3 آبان 1401
شماره خبر: 274832

بدگویی از همسر جلوی فرزندان چه عواقبی دارد؟

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی



بدگویی از همسر جلوی فرزندان یکی از اشتباهات والدین است که علاوه بر ضربه زدن به کودکشان باعث می‌شوند فرزندشان از آن‌ها دور شود.
شاید تصور کنید بدگویی از همسر جلوی فرزندان به نفع شما است و باعث می‌شود همسرتان از چشم فرزندانتان بیوفتد، ولی در واقع شما هم از چشم آن‌ها می‌افتید و آینده فرزندتان دچار تغییرات و ناملایمات روحی و رفتاری متعدد می‌شود.یکی از اشتباهات سمی والدین که آسیب زیادی به فرزندان وارد می‌کند بدگویی از همسر در حضور بچه‌ها است. شاید تصور میکنید این کار به نفعتان است و باعث می‌شود همسرتان از چشم بچه‌ها بیوفتد و جانب شما را بگیرند، ولی در واقع باعث می‌شوید آسیب‌های روحی زیادی به فرزندتان وارد شود که در آینده او را مستعد افسردگی، اختلالات رفتاری و روانی می‌کند و حتی باعث کاهش صمیمیت بین شما و کاهش احترامتان بین فرزندان خواهد شد.
راههای تبدیل شدن به یک والدین آگاه و خوب
اگر تصور میکنید بدگویی از همسر جلوی فرزندان فقط به همسرتان آسیب می‌زند، کاملا در اشتباهید، گاهی اوقات والدین با فرزندشان درد دل می‌کنند و به دنبال یار کشی در دعوا‌ها و کشمکش‌های زناشویی هستند، غافل از این که چقدر این رفتار به فرزندشان آسیب می‌زند و جایگاه خودشان را در چشم فرزندان تنزل می‌دهد.درد دل کردن با بچه‌ها و بدگویی از همسر جلوی فرزندان اشتباه بسیار بزرگی است. کوچکترین آسیب آن، کاهش صمیمت و احترام شما بین فرزندانتان است. اگر نیاز به درد دل دارید باید به سراغ مشاور، دوستان یا خانواده بروید و بچه‌ها را درگیر مشکلات خودتان نکنید و آرامش روانی آن‌ها را به هم نزنید.بر اساس نظریه روان شناسان فرزندان باید احترام خاصی برای والدینشان قائل باشند و رفتار شما است که این احترام گذاشتن در هر شرایطی را به آن‌ها آموزش می‌دهد، ولی زمانی که یکی از والدین شروع به بدگویی می‌کند، جایگاه خودش را نزد کودکانش پایین می‌آورد و در نتیجه با بزرگتر شدن کودکان، روابطش با فرزندان دشوار‌تر خواهد شد و احترامش نزد آن‌ها از بین خواهد رفت.
سایر عوارض بدگویی از همسر جلوی فرزندان عبارتند از:
از بین رفتن صمیمیت
وجود صمیمیت، شیرازه هر رابطه سالم است. والدین باید همواره تلاش کنند رابطه عاطفی ایمنی با فرزندانشان برقرار کنند. وجود صمیمیت بین اعضای خانواده، کودکان را از آسیب‌های زیادی در امان نگه می‌دارد، چون فرزندان همیشه در اولین قدم از والدین خود کمک می خواهند و با آن‌ها مشورت می‌کنند و خواسته‌ها و نیازهایشان را به راحتی با والدین در میان می‌گذارند.ولی اگر صمیمیت و محبت بی قید و شرط والدین از فرزندان گرفته شود، فرزندان از آن‌ها دور می‌شوند. زمانی که ولادین شروع به بدگویی از همسر جلوی فرزندان می‌کنند، کودک دیگر نمی‌تواند رابطه‌ای مناسب با والدینش برقرار کند و صمیمت لازم را احساس کند در نتیجه امنیت عاطفی اش به خطر افتاده و دیگر احساس صمیمیتی بینتان وجود نخواهد داشت.
درگیری با مسائل بزرگتر‌ها
زمانی که والدین از همسرشان جلوی فرزندان بدگویی می‌کنند، اورا درگیر مسائلی می کنند که با سنش سازگاری ندارد و نمی تواند به درک درستی از آن‌ها برسد و در بزرگسالی تبدیل به فردی ناراحت و افسرده می‌شود که با بیماری‌ها و اختلالات روانی و رفتاری متعددی درگیر می‌شود. در واقع بدگویی از همسر جلوی فرزندان می تواند آینده آن‌ها را به خطر بیندازد.
کاهش عزت نفس
بدگویی کردن و بی احترامی در یک رابطه باعث کاهش عزت نفس و کاهش اعتماد طرفی به یکدیگر می‌شود. والدینی که در مقابل فرزندان از دیگری بدگویی میکنند باعث می‌شوند فرزندشان از آن‌ها دور شود و باعث شد احساس بی کفایتی کنند. همین مساله به تدریج عرت نفس شما را پایین می‌آورد، چون مدام از فرزندانتان سرزنش می‌شنوید و شاهد دوری آن‌ها از خودتان خواهید شد.والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندان باشند. شما میتوانید با برخی راهکار‌ها به ترک این عادت زشت خود نزدیک‌تر شوید و خوبی‌های همسرتان را بهتر ببینید و سازگاری بیشتری در زندگی داشته باشید.عدم تمرکز روی اشتباهات جزئی: بسیاری از ناراحتی‌ها در زندگی زناشویی به خاطر تمرکز بیش از حد روی اشتباهات جرئی است. از اشتباهات جزئی چشم پوشی کنید تا این بخشش و گذشت به همسر و فرزندانتان سرایت کند و خوشی‌های زندگیتان تباه نشود.اختلافات را در فضای خصوصی حل کنید: اگر در مورد موضوعی اختلاف نظر دارید، مشکلاتتان را دور از چشم بچه‌ها و در محیط خصوصی بررسی کنید تا احترامتان به عنوان یک زوج واحد نزد فرزندان حفظ شود. اجاره ندهید فرزندان متوجه مشکلات بین شما شوند.مثبت اندیش باشید: ریشه بسیاری از مشکلات در بدبینی است. اگر به یکدیگر اعتماد کامل داشته باشید و جنبه مثبت زندگی را بزرگتر نشان دهید، کمتر از هم ناراحت می‌شوید.تحسین همسر: برای بهبود رفتار همسرتان به جای ایراد گرفتن از او جنبه‌های مثبتش را ببینید و تحسین کنید. از رفتار‌های خوب همسرتان تعریف کنید تا تمایل بیشتری به تکرار آن‌ها پیدا کند.درک تفاوت‌ها: باید بدانید که زن و مرد یا حتی دو انسان تفاوت‌های زیادی با هم دارند، اگر بتوانید تفاوت‌های هم را درک کنید و به تفاوت هایتان احترام بگذارید و بدور از خشونت و تحقیر و بدگویی با هم تعامل داشته باشید به تفاهم بهتری می‌رسید.هنگام عصبانیت سکوت کنید: سکوت هنگام عصبانیت کار سختی است، ولی با تمرین امکان پذیر است، سکوت باعث می‌شود که خشمتان فروکش کرده و به هم پرخاش نکنید و بتوانید زمانی که به اعصابتان مسلط شدید، شرایط را کنترل کنید.

منبع: بیتوته

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود