صفحه اصلي > شهری > هزینه 500 میلیارد ریالی ساخت تقاطع شهدای دانش آموز یکساله جبران می شود
هزینه 500 میلیارد ریالی ساخت تقاطع شهدای دانش آموز یکساله جبران می شود30 شهریور 1393. نويسنده: monshi |
عضو پارلمان شهری کرج با اشاره به تاثیر مثبت احداث تقاطع های غیر همسطح بر کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا اظهار داشت: هزینه 500 میلیارد ریالی ساخت پل زیرگذر شهدای دانش آموز یکساله جبران می شود و آرامش را به بخشی از شریان های اصلی هسته مرکزی شهر باز می گرداند. فاطمه آجرلو ادامه داد: متاسفانه معضل ترافیک به عنوان یکی از مشکلاتی که از ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی و شهری قابل بحث و بررسی است، در بخشی هایی از محورهای مواصلاتی کرج به مرز بحران رسیده و از کنترل و نظارتِ مسئولان مربوطه خارج شده است، بنحوی که امروز آوازه ترافیکِ پل فردیس یا جاده چالوس از خودِ کرج بیشتر است و متاسفانه شهرمان بیشتر به یک مسیر ارتباطی برای دسترسی دیگر استانهای کشور به یکدیگر تبدیل شده است. وی با تاکید بر اینکه تسریع در بهره برداری از خط دو متروی کرج، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، راه اندازی خط BRT، اجرای طرح زوج و فرد خودروها و اعمال سایر طرح های ترافیکی، احیای طرح پارکبان، امکان سنجی دو طبقه کردن برخی خیابان های اصلی شهر و اعمال محدودیت تردد خودروهای تک سرنشین از گزینه های اصلی برای مهار ترافیک است، گفت: در مهندسی ترافیک، فصل دیگری به نام اصلاح هندسی معابر و احداث پل های زیر گذر و روگذر نیز وجود دارد که با هدایت صحیح خودروها و تقسیم متوازن ترافیک در درون شبکه شریان های ارتباطی مانع از ایجاد راهبندان می شود و در نتیجه روند عبور و مرور وسایط نقلیه را با حذف چراغ قرمزها و سایر عوامل محدود کننده سامان می بخشد. عضو کمیسیون حقوقی شورای چهارم کرج عنوان کرد: متاسفانه در شرایطی که کرج مدالِ برنز تعدادی خودروهای عبوری از سطح معابر اصلی را به خود اختصاص داده و همین حجمِ تردد 19 درصد مجموع ترافیکِ کشور را شامل می شود اما کمتر از 2 درصد راههای ارتباطی ایران در این مختصات جغرافیایی متمرکز شده است و باید گفت؛ کرج در بهره مندی از مسیرهای ارتباطی نیز جزو فقیرترین شهرهای کشور محسوب می شود. آجرلو عنوان داشت: کرج به عنوان خوابگاه کارگران و کارمندان تهرانی قبل از تشکیل استان البرز از هویت مشخصی برخوردار نبود و به مثابه یک کلان روستا، هر روز رشد بالای جمعیتی از یکسو و فقر زیر ساخت های شهری را از دیگر سو به جان می خرید و این روند تا جایی ادامه داشت که اکنون در عمده شاخص های خدماتی و عمرانی جزو محروم ترین های ایران به شمار می رویم و آمارهای رسمی نیز موید همین نکته می باشد. وی با اشاره به اینکه کرج تنها کلانشهرِ فاقد کمربندی داخلی و شبکه آزادراهی درون شهریکشور است، اظهار کرد: شورای چهارم کرج پس از آغاز فعالیت و مشاهده وضعیتِ معابر شهر که همچون خطوط موازی همدیگر را در نقاطی قطع و وصل کرده و طراحی و مهندسی خاصی در آنها مشاهده نمی شد، تلاش کرد خیابان های این کلانشهر را به استانداردها نزدیک کند و جلوه واقعی یک ابر شهر را به آن ببخشد؛ شهری که برای گذر از هر چهارراه و میدانِ آن نیازی به توقف چند دقیقه ای و هدررفت سوخت و زمان و انرژی شهروندان نباشد. به گفته آجرلو، دغدغه های نمایندگان مردم در حوزه روان سازی ترافیک به سمت تهیه و تدوین سند جامع ترافیکی کرج پیش رفت و پس از تصویب در شورای عالی ترافیک استان، مسیری را پیش روی شهر و شهروندان ترسیم کرد که بر مبنای آن باید احداث بیش از 50 تقاطع غیر همسطح در یک بازه زمانی 5 ساله یا کمی بیشتر مد نظر مدیریت شهری قرار گیرد. عضو شورای شهر کرج افزود: بر همین اساس، شاهد احداث تقاطع های غیر همسطح بصیرت، جانبازان، شهدای روحانی، شهیدکچویی، حافظ و اخیرا نیز شهدای دانش آموز با میلیاردها ریال اعتبار طی دو سال اخیر بوده ایم که روند شتابانی نیز برای تکمیل و بهره برداری از تقاطع های غیر همسطح شهدای ارتش، میدان حصارک، مهرویلا، مکمل حافظ و بلوار کاج برقرار است و مجموعا برای احداث بیش از 51 پل زیرگذر و روگذر در سطح مناطق دوازده گانه بیش از 4000 میلیارد تومان اعتبار اولیه پیش بینی شده است. عضو کمیسیون حقوقی پارلمان شهری کرج از گشایش پل زیرگذر شهدای دانش آموز در تقارن با آغاز هفته دفاع مقدس و بهار تعلیم و تربیت به عنوان اقدامی جهادی توام با روحیه بسیجی و انگیزه برای خدمت به شهر و شهروندان کرجی یاد کرد و ضمن تقدیر و تشکر از علی ترکاشوند شهردار و کلیه همکاران و عوامل مرتبط با این پروژه بیان داشت: تقاطع مذکور به نسبت سایر تقاطع های احداثی از کمترین اشکلات فنی و اجرایی برخوردار است و قطعا انتقاداتِ مطرح در خصوص آنها، درباره این پل مطرح نخواهد شد که دسترسی به اتوبان کرج – تهران و همچنین تسهیل دسترسی شهروندان به بیمارستان قائم نیز از دیگر مزیت های آن محسوب می شود. این نماینده مردم با اشاره به تاثیر مثبت احداث تقاطع های غیر همسطح بر کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا اظهار داشت: هزینه 500 میلیارد ریالی ساخت پل زیرگذر شهدای دانش آموز یکساله جبران می شود و آرامش را به بخشی از شریان های اصلی هسته مرکزی شهر باز می گرداند.این آمار منتج از پیوست های اقتصادی، فرهنگی و محیط زیست می باشد که با پافشاری نمایندگانِ مردم از سوی پیمانکار پروژه تهیه شد و در اختیار پارلمان شهری قرار گرفت. آجرلو در پایان با تاکید بر اینکه در حوزه ترافیک و تقاطع های غیر همسطح ناگفته بسیار است و هر کارشناس از دریچه نگاه خود به رصد مسایل شهری و ارایه راهکار مقتضی می پردازد، گفت: در شرایطی که وزیر محترم بهداشت پس از گذشت سالها واقعیت های تلخی درباره شیر مصرفی مردم که نماد سلامت و شادابی محسوب می شود، مطرح می کند حال تصور کنید چه حقیقت های پنهانی درباره آلایندگی های واقعی بنزین مصرفی در کلانشهرها وجود دارد و چه تاثیرات مخربی بر سلامت مردم و محیط زیست بر جای می گذارد که شاید در آینده مجال بازگوی آنها نیز فراهم شود فلذا مدیریت شهری حتی به بهای خالی شدن خزانه و قرض گرفتن از بانکها یا تن دادن به هر شرایط سخت دیگری ناچار به اقدام عملی برای کاهش بار ترافیکی و به تبع آن کاهش مصرف سوخت است تا از گزند آسیب های این معضل در امان بمانیم و در پایان؛ به امید روزی که فرش قرمز مترو زیر پای شهروندان کرجی پهن شود. بازگشت |