صفحه اصلي > گزارش > ایستگاه مترویی که نیمهجان افتتاح شد
ایستگاه مترویی که نیمهجان افتتاح شدامروز, 16:20. نويسنده: monshi |
۵ سال از افتتاح متروی شهر جدید مهستان میگذرد، اما این پروژه بزرگ که با هدف تسهیل تردد و کاهش ترافیک طراحی شده بود، امروز به یکی از کماستفادهترین خطوط متروی کشور تبدیل شده است. نبود وسایل حملونقل مکمل، تأخیرهای طولانی قطارها و بلاتکلیفی در بهرهبرداری رسمی از ایستگاه، موجب نارضایتی گسترده شهروندان و کمرمقی این خط شده است. بررسی میدانی خبرنگار فارس در شهر جدید مهستان نشان میدهد یکی از مهمترین موانع بهرهبرداری مؤثر از مترو، نبود شبکه حملونقل مکمل مانند تاکسیها و اتوبوسهای منظم در مسیرهای منتهی به ایستگاه است، موضوعی که باعث شده دسترسی شهروندان به این زیرساخت پرهزینه با مشکلات جدی همراه باشد.یکی از ساکنان فاز چهار در این باره میگوید: ساعت شش صبح که از خانه بیرون میزنم، یا باید پیاده چند کیلومتر تا ایستگاه برم یا با اسنپ خودم رو برسونم. تاکسی نیست و وسایل عمومی دیگه هم نیست. وقتی هم بالاخره میرسیم، باید گاهی تا یک ساعت و نیم منتظر بمونیم تا قطار برسه.دیگری اضافه میکند: سرعت قطارها پایین است، وقتی تا گلشهر یک ساعت در راه باشیم، ترجیح میدهیم کلاً از خودروی شخصی استفاده کنیم. فرماندار ساوجبلاغ: مترو با این شرایط انگیزه ایجاد نمیکند جواد صادقلو، فرماندار شهرستان ساوجبلاغ به دو چالش اصلی اشاره کرد: اول، سرعت پایین قطار است که تقریباً ۴۰ کیلومتر در ساعت بوده و مسیر مهستان تا گلشهر حدود یک ساعت زمان میبرد. دوم، فاصله زمانی حرکت قطارهاست که هر نوبت به یک ساعت و نیم میرسد، این موضوع باعث شده استفاده از مترو جذابیتی برای مردم نداشته باشد.وی افزود: با وجود مکاتباتی که با شهرهای اطراف مانند هشتگرد، چهارباغ و نظرآباد داشتهایم، هنوز استقبال مناسبی برای راهاندازی خطوط تاکسیرانی به مترو صورت نگرفته است. توان ناوگان حملونقل ما نیز بسیار محدود است. البته در تلاش هستیم دو دستگاه مینیبوس جدید برای مسیر مترو تأمین و راهاندازی کنیم. مدیرعامل شرکت عمران: مترو هنوز تحویل بهرهبردار رسمی نشده است در ادامه این بررسی، نکتهای کلیدی از سوی مسؤول شرکت عمران شهر مهستان مطرح میشود که ریشه بسیاری از این ناهماهنگیها را توضیح میدهد.مصطفی رضایی، مدیرعامل شرکت عمران شهر مهستان در خصوص متروی این شهر گفت: علیرغم افتتاح رسمی خط مترو، هنوز این ایستگاه بهصورت کامل به بهرهبردار اصلی، یعنی شرکت بهرهبرداری متروی تهران تحویل داده نشده است. این مسأله موجب شده نهتنها توسعه خدمات مترو، بلکه زمانبندی، افزایش رام قطارها و ایجاد ایستگاههای جانبی نیز با مشکل مواجه شود.وی ادامه داد: برای افزایش بهرهوری این خط، نیاز است ایستگاه به بهرهبردار رسمی واگذار و منابع لازم برای تکمیل زیرساختها تخصیص یابد. تا آن زمان، نمیتوان انتظار داشت که مردم از مترو بهصورت گسترده استفاده کنند.کارشناسان حوزه شهری بر این باورند که راهاندازی خط اتوبوس ویژه از فازهای مختلف شهر به ایستگاه مترو، کاهش فاصله زمانی حرکت قطارها و توسعه دسترسی ایستگاهی میتواند راه نجات متروی مهستان باشد. همچنین تعیین تعرفههای جذاب، اختصاص یارانه به رانندگان تاکسی و تکمیل ناوگان حملونقل مکمل از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.متروی مهستان، اگرچه با نیت اتصال مردم به رفاه و آسایش طراحی شد، اما به دلیل مدیریت ناهماهنگ، تحویل ناقص، و نبود زیرساختهای حملونقل مکمل، فعلاً بیش از آنکه گرهگشا باشد، مسئلهساز شده است. هرچند مسؤولان محلی از پیگیریها و اقدامات جدید خبر میدهند، اما تا زمانی که مدیریت یکپارچهای برای بهرهبرداری مترو ایجاد نشود، متروی مهستان همچنان یکی از پروژههای نیمهجان حوزه حملونقل باقی خواهد ماند و اصلاح این روند، نیازمند عزم جمعی میان دولت، شهرداری، شرکت عمران و شرکت بهرهبردار مترو است. بازگشت |