24 آذر 1401
شماره خبر: 277402

خواص "دارچین" برای لاغری

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی



مطالعات نشان داده که دارچین به دلیل دارا بودن پلی‌فنل‌ها می‌تواند اثرات ضدچاقی زیادی داشته باشد؛ در این مطلب به برخی نسخه‌های خانگی ساده برای لاغری با دارچین پرداخته‌ایم.
"دارچین"قطعات خشک‌شده و کوبیده پوست درختانی از جنس Cinnamomum از تیره برگ بو است که به‌عنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شود و خواص دارویی بی‌نظیری نیز دارد.
عناصر تشکیل‌دهنده و مفید دارچین در سلامت انسان و درمان و پیشگیری برخی از بیماری‌ها، روغن‌های فرار موجود در این گیاه است که خود این روغن‌ها از عناصر دیگری مانند: "اوژنول"، "سینامیک اسید"، "سینامالدهید" تشکیل می‌شود.در مطالعه‌ای مشخص شد که مصرف یک گرم دارچین به مدت4 هفته موجب کاهش قندخون و چربی خون افراد دیابتی خواهد شد. در عین حال همواره نام دارچین به عنوان یک ماده غذایی چربی‌سوز مطرح است اما آیا واقعاً دارچین باعث کاهش وزن می‌شود؟برای پاسخ به این سؤال در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که وزن انسان متأثر از رابطه میان انرژی دریافتی و مصرفی است. اگر میزان کالری دریافتی از طریق غذاها بیش از انرژی مصرفی باشد؛ وزن فرد افزایش می‌یابد و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بدون محدود کردن میزان انرژی دریافتی یا افزایش فعالیت بدنی، صرفاً با مصرف یک نوع ماده غذایی وزن افراد کاهش یابد اما برخی مواد غذایی می‌توانند با افزایش سوخت و ساز به کاهش وزن کمک کنند.
افزایش سوخت و ساز بدن با دارچین
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که دارچین از جمله موادی است که می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن، به کاهش وزن کمک شایانی کند زیرا باعث افزایش تولید گرما در بدن شده و به سوزاندن بیشتر کالری کمک می‌کند.
کاهش شاخص توده بدنی با مصرف دارچین
در یک مطالعه حیوانی که در ایران روی 32 موش صحرایی انجام شد؛ مشخص شد که دوز 100 میلی‌گرم بر کیلوگرم عصاره دارچین باعث کاهش شاخص توده بدنی می‌شود همچنین در مطالعه دیگری مشخص شد که در افراد مصرف‌کننده دارچین، وزن چربی ذخیره شده در بدن نسبت به وزن عضله در بدن آن‌ها کاهش می‌یابد.
ترکیبات پلی‌فنلی ضدچاقی‌اند
دارچین غنی از ترکیبات پلی‌فنلی است؛ پلی‌فنل‌ها جزء ترکیبات ضدچاقی هستند و بنابراین مصرف روزانه دارچین می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش وزن داشته باشد.
مصرف دارچین در طب سنتی به چه کسانی توصیه می‌شود؟
طبع دارچین از منظر طب سنتی گرم و خشک است؛ برای افرادی که رطوبت بدن‌شان بالاست توصیه می‌شود از این چاشنی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. افراد گرم‌مزاج باید از مصرف بیش از اندازه دارچین پرهیز کنند.
میزان مجاز مصرف دارچین در روز
متخصصان توصیه می‌کنند که افراد برای لاغری روزانه حداکثر دو تا چهار گرم دارچین مصرف کنند.
دارچین پودری بهتر است یا چوب دارچین؟
بهتر است چوب دارچین را خریداری و در مواقع نیاز آن را پودر کنید و داخل غذا بریزید زیرا ممکن است پودر دارچین‌های موجود در بازار ناخالصی داشته باشند همچنین پودر کردن چوب دارچین در هنگام استفاده از غذا باعث می‌شود بیشتر از عطر و طعم تازه دارچین لذت ببرید.
نسخه‌های خانگی لاغری با پودر دارچین
نوشیدنی شیر و دارچین؛ مصرف روزانه یک لیوان از ترکیب دارچین و شیر کم‌چرب پس از انجام یک ورزش هوازی می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر کاهش وزن شما داشته باشد. به این منظور می‌توانید یک تکه دو تا سه سانتی متری چوب دارچین را پودر کرده و داخل مخلوط کن با یک قاشق چایخوری عسل و شیر مخلوط کرده و بنوشید.
دمنوش دارچین و عسل؛ عسل یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای لاغری به شمار می‌رود که ترکیب آن با دارچین می‌تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند. برای تهیه کردن دمنوش دارچین و عسل، 8 تا 10 سانتی متر چوب دارچین را در دو لیوان آب جوش به مدت یک تا دو ساعت بجوشانید و سپس نصف قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. هر 8 ساعت این دمنوش را بنوشید.جوشانده عناب و دارچین؛ عناب سرشار از آنتی‌اکسیدانهاست و به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند؛ مصرف جوشانده عناب و دارچین می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد؛ برای تهیه این دمنوش 5 عدد عناب نیمکوب را با 2 تا 3 سانتی‌متر چوب دارچین در یک و نیم لیوان آب بجوشانید تا زمانی که حجم آن به یک لیوان برسد. این دمنوش را هر 6 یا 8 ساعت مصرف کنید. افزودن روزانه مقداری از پودر دارچین به غذاهای روزانه نیز می‌تواند باعث کاهش وزن شود. مقداری زنجبیل را در آب جوش بریزید و اجازه بدهید 15 دقیقه بماند. بعد دمنوش را صاف و به آن دارچین اضافه کنید. این ترکیب می‌تواند چربی‌سوزی را بالا ببرد.مصرف دمنوش حاصل از ترکیب سیب و دارچین می‌تواند باعث کاهش وزن شود. برای تهیه این ترکیب یک عدد سیب را با پوست رنده کنید و داخل قوری بریزید و یک تکه چوب دارچین و یک لیوان آب جوش بریزید و 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اضافه کردن مقداری آب لیموترش تازه به این ترکیب می‌تواند به بهبود طعم و افزایش چربی‌سوزی کمک کند.

منبع تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود