Logo

صفحه اصلي > شهری > فقر فضای آموزشی در کرج بیداد می کند

فقر فضای آموزشی در کرج بیداد می کند


27 دی 1393. نويسنده: monshi
فقر فضای آموزشی در کرج بیداد می کند


نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج خطاب به وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: فقر فضای آموزشی در کلانشهر کرج با نیم میلیون نفر جمعیت دانش آموزی و دانشجویی بیداد می کند و رفع این دغدغه به عزم ملی دولت نیاز دارد.
وزرای کشور و آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید صبح امروز به منظور شرکت در شورای اداری و شورای آموزش و پرورش استان به البرز سفر کرده و شنوای دغدغه های مسئولان مربوطه بودند؛ در این بین، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج نیز از طریق گفتگویی، گوشه هایی از گلایه ها و مطالباتِ مردم را منعکس کرد. فاطمه اسکندری با بیان اینکه جمعیت دانش آموزی استان حتی از جمعیت برخی شهرستانهای کشور بیشتر است و به حمد الهی نرخ رشد باسوادی در مرکز البرز به مراتب بیشتر از سایر مناطق ایران اسلامی می باشد، گفت: دانش آموزان و دانشجویان مبتکر کرجی همواره در کسب رتبه های برتر کنکور سراسری، المپیادهای علمی و عملی، ثبت اختراعات و ابتکارات، مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم و... پیشگام بوده و در نظام آموزشی کشور خوش درخشیده اند که این مهم ضرورتِ تقویت حمایت مادی و معنوی مسئولان وزارتخانه از نواحی 4 گانه آموزش و پرورش در این شهرستان را مضاعف می کند. عضو پارلمان شهری کرج با اشاره به آمار بالای مدارس دو شیفته در این کلانشهر که ناشی از فقر شدید فضای آموزشی است، بیان کرد: علاوه بر این، فرسودگی ساختار فیزیکی مدارس و عدم تناسب آنها با استانداردهای جهانی به دغدغه ای برای والدین دانش آموزان و مسئولان تبدیل شده و زمانِ آن رسیده است که برای جلوگیری از حادتر شدن معضل، وزارت آموزش و پرورش رسیدگی به مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری مدارس مستقر در نواحی 4 گانه آموزش و پررورش کرج را به صورت جدی تر در دستور کار قرار دهد. وی خاطر نشان کرد: قطعا بر مبنای بودجه نویسی های وزارت آموزش و پرورش، هر دانش آموز ایرانی دارای سرانه مصوب ریالی است که جهت هزینه کرد در ردیف های مذکور باید در اختیار ادارات آموزش و پرورش و سپس مدارس قرار گیرد و اکنون این سوال و دغدغه مطرح است که واقعا این سرانه چه میزان است و آیا واقعا تخصیص می یابد یا خیر؟ و اینکه اگر امروز کمر به همت رفع مشکلات مدارس نبندیم، واقعا انتظار چه خروجی را باید از نظام آموزشی کشور داشته باشیم؟ اسکندری با تاکید بر اینکه "تعلیم" و "تربیت" باید به موازات یکدیگر در مدارس پیگیری شود و پیشی گرفتن هر یک از این دو حوزه بر دیگری آسیب های خاص خود را به همراه دارد، بیان داشت: اکنون مدارس کرج به شدت با فقر فضای فرهنگی، ورزشی و... برای توجه به توسعه فعالیت های پرورشی و فوق برنامه مواجه هستند و تصور برخی از حضور دانش آموزان در مدارس صرفا گذراندن چند ساعت در یک ساختار فیزیکی بدون انجام ارزیابی های لازم از میزان تاثیر سواد آموزی بر رشد فرهنگی و علمی آنان است که این یک خطر جدی در کمین نظام آموزشی کشور است. وی همچنین بر تجهیز نمازخانه، آزمایشگاه، سرویس بهداشتی و آبخوری، فضای ورزشی و... مدارس تاکید کرد و خواستار تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای نیل به این هدف شد . نماینده مردم در شورای شهر کرج در ادامه به شدت از عدم وجود حمایت های مادی و معنوی لازم از دانش آموزان نخبه فرهنگی و علمی و همچنین شکوفایی استعدادهای آنان انتقاد کرد و گفت که بیشتر مدال آوری ها صرفا به واسطه حمایت و تمرکز خانواده ها صورت می گیرد و به حمایت آموزش و پرورش ارتباط چندانی ندارد! اسکندری در پایان ابراز امیدواری کرد؛ بواسطه حضور وزرای دولت محترم از جمله وزیر آموزش و پرورش در استان نیازهای واقعی مردم و مشکلات اساسی دستگاه ها به جای رد و بدل تعارف های مرسوم مورد بحث و بررسی قرار گیرد و امروز فکری برای مدارس که از هوشمندسازی آنها یاد می شود اما مشخص نیست ردیف اعتباری انجامِ آن در کجا لحاظ شده است (؟)، بکنیم و موجبات اعتلای نظام آموزشی کشور را مهیا نماییم.
بازگشت