صفحه اصلي > شهری > فیروزگاه: شهروندان را با ناوگان حمل و نقل درون شهری آشتی دهیم
فیروزگاه: شهروندان را با ناوگان حمل و نقل درون شهری آشتی دهیم9 اردیبهشت 1394. نويسنده: monshi |
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه طرح رایگان شدن اتوبوسرانی در این کلانشهر روی ریل کارشناسی قرار گرفته و در حال ارزیابی نقاط ضعف و قوت آن هستیم، اظهار داشت: آشتی مردم با ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروهای شخصی در معابر از آثار مثبت اجرای طرح مذکور است. به دنبال طرح پیشنهاد «رایگان شدن استفاده از ناوگان اتوبوسرانی برای مسافرین درون شهری در کلانشهر کرج»، رسانه های جمعی و گروهی و کارشناسان با انعکاس گسترده خبر و استقبال از آن، خواستار واکاوی ابعادش در نشست های تخصصی تر شدند که در همین ارتباط، طی روزهای اخیر شاهد برگزاری نشستی در سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه با حضور کارشناسان و مسئولان امر بودیم که خروجی های مطلوبی را نیز به همراه داشت. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج در این نشست با بیان اینکه شهرمان به اِشغال خودروهای شخصی و تک سرنشین درآمده است و هر روز شاهد شکل گیری ابعاد جدیدتری از ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی هستیم، بیان کرد: به راستی وظیفه ما مسئولان نیز همچون کارشناسان صرفا اظهار نگرانی از به خطر افتادن سلامت جسمانی و بهداشت روانی شهروندان است؟ آیا شورای شهر و شهرداری که منابع مالی، اختیارات و امکانات لازم را در اختیار دارند، نباید برای کاهش و کنترل بحران ترافیک اقدامی صورت دهند و مردم را به استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل درون شهری تشویق و ترغیب نمایند؟ وی با اشاره به بار مالی اجرای طرح رایگان شدن ناوگان اتوبوسرانی در کرج، آن را در مقایسه با خسارت های جبران ناپذیر ترافیک و آلودگی هوا بر سلامت عمومی جامعه و زیر ساخت های شهری بسیار ناچیز خواند و ادامه داد: شاید در نگاه کلی طرح چنین موضوعی منطقی به نظر نرسد؛ چرا که با رایگان شدن استفاده از اتوبوس های خطی قطعا شاهد هجوم خیل عظیم مسافرین به این سمت بوده و قطعا با توجه به امکانات محدود (اعم از نیروی انسانی و تعداد خودروها) در ناوگان اتوبوسرانی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد اما بی شک غلبه بر بحران ترافیک نیاز به یک رویداد ویژه دارد که نگاه ها را از سمت خودروهای شخصی و تک سرنشین معطوف ناوگان حمل و نقل عمومی سازد و بتواند بخشی از مشکلات کنونی را بکاهد. حتی در صورت رایگان شدن استفاده از اتوبوس های درون شهری، برخی شهروندان حاضر به استفاده از برخی اتوبوس های قدیمی و نازیبا نیستند و حرکت آنها در شبکه معابر درون شهری را با شان خود مغایر می دانند که می توان بخشی از اعتبارات حمایتی را صرف نوسازی، بهسازی و خریداری اتوبوس های مدرن و بکارگیری آن در خطوط موجود کرد... عضو پارلمان شهری کرج با بیان اینکه مدیریت شهری هرگز خواستار اجرای دایمی طرح رایگان شدن استفاده از ناوگان اتوبوسرانی نیست و در حال حاضر نیز شهروندان تنها بخش اندکی از کرایه واقعی خود را برای جابه جایی بین خطوط اتوبوسرانی پرداخت می کنند، اذعان داشت: در صورتی که سازمان اتوبوسرانی به عنوان مجری اصلی طرح مذکور (با در نظر گرفتن جمیع جهات و انجام ارزیابی های لازم) به این جمع بندی برسد که محدودیت های موجود امکان اجرای کامل طرح را نمی دهد؛ می توان تحققش را به صورت فاز به فاز پیش برد و در وحله نخست استفاده از خطوط در نقاط پرتردد و اصلی کلانشهر را رایگان اعلام کرد یا اینکه درصدی از کل کرایه ها در تمامی خطوط را تعدیل نمود. فیروزگاه با دفاع از طرح «رایگان شدن استفاده از ناوگان اتوبوسرانی در کرج»، آن را پیشنهادی کارشناسی و دارای پیوست های فرهنگی و مطالعاتی که می تواند طی یک برنامه ریزی مدون میان مدت و بلند مدت اجرایی شود، خواند و گفت: واقعیت تلخی که درباره بخشی از ناوگان اتوبوسرانی کرج وجود دارد، این است که حتی در صورت رایگان شدن استفاده از اتوبوس های درون شهری، برخی شهروندان حاضر به استفاده از برخی اتوبوس های قدیمی و نازیبا نیستند و حرکت آنها در شبکه معابر درون شهری را با شان خود مغایر می دانند که می توان بخشی از اعتبارات حمایتی را صرف نوسازی، بهسازی و خریداری اتوبوس های مدرن و بکارگیری آن در خطوط موجود کرد. نماینده مردم کرج در پارلمان شهری در بخش دیگری از سخنانش خواستار توزیع اتوبوس های مدرن یا نوسازی شده در خطوط موجود بر اساس عدالت اجتماعی و محور قرار دادن اصل توزیع متوازن امکانات شهری شد و از اینکه در بعضی از خطوط منتهی به محلات محروم و کم برخوردار کلانشهر شاهد تردد اتوبوس هایی قدیمی و فاقد استاندارد و در مقابل بکارگیری اتوبوس های نو در خطوط مناطق مرفه نشین هستیم، انتقاد کرد. به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، شناسایی اقشاری که بواسطه موقعیت شغلی و اجتماعی استفاده بیشتری از ناوگان اتوبوسرانی دارند و صدور رایگان «البرز کارت» برای آنها، همچنین استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی و گروهی برای بازگوی آثار مخرب ترافیک و آلودگی هوا بر روح و روان و سلامت شهروندان و چند اقدام دیگر در گرایش بیشتر شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی دارد و به عنوان طرح های تکمیلی می تواند در دست اقدام قرار گیرند. فیروزگاه در بخش پایانی سخنانش از برگزاری جلسات بعدی به منظور چکش کاری بیشتر طرح مذکور و بررسی نقاط ضعف و قوت آن خبر داد و اظهار امیدواری کرد؛ در سایه همکاری کارشناسان و انعطاف بیشتر سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه بتوانیم بخشی از آثار منفی روانی تاخیر در بهره برداری از پروژه متروی کلانشهر را جبران کنیم و مشوق های خوبی را برای عدم استفاده شهروندان از خودروهای شخصی و تک سرنشین و گرایش بیشتر به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ایجاد نماییم. یادآور میشود رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج در آغازین روزهای سال جاری با طرح پیشنهادی متفاوت موجی از اظهار نظرها و گزارش های مثبت و انتقادی را در رسانه های جمعی و گروهی کلید زد که شاید بتوان آن را بحث برانگیزترین سوژه شهری از ابتدای سال تاکنون یاد کرد؛ باید منتظر ماند و دید که آیا امکان استفاده رایگان شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی محقق خواهد شد یا خیر؟ بازگشت |