغم اهمیت حمل و نقل ریلی در کشور باید اذعان کرد که شبکه ریلی استان به طور عمده وابسته به تهران بوده است و عملاً هر گونه فعالیت ریلی در سطح استان البرز به لحاظ قرار گرفتن استان در مسیر حرکت فعالیتهای ریلی تهران به سمت غرب کشور بوده است و استان نقش خیلی تعیین کننده در برنامه ریزی شبکه ریلی ندارد. با این وصف کل خطوط ریلی در استان البرز ۱۱۰ کیلومتر بوده است که از این میزان ۵۰ کیلومتر خطوط اصلی، ۲۵ کیلومتر خطوط فرعی و مال رویی و ۳۵ کیلومتر مربوط به خطوط صنعتی و تجاری بوده است. کل ایستگاه های موجود در استان البرز ۳ ایستگاه بوده است که میزان مسافر جابه جا شده یک هزار و ۱۵۲ هزار تن و میزان بار خالص جا به جا شده ۱۸۰ هزار تن در سال ۸۹ بوده است. ۱۸ درصد ترافیک و دو درصد جاده کشور بازگشت |