صفحه اصلي > گزارش > ولایت در قرآن
ولایت در قرآن19 تیر 1402. نويسنده: monshi |
برای اثبات امامت امیر المومنین علی ( ع ) و امامام معصوم دلایل فراوانی از قرآن و حدیث بیان می کنند ما در صددیم به بعضی از آیات و نه تمامشان که مورد اتفاق و اجماع تمام مسلمانان هست و مورد قبول شیعه وسنی قرار می گیرد را اشاره کنیم که به عنوان ایات محوری ولایت معروف اند . به گزارش سپیدار نیوز / آیه اول: اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم «خدای یکتاست، که جز او خدایی نیست، او زنده و جاودانه است، هرگز او را خواب فرا نمیگیرد تا چه رسد که به خواب رود، اوست مالک آنچه در آسمانها و زمین است، کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ علم او محیط است به آنچه پیش نظر خلق آمده و آنچه سپس خواهد آمد، و خلق به هیچ مرتبه از علم او احاطه نتوانند کرد مگر به آنچه او خواهد. قلمرو علمش از آسمانها و زمین فراتر، و نگهبانی زمین و آسمان بر او آسان و بی زحمت است، و او والامرتبه و با عظمت است. *(۲۵۵)* کار دین از روی اجبار نیست، تحقیقا راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن گردیده، پس هر کس از راه کفر و سرکشی دیو راهزن، برگردد، و به راه ایمان به خدا روی بیاورد، بدون شک، به طنابی محکم و استوار چنگ زده است که هرگز نخواهد گسست. و خداوند (به هر چه خلق در دل گویند) شنوا و داناست. *(۲۵۶)* خدا یاری دهنده اهل ایمان است، که آنان را از تاریکیهای جهل و نادانی به سوی روشنایی میبرد و آنان که راه کفر را انتخاب کردهاند یارانشان، شیاطین و دیوهایند که آنان را از روشنایی به سوی تاریکیها به در میبرند، این گروه اهل آتشند که در آن همیشه خواهند بود. *(۲۵۷)* ایات255تا 257 سوره بقره انچه در این ایه اشاره شده است الف ) ولایت فقط از آن خداست و منحصرا در ولایت الهی است و هر موجودی که در این عالم ولایت دارد باید به اذن و اراده خدا باشد . ب ) جهت ولایت هم مشخص باشد خروج از ظلمت بسوی نور باشد و لی بایستی جامعه را از ظلمت گناه به نورانیت و به توحید برساند . ج)در مقابل ولی خدا کافران انهم بصورت گروهی الذین کفرو اولیاهم د) اولیاهم الطاغوت اولیایشان طاغوت هستند ر)یرجونهم من النور الی الظلمات از نور خدا خارج و به ظلمت وارد می شوند . ز) اولئک اصحاب النارهم فیها خالدون عاقبت کفر ورزی وخروج در آتش و ابدی ماندن در آتش است این آیه شش محور اصلی دارد که همه اینها پایه امامت است که بیان شد . آیه دوم : وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا و در خانههایتان بنشینید و آرام گیرید (و بیحاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خود آرایی بیرون نیایید، و نماز به پا دارید و زکات (مال به فقیران) بدهید و از امر خدا و رسول اطاعت کنید. خدا چنین میخواهد که هر رجس و آلایشی را از شما خانواده (نبوت) ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند (ذیل آیه موافق اخبار شیعه و اهل سنت راجع به شخص پیغمبر و علی و فاطمه و حسنین علیهم السّلام است و اگر راجع به زنان پیغمبر بود بایستی ضمیر مؤنث-عنکنّ-ذکر شود و به سیاق جمل صدر آیه باشد). ایه 33 احزاب آیه تطهیر در این آیه گروهی را خداوند مطهرین و پاکان در جامعه معرفی می کند اصلا هیچ گونه پلیدی و آلودگی در آنها راهی ندارد و آنان اهل بیت پیامبر و خاصان امت اند . جایگاه ویژه ای در آفرینش دارد که بالاترین رسالتشان جامعه را از تاریکی و ظلمت خارج و بسوی نور هدایت می کنند این از همان معنای طهارت است انسان پاک جامعه را به پاکی می کشاند آنکه آلوده است نمی تواند به پاکی بکشاند و تمر خورده نتوان امرو نهی کند . ایه سوم ایه مباهله 61 آل عمران فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم. در جریان مباهله پیامبر اسلام می بایستی عزیزترین و نزدیکترین فرد خودش را به مباهله ببرد . جریان مباهله از وقایع مهم تاریخی است که در سال نهم هجرت نصرانهای نجران به مدینه آمدند تا پیامبر اسلام را در یک مناظره شکست بدهند مباحثی را رد وبدل کنندکه خداوند فرموده یا رسول الله با آنان بحث نکن فقط مباهله کن لذا پیامبر نزدیکترین فرد خود یعنی فرزندانش را – زنانش را به مبادله بردند . اگر آیه تطهیر افرادی را به عنوان پاکان و مطهرین معرفی می کند آیه مباهله مصادیق مطهرین را بیان دارد مصداق مطهرین حضرت علی – فاطمه و حسن وحسین - اینها می توانند حامل امر الهی باشد و جامعه را به نورانیت برسانند ایه چهارم : اطیعواله و اطیعو الرسول ایه 59 سوره نسا يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید، پس اگر در چیزی کار به نزاع کشد آن را به حکم خدا و رسول بازگردانید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این کار برای شما بهتر و خوشعاقبتتر خواهد بود. نکته اصلی در این بحت تبعیت از ولایت است از خداوند باید اطاعت کرد چون ولایت اولاو به ذات مال اوست بعد ولایت رسولان که از طرف خداوند ولایت داشتند و در نهایت اولوالامر افرادی که افرادی که صاحب امر الهی هستند یعنی امر ولایت از طرف خدا بدست میگیرند پس هر کس نمی تواند سر خود بدون اذن خدا سرپرست جامعه باشد و اطاعت از هر حاکمی واجب نیست اطاعت از حاکم الهی واجب است . 5) ایه 6 سوره احزاب فرمود پیامبر از خود شما به شما نزدیکتر است .این ایه در واقع کامل کننده آیات قبل است مطابق این آیه سایر مومنین و مهاجرین حق ولایت بر خویشان پیامبر را ندارند . فقط یک نفر از ارحام پیامیراست که برسایر خویشان حق ولایت دارند . 6) آیه 55 سوره مائده إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات میدهند (به اتفاق مفسّران مراد علی علیه السّلام است). مصداق روشن کامل اوالامر را بیان می کند که این مصداق فقط بر شخص امیر المومنین تطبیق دارد که به اجماع واتفاق شیعه وسنی حضرت علی ( ع) مصداق بارز این ایه است بازگشت |