Logo

صفحه اصلي > شهری > معضل ترافیک کرج به صورت تخصصی بررسی شد

معضل ترافیک کرج به صورت تخصصی بررسی شد


30 دی 1394. نويسنده: monshi
معضل ترافیک کرج به صورت تخصصی بررسی شد


اساتیددانشگاه ها، کارشناسان نظام مهندسی ، اعضای شورای اسلامی شهرو مدیران ارشد شهرداری کرج عصر سه شنبه برای چاره اندیشی در بخش ترافیک شهری نشست تخصصی با عنوان بهبود عبورو مرورشهری برگزار کردند.
دراین نشست که در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد،معضل ترافیک کلانشهر کرج و عوامل تشدید کننده آن توسط کارشناسان و مدیران شهری تشریح شد. مجید کاویانی رئیس مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج گفت:این نشست برای اولین بار با عنوان بهبود عبورومرور شهری برگزارشده است که مطالعات حمل و نقل ترافیک و نحوه اجرای آن را مورد بررسی قرارمی دهد.
وی ادامه داد:این نشست می تواند به بهبود، وضعیت حمل و نقل شهری کلانشهر کرج کمک کند. وی خاطرنشان کرد: در بودجه سالانه برای بهبود عبورومرورشهری سرفصل اعتباری تعیین شده و پرداختن به این موضوع کمک می کندتا بتوانیم راهکارهای برای عبورو مرور آسان شهری به دست بیاوریم.
طرح جامع حمل و نقل ترافیک مبنای کار قرار گیرد
علی اصغرصلواتی قائم مقام حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت:اگر طرح های حمل و نقل ترافیک مبنای کار قرار گیرد، بسترمناسبی برای ارزیابی پروژه هایی که در حمل و نقل مطرح شده است را فراهم می کند. وی افزود: در طرح حمل و نقل و ترافیک شهر کرج، احداث تقاطع ها، خطوط بی آرتی و غیره دیده شده است و انتظار می رود برای اجرای پروژه های کلان مانند خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی از این طرح استفاده شود. وی اظهارکرد: تدوین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک کرج از سال 1387 آغاز شد و سال 90 نیز به پایان رسید و در سال جاری تصویب شد.
اجرای طرح های ترافیکی باید به صورت علمی صورت بگیرد
محمدرضا اسکندری کارشناس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی البرزدراین نشست گفت: در گذشته ترافیک را می شد هدایت کرد اما اکنون این چنین نیست و ترافیک به صورت یک علم درآمده است و نیاز به کارکارشناسی و علمی دارد. وی ادامه داد: آنچه که در کلانشهر کرج دیده می شود آن است که این کلانشهر یک کلان ده است و برای اینکه به یک شهرتبدیل شود نیاز به ابزاردارد و یکی از این ابزارها جامعیت است . این استاددانشگاه اظهارکرد:ما باید بدانیم از شبکه های ارتباطی چه انتظاری داریم و به لحاظ سیمای شهروندی می بایست به ما نمادی بدهند. اسکندری گفت:تعریف مناسبی از شبکه های ارتباطی وجود ندارد و زمانی که تقاطع های غیر همسطح احداث می شودتصوراین است که سرعت سفرها بالا برود که دراین خصوص تناقض وجود دارد. وی با بیان اینکه نباید تصمیم گیری موردی درترافیک صورت بگیرد، افزود: در اجرای پروژه های ترافیکی می بایست الفبای ترافیکی را در نظرداشته باشیم و بر اساس آن به مباحث ترافیکی بپردازیم.
در کلانشهر کرج روی فرهنگ ترافیک کارنشده است
احمد افضلی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: در خصوص رفع مشکلات ترافیکی در این کلانشهر تا کنون فرهنگ سازی صورت نگرفته است. وی ادامه داد: می بایست به ترافیک از دو منظر درونی و بیرونی پرداخت . افضلی با بیان اینکه از روزدوشنبه هفته جاری ثبت تخلفات رانندگان را به صورت هوشمند آغاز کرده ایم ، گفت: درروز گذشته 250خودرو جریمه شدند که یک سوم آنان رانندگان تاکسی بودند . وی افزود:تاکنون برای فرهنگ سازی دراین زمینه هیچ کاری صورت نگرفته و می بایست سازمان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری کرج به آن توجه جدی داشته باشند. وی با اشاره به اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج آموزش هایی رااز ابتدای سال جاری تا کنون در بحث ترافیک آغازکرده است، اظهارکرد:همایش هایی در زمینه فرهنگ سازی ترافیک در کلانشهر کرج برگزار شده است. این مسئول گفت: روزانه حدود 250 هزار خودرو از کرج به تهران و بالعکس درآزاد راه تردد می کنند، و این آمار قابل توجهی است. افضلی افزود:آزاد راه کرج-قزوین ازسال 1353 احداث شده ومدیریت شهری به تنهایی نمی تواند آزاد راه احداث کند. وی خاطر نشان کرد: برای احداث آزادراه وبزرگراه باید پشتوانه داشته باشیم و ودربحث تملکات و اعتبارات می بایست، نگاه ملی وجود داشته باشد.
وی بیان داشت :اگر پروژه های ترافیکی به صورت جزیرهای اجرا شود هیچ مشکلی را از ترافیک رفع نخواهد کرد، چرا که جمعیت کلانشهر کرج نسبت پنج سال گذشته افزایش قابل توجهی داردو سالانه حدود یکصد هزار نفر به این جمعیت افزوده می شود. افضلی گفت: درشهرکرج یک سری اقدامات ترافیکی انجام شده و در یک سال و نیم گذشته زیر ساخت های ترافیکی تغییر کرده است .
افزایش راه ها ترافیک را بیشتر می کند
مریم قهرمانی عضو شورای اسلامی شهر کرج در این نشست تخصصی گفت: درکلانشهرکرج درخصوص رفع معضل ترافیک زیر ساخت ها مناسب نیست ونمی توان انتظار از مردم داشت تا فرهنگ ترافیک را رعایت کنند. وی ادامه داد:اکنون مشکل ترافیک گریبانگیر تمام کلانشهرهای کشور است و برای زیر ساخت های آن هیچ اقدامی نشده است . وی اظهار کرد:شورای اسلامی شهر کرج به عنوان یک نهاد سیاستگذار هیچ بودجه ای برای تقویت زیر ساخت های ترافیکی لحاظ نکرده است وهر چه راه ها را افزایش دهیم ترافیک نیز افزایش می یابد. قهرمانی خاطر نشان کرد:برای احداث تقاطع های غیر همسطح در کلانشهر کرج رقم های میلیاردی هزینه شده است و این یعنی پاک کردن صورت مسئله و دردراز مدت هیچ تاثیری برروی روانسازی ترافیک نخواهد داشت. این عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک کرج مشکل اساسی دارد، چرا که قبل از آن که طرح جامع ترافیک داشته باشیم خطوط مترو کرج راتعریف کرده ایم واین یعنی تداخل در ایستگاه های مترو و تقاطع ها که فاجعه است. وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی کارشناس در این حوزه وجود دارد، گفت:برای اجرای تقاطع ها و طرح های ترافیکی از مشاورانی کمک گرفته شده که حتی اسم کوچه و خیابان های کرج را نمی دانند. قهرمانی افزود:می بایست از امروز به بعد به صورت جدی به موضوع رفع معضلات ترافیک کلانشهر کرج پرداخت و برای آن وقت گذاشت.
نگاه به ترافیک باید مردم محور باشد
عباس زارع یک کارشناس در این خصوص گفت: یکی از اولویت های ترافیکی این باشد که نگاه مردم محورداشته باشیم. وی افزود:می بایست از این پس خودرومحوری را کنار گذاشت و به جای افزایش عرض خیابان ها پیاده راه ها را گسترش داد. وی خاطر نشان کرد:میزان سفرهای شهری راکاهش دهیم و مردم راتشویق به پیاده روی کنیم . وی با اشاره به اینکه موضوعی تحت عنوان تاکسی خطی نداریم وهمین خودروها هستند که ترافیک را ایجاد می کنند، گفت:اکنون در کلانشهر کرج حمل و نقل عمومی جاذبه ای برای استفاده مردم نداردو می بایست در این خصوص چاره اندیشی شود . وی بابیان اینکه در شهر مکزیکوسیتی ، مکزیک که جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر دارد یکی از آلوده ترین شهرهای جهان بود که تغییر روند خودرومحور به مردم محور سبب شد این شهر با این جمعیت بالا معضل آلودگی هوا در آن رفع شود.
عدم مدیریت واحد شهری افزایش ترافیک را رقم می زند
رضا شریفی عضوشورای اسلامی شهر کرج گفت:یکی از معضلات ترافیک در کرج عدم مدیریت واحد شهری است . وی ادامه داد:در کرج هر دستگاهی برای خودش کار می کند و در این زمینه هیچ هماهنگی وجود ندارد. وی با بیان اینکه باید بحث مهندسی ارزش داشته باشیم گفت: نباید در اجرای یک طرح ترافیک به قشر خاصی توجه کنیم و می بایست در این خصوص از سیاسی کاری پرهیز شود.
برای اجرای طرح های ترافیکی از افکار عمومی کمک بگیریم
داوود وحیدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرج در این نشست تخصصی گفت: برای اجرای طرح های ترافیکی از افکار عمومی کمک گرفت تا در اجرای آن موفقیت های بیشتری کسب شود. وی ادامه داد:مدیران و مسئولان شهری کارهای زیادی انجام می دهند اما خروجی مناسبی ندارد. وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های ترافیکی هزینه های بالایی دربردارد اما گره گشا نیستند. وی اظهارکرد: در بحث ساخت و سازها نیز سالانه یک میلیون مترمربع پروانه صادر می شود در حالی که میزان پایان کارها از دو میلیون متر مربع فراتر می رود و این یعنی ساخت وساز غیر مجاز. وی گفت: از محل ماده 100 شهرداری مبالغی دریافت می شود در حالی که این خسارت به شهر است .
بازگشت