صفحه اصلي > گزارش > سرنوشت مبهم تاکسیهای اینترنتی داتوان در کرج
سرنوشت مبهم تاکسیهای اینترنتی داتوان در کرجامروز, 12:20. نويسنده: monshi |
مجید طاهرخانی روزنامهنگار البرزی که عمده تولید محتوای خود را پیرامون موضوعات مدیریت شهری انجام میدهد، در یادداشتی به موضوع تاکسیهای اینترنتی بابک زنجانی که منصوب به کرج بوده و حالا بلاتکلیف است واکنش نشان داده است و آنرا یک فرصت سوزی دز سایه اختلاف شورا و شهرداری میداند. زندگی بابک زنجانی ظرفیت آن را دارد که به فیلمنامهای بلند و پرکشش بدل شود؛ روایتی که در قامت یک اثر سینمایی شاید حتی شانس دریافت جایزه اسکار را پیدا کند. قصهای شبیه به «گرگ والاستریت» با بازی لئوناردو دیکاپریو در نقش جردن بلفورت؛ مردی که صعود و سقوطش همچون یک تراژدی مدرن، توجه جهانیان را جلب کرد. در سالهای ریاستجمهوری محمود احمدینژاد، به زنجانی لقب «بسیجی اقتصادی» دادند؛ مردی که نفت ایران را در کوران تحریمها به بازارهای پنهانی برد و با سود حاصل از آن، دهها شرکت تجاری بزرگ راهاندازی کرد. او تجسم همان کارآفرین ماجراجویی بود که در سایه بحران، فرصتها را میبیند و به سود میرساند. اما امپراتوری پرزرقوبرق او در دوران حسن روحانی فرو ریخت. دستگیر شد، به فساد مالی متهم شد و حتی حکم اعدام گرفت. سالها در زندان گذشت، در حالی که سرنوشتش میان زندگی و مرگ معلق مانده بود. امروز اما ورق برگشته است. سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده که بابک زنجانی بدهیهای خود به وزارت نفت را پرداخت کرده و آزاد شده است. اکنون او نهتنها دوباره در صحنه ظاهر شده، بلکه با اعتمادبهنفسی دوچندان، امپراتوری اقتصادی تازهای را زنده کرده و گستردهتر از گذشته بنا نهاده است. زنجانی از ۲۰ شرکت نوبنیان خود پرده برداشت؛ فهرستی که نشان میدهد او دیگر تنها یک تاجر نفتی نیست، بلکه در پی بازطراحی نقش خود در اقتصاد ایران است. از تاکسی اینترنتی و بازار مبادلات طلا گرفته تا خطوط هواپیمایی، قطار، اپراتور تلفن همراه، شبکه فیلم خانگی و تلویزیون اینترنتی، و حتی بانکی برای ارزهای دیجیتال. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما تازه آغاز کردهایم و پیشرو خواهیم بود. قدرت اقتصادی ایران را به رخ خواهیم کشید.» رونمایی از تاکسی اینترنتی «داتوان» نقطه اوج این بازگشت بود. بابک زنجانی همانند یک مقام دیپلماتیک با بادیگاردهای همراه وارد مراسم شد و در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت : ۴۵ هزار تاکسی برقی خریداری کرده تا به مردم خدمات بدهد. زنجانی بهطور تلویحی به نکته ای جالب اشاره کرد و گفت که راهاندازی این تاکسیهای اینترنتی برایش سودی ندارد؛ جملهای که برخی ناظران آن را تلاشی برای ارسال پیام به افکار عمومی دانستند: «من بیگناه بودم و قربانی رقابتهای سیاسی شدم.» شاید او به دنبال بازسازی چهره خود در بین مردم و افکار عمومی است ! بابک زنجانی با غرور و افتخار از ویژگیهای ناوگان تازهاش سخن گفت؛ خودروهای برقی لوکس و نو، اینترنت رایگان، رانندگان زن و مرد با لباس فرم، و نرخ کرایههایی پایینتر از اسنپ و تپسی. او وعده داد فعالیت این تاکسیها بهزودی از کرج و اصفهان آغاز خواهد شد. اما ورود تاکسیهای برقی به کرج جنجال آفرین بود و حاشیهها خیلی زود آغاز شد. تعدادی از اعضای شورای شهر به ورود تاکسیهای اینترنتی داتوان واکنش نشان دادند. مخالفان گفتند هرچند خدمات نوین برای شهروندان ارزشمند است، اما این شرکت باید از شورای شهر مجوز رسمی دریافت کند و پلاک خودروها نیز باید برای کرج باشد، نه تهران . در پی این اعتراضها پلاک تاکسیهای برقی که از برند چانگان چین خریداری شده بودند به شماره کرج تغییر کرد، اما ماجرای مجوز همچنان درگیر بروکراسی و کشمکشهای اداری است. با این وجود، واقعیتی انکارناپذیر وجود دارد: راهاندازی تاکسیهای اینترنتی با خودروهای مدرن در کلانشهر کرج، یک امتیاز و فرصت ویژه است. شهری که جذب سرمایهگذاری خصوصی اغلب تنها در نطقهای انتخاباتی و پشت تریبونها مطرح میشود و در عمل کمتر محقق میگردد، نباید چنین فرصتی را از دست بدهد. چراکه مدیران تاکسیرانی شهرهای دیگر بیصبرانه منتظرند و در کمین نشسته اند تا این امتیاز را به نام شهر خودشان کنند ؛ کافی است این سرمایهگذار قدرتمند در میانه جدالهای سیاسی و مدیریتی دلسرد شود تا ناوگان داتوان راهی مقصدی دیگر شود. کلانشهر کرج در سالهای اخیر بارها با چنین فرصتهایی روبهرو شده اما کمتر توانسته آنها را به سرانجام برساند. سرمایهگذاران خصوصی که در آغاز با شور و امید وارد این کلانشهر میشوند، اغلب در میانه راه با سدهای اداری، اختلافات شورای شهر و فضای پرتنش مدیریتی مواجه میگردند. نتیجه، فرصتسوزیهای مکرر و از دست رفتن طرحهایی است که میتوانست چهره شهر را تغییر دهد. اکنون نیز بیم آن میرود که تاکسیهای برقی داتوان به سرنوشت مشابهی دچار شوند؛ اگر مدیران کرج در باز کردن مسیر کوتاهی کنند بازگشت |