صفحه اصلي > گزارش > تابستان و جولان نوجوانان در فضای مجازی را چگونه بایدکنترل کرد؟
تابستان و جولان نوجوانان در فضای مجازی را چگونه بایدکنترل کرد؟13 مرداد 1401. نويسنده: monshi |
فضای مجازی که از آن به عنوان دنیای سرشار از دانسته ها وندانسته یاد می شود با وجود مزیت های فراوان ، رد پای رفتارهای شیطانی در آن کم نیست ، موضوعی که اگر چه در کل سال برای خانواده ها و مسوولان دغدغه محسوب می شود اما تعطیلات تابستانی و اوقات فراغت خود بستری برای کشاندن نوجوانان به این فضا است. هرساله در فصل تابستان یکی از مهم ترین دغدغه خانواده ها چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان در شبانه روز است که تعطیلی مدارس وقت فراغت بیشتری در اختیار این قشر قرار می دهد.با این وجود فراغ بال به لحاظ زمانی و فراهم بودن امکان دسترسی به فضای مجازی برای بیشتر دانش آموزان ،دریچه ای به سیر در میان پدیده های گوناگون است که فکر و ذهن نوجوان را به هر سمت وسویی می برد و آن را در میان انبوهی از اطلاعات و رفتارهای درست و نادرست مخیر قرار می دهد.ذهن کنجکاوانه توام با افکار احساسی در این شرایط سنی در مسیری رهنمون می شود که باب میل و خواست گردانندگان فضای مجازی است و در اینجا شرایط ابتکار عمل از دست خانواده ، مربیان وسایر دلسوزان عرصه تعلیم وتربیت برای پرورش فکری و ذهنی نسل آینده خارج و نوجوان در دام های پلید شیطانی به هر سو سوق داده می شود. با ین حال اگر چه آسیب های اجتماعی در هر دوره از زمان به فراخور وضعیت اجتماعی در حال تغییر و دگرگونی بوده اما فضای مجازی این شرایط را برای پیچیدگی و در هم تنیدن افکار، روحیه و رفتارهای انسانی به وجود آورده که نمونه آن می توان در انزوا و گوشه گیری تا پرخاشگری و رفتارهای مخرب و مخل نظم خانوادگی و اجتماعی دید.پلیس فتا به عنوان یک مجری و ناظر بر فضای مجازی در این سال ها اقدامات گسترده ای برای پیشگیری و کنترل افکار انحرافی در فضای مجازی در پیش گرفته و همواره آسیب های این فضا را به خانواده ها و کودکان و نوجوانان گوشزد کرده و هشدارهای لازم را داشته است اما این خانواده ها هستند که باید به نوعی رفتار کنند که کودک ، نوجوانان و جوان از دامن لطیف و آرام خانواده به فضای ناملایمات پرتاب نشوند و اگر چه سیر و گردش در فضای مجازی بخشی از تفریحات به شمار می رود اما این تفریح باید به گونه ای مدیریت شود که فرزند خانواده به آسیبی مبتلا نگردد.این روزها پلیس فتا هشدارهای مکرر و مداوم در خصوص هوشیاری خانواده ها نسبت به رفتار فرزندان در فضای مجازی دارد به ویژه آنکه تابستان و فراغت سه ماهه خود باید به فضایی نشاط آور و خارج از قاعده آسیب برای نوجوانان و جوانان تبدیل شود. رییس پلیس فتا البرز چه می گوید؟ سرهنگ رسول جلیلیان رییس پلیس فتا البرز می گوید: تفاهم و همراهی با فرزندان یکی از مهمترین راه ها برای پیشگیری از خطرات فضای مجازی است که متاسفانه گاهی این مهم در کانون خانواده مغفول مانده است.وی اظهار داشت: والدین ، کودک و نوجوان خود را در هنگام استفاده از فضای مجازی تنها نگذارند و بر روی نحوه استفاده آنان از این دنیای گسترده نظارت کافی و دوستانه داشته چرا که فناوری و فضای فاصلهها را بیشترکرده است .وی اضافه کرد: استفاده از اینترنت برای نوجوان باید همراه با قانونمندی باشد و والدین باید به فرزندان خود یاد بدهند که اجازه چه فعالیتهایی را با اینترنت دارند و از چه فعالیتهایی باید به دور باشند.جلیلیان افزود: در این فضای پرمخاطره والدین نقش اساسی و اصلی در حفظ امنیت کودکان در برابر آسیبها و تهدیدات فضای مجازی بر عهده دارند، آنها باید سطح دانش و آگاهی خود را بالا برده و با آگاهیبخشی به کودکان و همراهی آنان در این محیط، از آسیبهای این حوزه پیشگیری کنند. رییس پلیس فتا البرز یادآورشد: والدین باید زمان مشخصی برای استفاده ازفضای مجازی مشخص کنند وازاعتیاد اینترنتی فرزندان جلوگیری کنند چراکه این امر موجب وارد آمدن صدمات روحی ،روانی وجسمی جبران ناپذیری به کودکان می شود.جلیلیان گفت: بازی های رایانه ای یکی ازموضوعات مهمی که وقت زیادی از کودکان را گرفته و بعضا نامناسب وخشن بودن برخی از این بازیها لطمات روحی وجسمی فروانی به فرزندان وارد می کند.وی افزود: ازسوی دیگر نیز مجرمان سایبری از این بستر سواستفاده نموده واز ناآگاهی کودکان بهره برده اقدامات مجرمانه خود راازقبیل کلاهبرداریهای اینترنتی وهمچنین دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی وهویتی وخصوصی افراد می کنند.رییس پلیس فتا البرز خاطرنشان کرد: والدین باید ارتباط نزدیک واعتماد متقابل با فرزند خود بوجود آورده و چنانچه فرزندان با مشکلی مواجه شوند بتوانند با آنها درمیان گذارند.وی یادآورشد که مسوولان امر وخانواده ها باید بدنبال افزایش سواد رسانه ای خود وفرزندان شان باشند. نوجوانان و اوقات فراغت در تابستان یک جامعه شناس دراین زمینه گفت: مشاهدات، بررسی ها و شکایات والدین نشانمی دهد که بیشترین زمان آزاد به گشت و گذار و فعالیت و بازی و چت در فضای مجازی و اینترنت سپری می شود و احتمالا میانگین این ساعت به ۶ ساعت در روز می رسد که بسیار زیاد است.احمد علی جبارزاده اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی حداکثر زمان غیر کاری بودن در فضای مجازی را ۲ ساعت تعریف کرده و بیش از آن را آسیب زا خواهد بود.وی اضافه کرد: جذاب بودن ، به راحتی در دسترس بودن در هر زمان و مکانی، کم هزینه بودن، همگانی بودن، تنوع داشتن، خصوصی و عمومی بودن، مطابق با هر سلیقه ای بودن و امثال آن همه اینها دلایلی است که دنیا با مسأله اعتیاد به فضای مجازی به عنوان یک آسیب نوپدید روبرو شده است.وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی در اوقات فراغت آسیب زا نیست چرا که یک پدیده جهان شمول، کاربردی، مفرح، علمی و فرهنگی است که در صورت استفاده درست از آن بسیار هم خوب است.جبارزاده افزود: توافق قاطعانه با نوجوانان برای میزان استفاده از فضای مجازی حداکثر سه ساعت در شبانه روزاست و والدین نیز ملزم به استفاده درست از این فضا باید باشند.وی خاطرنشان کرد: نظارت و اجرای توافق انجام شده هر دستور العمل و برنامه ای با نظارت درست، مستمر و پیگیرانه والدین برای مدیریت کردن استفاده از فضای مجازی فرزندان به نتیجه می رسد .این جامعه شناس و مددکار اجتماعی گنجاندن برنامه ها و فعالیت های اجتماع محور برای اوقات فراغت و گنجاندن فعالیت های ورزشی و حتی کاری برای زندگی روزمره در تابستان را از جمله برنامه های والدین دراوقات فراقت فرزندان عنوان کرد. توجه والدین به فضای مجازی رییس اداره امور تربیتی ، مشاوره و مراقبت در مقابل آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش استان البرز گفت: انتظار می رود والدین نسبت به آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در بین فرزندان دانش آموز خود توجه کنند.علی رحمانی افزود: بسیاری از آسیبهای اجتماعی در گروه سنی دبیرستان بروز پیدا میکند و امروزه با افزایش آسیبهای اجتماعی ناشی از فضای مجازی در بین دانش آموزان مواجه هستیم.وی بیان داشت: به طور کلی سه عامل فرد، خانواده و جامعه در بحث آسیبهای اجتماعی وجود دارد و در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلفی را شامل میشود که به دلیل مقتضیات سنی، خطرجویی، هیجانطلبی و کنجکاوی بهویژه در بین نوجوانان با تأثیر پذیری از فضاهای مجازی این آسیبها را دوچندان میکند.وی خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا، ایجاد اوقات فراغت طولانی مدت، قرنطینههای خانگی و از سوی دیگر معضلات اقتصادی ایجاد شده در پی آن موجب شدتا بخشی از تاثیرگذاری خانواده به واسطه افزایش تنشهای خانوادگی و استرس درون منزل تحت تأثیر قرار گیرد.رحمانی با بیان اینکه سلامت روان، امنیت و آرامش درون محیط خانواده که از مسیرهای اصلی مقابله با آسیبهای اجتماعی می باشد امروز کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اضافه کرد: تعطیلی مدارس و غیر حضوری شدن آموزشها تعاملات بین فردی دانش آموزان و همچنین دانش آموزان و معلمان را به حداقل رساند و خود این مساله نیز زنگ خطر افزایش آسیبهای اجتماعی را در گروههای سنی کودکان و نوجوانان به صدا درآورد.وی یادآورشد: والدین نباید به بهانه اشتغال خود، فرزندانشان را به حال خود رها کنند، بلکه باید مراقب رفت و آمدها و دوستیهای آنها باشند.وی آسیبهای اجتماعی را در کمین دانش آموزان البرزی دانست به همین دلیل آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابرآسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش البرز ادامه داد: دانش آموزان به عنوان سرمایههای اجتماعی و آینده سازان جامعه هستند و برطرف سازی مشکلات و نیازهای روحی و جسمی آنها ضروری است.رحمانی خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم آسیبهای اجتماعی را از ریشه درمان کنیم باید بر آموزش و توانمندسازی دانش آموزان و اولیای آنها تمرکز کنیم و قطعاً در صورت اهتمام دستگاهها و اجرای دقیق طرح نماد در مدارس میتوان شاهد کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی بود که این مهم درالبرز دنبال می شود.وی خاطرنشان کرد: این طرح به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی است لذا اجرای دقیق طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان( نماد)گامی در جهت برخورد با علل و ریشههای بروز آسیبهای اجتماعی است بازگشت |