صفحه اصلي > شهری > مترو علاوه بر تسهیل ترافیک، بهترین گزینه برای جابه جایی اقشار متوسط جامعه است
مترو علاوه بر تسهیل ترافیک، بهترین گزینه برای جابه جایی اقشار متوسط جامعه است7 مرداد 1394. نويسنده: monshi |
شهردار کلانشهر کرج طی سخنانی در صحن علنی شورای شهر اظهار داشت: مترو علاوه بر تسهیل ترافیک، بهترین گزینه برای جابه جایی اقشار متوسط جامعه در سفرهای درون شهری است. جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج روز گذشته در حالی برگزار شد که دکتر هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، مدیرعامل سازمان قطار شهری و شهردار این کلانشهر نیز خود را به جمع نمایندگان مردم رسانده بودند تا با بحث و تبادل نظر کارشناسی، به جمع بندی لازم پیرامون پروژه ملی مترو دست یابند. گرچه برخی نمایندگان مردم در شورای شهر کرج با ذکر دلایلی بر قطع همکاری با شرکت سابیر (پیمانکار پروژه مترو) اصرار داشتند اما در نقطه مقابل، معاون عمرانی استانداری البرز خواستار تداوم این همکاری تا زمان به سرانجام رسیدن خط 2 قطار شهری بود و ورود بخش خصوصی به منظور احداث دیگر خطوط را مفید و موثر ارزیابی کرد. شهردار کلانشهر کرج در این جلسه اظهار داشت: توسعه و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی بویژه خطوط ریلی بسیار ضروری است؛ بویژه این روزها که ترافیک و آلودگی هوا تمام ابعاد زندگی مردم را در سیطره خود گرفته، تسریع در افتتاح خط 2 قطار شهری کرج و حومه بیش از هر زمان دیگری نمایان است؛ از این رو مدیریت شهری کرج نیز بر این مهم اهتمام ویژه دارد. علی ترکاشوند با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در کلان شهرها تصریح کرد: امروزه در کلان شهرها حمل و نقل ریلی به عنوان مهمترین عامل جهت كاهش آلودگی محیط زیست، ترافیك و همچنین تأمین رفاه و بهداشت عمومی و كاهش هزینههای عمومی مورد توجه دولت قرار گرفته است. این مسئول ارشد شهری گفت: اقشار ضعیف و کم درآمد شهر نیازمند استفاده از حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس هستند و توسعه این ناوگان جهت تامین رفاه حال این قشر از شهروندان لازم و ضروری است. وی در ادامه در تشریح روند احداث قطار شهری اذعان داشت: تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت در پروژه قطار شهری کرج هزینه شده است، که ساخت ۱۳ ایستگاه قطار شهری، حفاری ۱۴ کیلومتر تونل و خریداری ۲ رام قطار را موجب شده است از این رو نمی توان این هزینه کردها و عملیات اجرا شده را نادیده گرفت و پروژه را نیمه تمام رها کرد. به گفته شهردار کلانشهر کرج، در کنار پروژه قطار شهری ایجاد کمربندی ها در راههای مواصلاتی استان یا احداث تقاطع های غیر همسطح در کرج به رفع مشکلات ترافیکی استان و شهر کرج کمک شایانی خواهد کرد. وی تصریح کرد: تاکنون حدود 1000 میلیارد تومان در قالب تهاتر به پیمانکار پروژه قطار شهری تزریق شده است که سهم شهرداری در پرداخت هزینه های قطار شهری واگذاری اراضی شهرداری خواهد بود. شهردار کرج با توضیح اینکه مهمترین مشکل در حال حاضر تامین منابع مالی و رفع نقدینگی است، گفت: باید بحث تعدیل قیمت در پروژه قطار شهری لحاظ شود و شرکت سابیر نیز در چند ماه گذشته فعالیت خوبی داشته و با حل مشکل نقدینگی می تواند کار پروژه قطار شهری را پیش ببرد. به گفته ترکاشوند، اگر قرار باشد ادامه پیمان با شرکت سابیر را قطع نمائیم مستلزم پرداخت 20 درصد خسارت و ضرر و زیان خواهیم بود که در شرایط فعلی به نفع مدیریت شهری نیست، لذا واگذاری اراضی و ادامه پیمان با شرکت مذکور با اعمال شرایط به نفع شهرداری خواهد بود. شهردار کرج در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر پیمانکاران زیادی هستند که آمادگی همکاری با شهرداری را به صورت غیر نقدی دارند و اگر شرکت سابیر شرایط شهرداری را در تهاتر اراضی نپذیرد اقدام به خلع ید پیمانکار فعلی نموده و با پیمانکاران دیگر ادامه کار خواهیم داد. بازگشت |