صفحه اصلي > شهری > حلقه مفقوده توسعه شهری کلانشهر کرج و شهرهای تابعه
حلقه مفقوده توسعه شهری کلانشهر کرج و شهرهای تابعه6 شهریور 1391. نويسنده: monshi |
![]() سپیدار آنلاین: دید کلان داشتن به مسائل به عنوان یکی از ویژگی های مهم و بارز مدیریتی مطرح است که متاسفانه در بسیاری از مواقع مشاهده می شود برغم اهمیت و جایگاه کلان گری، این مهم کمتر به چشم مسئولانی که نبض کارآمدی شهر، منطقه و یا استان را در دست دارند می آید. پیش از این نیز گفته شد که مدیران باید با نگرشی عمیق به مسائل و موضوعاتی که محرک مثبت و یا حتی منفی شهر و شهرنشینی است، بپردازند تا بتوانند در برنامه ریزی های مدیریتی خود به منظور هر چه باروتر کردن نکات مثبت و ممانعت از پیشروی مولفه های منفی فعالعیت ها و محورهای خاصی را بگنجانند. به طور قطع برنامه هایی که فاصله عمیق و معنا داری با نگرش های اصولی به زیرمجموعه های مهم تشکیل دهنده شهری دارد، ضمن آنکه شهر را دچار چالش می کند سبب می شود پیشرفت و توسعه شهری آنقدر به تاخیر بیافتد که حتی بعدها نیز با ارائه راهکارهای منطقی و کارآمد نتوان این عقب افتادگی ها را جبران کرد. در همه مقالات، اخبار و گزارش های خبری می خوانیم که استان البرز ظرفیت ها و پتانسیل های بیشماری برای سرمایه گذاری های کلان دارد. سرمایه گذاری هایی که اگر در مدار اجرا قرار گیرد بی شک استان البرز و مرکز آن کلانشهر کرج دچار چنان تغییرات ژرف و مطلوبی می شوند که می توان آن را به عنوان الگویی ملی نیز به دیگر کلانشهر ها ارائه کرد اما فی الحال در کلانشهر کرج وصفی مثال زدنی برای این مهم وجود ندارد. با توجه به اینکه این استان و این کلانشهر و زیرجموعه های شهری تابعه آن چون زنجیری به هم متصل هستند، هر آنچه برای استان خوش آیند و کارا باشد برای کلانشهر کرج و شهرهای تابعه آن نیز خوش آیند و مفید است. اگر امروز کلاشهر کرج و شهرهای تابعه آن همچون محمد شهر که به لحاظ استراتژی و موقعیت جغرافیایی مساعد در بن بست سرمایه گذاری قرار گرفته است و اگر تا کنون نتوانسته است برغم امکانات طبیعی و وافر در زمینه توسعه کلان سهمی چشمگیر داشته باشد، باید مطمئن بود حلقه ای از زنجیر اتصال به پیشرفت های دورانی دچار اشکال عمده است. زمانی که واقعیت های استان و کلانشهر کرج که همان داشته های بالفعل، ظرفیت ها و پتانسیل های شهری است را با آنچه که تا کنون مسئولان و مدیران ذیربط برای رونق، احیا و بالقوه کردن این استعداد ها انجام داده اند مقایسه می کنیم به نتیجه ای نه چندان مطلوب می رسیم. شاید بتوان گفت، اینگونه نا موفق عمل کردن پیوندی با عدم کلان نگری و ژرف اندیشی دارد. وقتی صحبت از ارتقاء ساختار اداری کرج شد بی شک باید برنامه های مهمی برای توسعه این کلانشهر فراخور این تغییر ساختاری تهیه و تدوین می شد. به طور یقین و با اطمینان خاطر باید به این موضوع اذعان داشت استان البرز امرزه بی بهره ترین استان به لحاظ جذب سرمایه های بزرگ بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی است. از طرفی خلاء های قانونی و عدم پیش بینی ضوابط مورد نیاز به حرکت لاک پشت گونه استان البرز در جذب مشارکت های بخش خصوصی و استقبال از سرمایه دارانی که علاقمند به سرمایه گذاری در این استان به ویژه این کلانشهر را دارند، دامن می زند. برای عبور از این بحران نیاز به تعریف جامعی از سرمایه گذرای و اهداف این مهم در شهر داریم. به عبارتی سرمایه گذاری از صرف منابع اعم از نقدی و غیر نقدی، ننقول و غیر منقول که توسط سرمایه گذار و مشارکت کننده انجام می شود، نشات می گیرد. دراین میان مجموعه مدیریت شهری به ویژه شورا های اسلامی به عنوان نمایندگان رسمی مردم و مسئولان نظارت بر اعمال و عملکرد مجموعه شهرداری مسئولیتی خطیر در احیا و پویایی این مهم دارند. شاید یکی از راهکارهای عبور از رکود و سکوت مشارکت و سرمایه گذاری بهره گیری از دید کلان و عمل به شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری باشد که در مقاله بعدی به طور ویژه و سلسله وار به این موضوع خواهیم پرداخت. منبع: پایگاه خبری مدیریت شهری کرج بازگشت |