صفحه اصلي > شهری > ساخت و سازها حیات درختان کرج را تهدید می کند
ساخت و سازها حیات درختان کرج را تهدید می کند17 آبان 1393. نويسنده: monshi |
نماینده شورای اسلامی شهر کرج در کمیسیون قطع اشجار شهرداری این کلانشهر با ابراز نگرانی از افزایش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی اظهار کرد: برغم نیاز مبرم کرج به توسعه فضای سبز شهری و جنگلکاری، ساخت و سازها حیات درختان را تهدید می کند. فاطمه آجرلو در گفتگوی تلفنی با تاکید بر اینکه شهرداریها موظفند برای حفظ باغات بزرگ شهری حتی الامکان حمایت های لازم را از مالکان آنها به عمل آورند، گفت: به دلیل ایجاد ارزش افزوده برای املاک و اراضی در شهرهای بزرگ بویژه کرج و تهران، شاهد افزایش تقاضاها برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات برای انجام ساخت و ساز و بلند مرتبه سازی بر روی آنها هستیم که این معضل، توسل برخی مالکین به روش های غیر قانونی برای خشکانیدن یا سوزاندن ریشه اشجار را به همراه داشته است. وی، سیاست حاکم بر کمیسیون ماده 7 (بررسی قطع و جابجایی درختان) را جلوگیری از تهدید حیات اشجار و استفاده از ابزارهای قانونی برای ایجاد بن بست های حقوقی در برابر متقاضیان قطع درختان دانست و اضافه کرد: کلیه دستگاه های ارائه دهنده خدمات شهری (از قبیل آب، فاضلاب، گاز، برق، مخابرات، شرکت پخش فرآورده های نفتی و شهرداری و سازمان های وابسته به آن ...) موظفند قبل از انجام هر گونه عملیات عمرانی که مستلزم قطع درختان و یا تخریب فضای سبز باشد، علاوه بر سایر مجوزهای لازم، از شهرداری (کمیسیون موضوع ماده 7 آیین نامه) مجوز اخذ نمایند. آجرلو گفت: در صورتی که شخص یا اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی موجبات اتلاف و امحای درختان موضوع قانون را فراهم آورند، شهرداری در اجرای ماده 3 این آئین نامه موظف است نسبت به تعقیب جزایی و اخذ جریمه از طریق مراجع قضایی پیگیری جبران خسارت وارده اقدام نماید. عضو پارلمان شهری کرج در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه کمیسیون متبوع (قطع اشجار) در چه مواردی نسبت به تصویب قطع اشجار اقدام می کند، اذعان داشت: برای قطع و جابجایی هر گونه درخت در معابر و اماکن عمومی، دولتی و خصوصی واقع در محدوده و حریم شهر، با درخواست مالکین، متولیان، متصدیان و اشخاص مسئول این اماکن، در موارد زیر پس از تصویب کمیسیون موضوع ماده 7 این آیین نامه، شهرداری مکلف به صدور مجوز می باشد. 1- درخت غیرمثمری که به سن بهره وری رسیده باشد و به قصد انتفاع از چوب آن درخواست قطع داده شده باشد که در این صورت باید به جای آن توسط مالک یا متقاضی، مجدداً درخت غرس شود. 2- درختی که به علت آفت زدگی، بیماری، انگل و یا علل غیر عمد دیگر خشک شده و یا احتمال سرایت آفت و بیماری از آن به دیگر درختان و گیاهان وجود داشته باشد. 3- درخت در محل احداث ساختمان و یا مسیر راه، کانال و مجاری آب، خطوط انتقال برق، لوله کشی نفت،گاز، تلفن و نظایر آن قرار گرفته باشد و یا به هر نوعی مانع از اجرای طرح های عمرانی و عمومی باشد. 4- درخت واقع در معابر و یا میادین مانع عبور و مرور طبیعی باشد و یا وجود آن برای مالکین و ساکنین مزاحمت ایجاد کرده باشد. آجرلو ادامه داد: همچنین بر اساس آئین نامه اجرایی اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز، شهرداری موکلف است از مشخصات درختان واقع در معابر، میادین، بزرگراه ها و بوستان های عمومی فهرستی شامل نوع درخت، محیط بن و محل کاشت گزارشی تهیه و تنظیم نموده و مراتب را با پلاک کوبی روی درختان و روی سامانه های مربوطه (GIS) منعکس نماید. عضو کمیسیون عمران شورای شهر در ادامه با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی روی خط هشدار قرار گرفته اند و با روند افزایشی ترافیک و فعالیت کارخانجات صنعتی و تولیدی، وضعیت موجود روز به روز حادتر می شود، بیان داشت: درختان و فضای سبز شهری به عنوان ریه های تنفسی شهر مهمترین زنجیره دفاعی در برابر آلایندگی ها محسوب می شوند و پیشروی فعالیت های مصنوعی در حریم آنها موجب تهدید سلامت جسمانی و بهداشت روانی شهروندان می شود. آجرلو افزود: شهرداریها در میدان مقابله با تغییر کاربری گسترده باغات و اراضی کشاورزی تنها مانده اند و نیاز به ورود سایر نهادهای نظارتی بویژه فرمانداریها و سازمان جهاد کشاورزی به شدت احساس می شود؛ چرا که با ادامه روند کنونی در آینده ساخت و سازها تمام عرصه های سبز شهر را می بلعند و با بحران فضای سبز مواجه می شویم. به گفته وی، تمامی درخواست های واصله برای قطع یا جابه جایی درختان از سوی شخصیت های حقیقی و حقوقی به دقت در کمیسیون ماده 7 مورد رسیدگی قرار می گیرند و پس از انجام بازدیدهای لازم، انطباق آن با قوانین و مقررات موجود و همچنین بهره مندی از مشاوره های حقوقی نسبت به تصمیم گیری و اعلام رای اقدام می شود. بازگشت |