صفحه اصلي > شهری > اساسنامه و ساختار سازمانی شهرداری کرج و سازمانهای وابسته اصلاح شد
اساسنامه و ساختار سازمانی شهرداری کرج و سازمانهای وابسته اصلاح شد11 اردیبهشت 1396. نويسنده: monshi |
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج گفت: این معاونت اساسنامه و ساختار سازمانی شهرداری این کلانشهر را بر اساس بند 10 سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و نقشه اصلاح نظام اداری کشور مبنی بر کوچک و چابک سازی ساختار سازمانی اداری، اصلاح، در کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تصویب و به وزارت کشور ارسال کرد. بهروز آقا محمدی این مطلب را عنوان کرد و گفت: معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج بررسی و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری کرج و سازمانهای وابسته را از چندی پیش در دستور کار خود قرار داده بود و با اخذ نظرات حوزه های تخصصی مستند به نقشه اصلاح الگوی نظام اداری کشور، همچنین بر مبنای الگوها و ضوابط ترسیمی از سوی وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با عنوان "ضوابط تشکیلاتی شهرداریها" که دامنه شمول این ضوابط کلیه شهرداریها و سازمانها و موسسات وابسته به آنها را در برمی گیرد به بررسی آن می پرداخت. معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج ادامه داد: پس از طی مراحل قانونی، اصلاح ساختار در تشکیلات موصوف طی اردیبهشت ماه سال 95 به تصویب سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور رسید و انجام تغییرات لازم بر روی اساسنامه سازمانهای وابسته بر اساس الگوها و ضوابط ترسیمی از سوی وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تغییر در اساسنامه تیپ در راستای اجرای ماده 54 قانون شهرداری مبنی بر "تهیه سازمان اداری شهرداریها به نسبت بودجه، درآمد و حجم کار با اطلاع انجمن شهر و تصویب توسط وزارت کشور" از سوی شهرداری پیشنهاد شد. آقا محمدی اضافه کرد: پس از تصویب موارد فوق در کمیسیون برنامه و بودجه و صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج این مبحث مهم در 6 اسفند ماه سال 95 مورد تایید وزارت کشور قرار گرفت تا موضوع مذکور پس از طی مراحل قانونی به اجرا درآید. این مسئول در ادامه به سیاستهای تنظیم تشکیلات سازمانی جدید در شهرداری ها اشاره کرد و یادآور شد: منطقی و متناسب سازی تشكيلات و ساختار، كاهش سطوح سازماني به منظور تسهيل در امر تصميمگيري، تجميع واحدهاي سازماني متجانس و كاهش تعداد پستهاي مديريتي، رعایت اصل عدم تمركز در توزیع اختیارات و مسئولیتها و تفکیک وظایف غیرقابل واگذاری از وظایف قابل واگذاری و پیش بینی تشکیلات مناسب از جمله سیاست های تشکیلات ساختار سازمانی می باشد. وی حذف واحدهاي غير ضروري از ساختار، توسعه ارائه خدمات از طریق برون سپاری و حذف و اصلاح پست های مربوط به فعالیت های مذكور، چابک سازی و افزایش انعطاف ساختار سازمانی و جامع نگری، همسوسازی و هماهنگی میان سطوح مختلف سازمانی را از دیگر سیاستهای تنظیم تشکیلات سازمانی جدید در شهرداری ها دانست. معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج شیوه کار و اقدامات عملیاتی برای تحقق موارد فوق را، انجام مطالعات لازم در خصوص توزیع اختیارات و مسئولیتها در قالب واحدهای تابعه، سازمانهای وابسته، ستاد شهرداری، تهیه و تنظیم نمودار سازمانی برای حوزه های مذکور و ارسال آن به سازمان شهرداریها و دهیاریها (با اطلاع شورای اسلامی شهر) جهت تصویب و ابلاغ نمودار مصوب به منظور صدور احکام در سطح معاونین و مدیران کل خواند و افزود: تهیه و تنظیم تشکیلات تفصیلی ستاد شهرداری، واحدهای تابعه و سازمانهای وابسته در سقف پست های سازمانی مصوب و نمودار سازمانی تایید شده و منطبق با ضوابط کمی مصوب، ضمن دریافت نقطه نظر و پیشنهادات حوزه ها (در حداقل سه دوره نظر خواهی ) و دریافت پیشنهادات و اصلاح تشکیلات تفصیلی در صورت انطباق با ضوابط تشکیلاتی مصوب و احصاء مأموریت حوزه های شهرداری، سازمانهای وابسته تا سطح ادارات برای سیر مراحل تصویب از دیگر شیوه های عملیاتی شدن این مبحث است. آقا محمدی خاطر نشان کرد: ارتقاء ساختار سازمانی حوزه های ستادی، ممانعت از موازی کاری در حوزه های کاری، تخصصی نمودن امور در لایه های مختلف ساختار سازمانی، تعیین سطوح و پست های سازمانی متناسب با نیازهای فعلی و آتی مدیریت شهری از نتایج عملیاتی شدن سیاستهای تنظیم تشکیلات سازمانی جدید در شهرداری ها می باشد. این مسئول گفت: سازمانهای وابسته به شهرداری کرج نیز در راستای سیاست ها و اصول حاکم بر ضوابط، عناوین و شرایط ایجاد سازمانهای وابسته به شهرداری مصرح در ماده 8 این ضوابط تشکیلاتی شهرداریها، به شرح ذیل اصلاح شده اند: حذف سازمانهایی که دارای شرح وظایف موازی با سایر سازمانها بوده اند نظیر سازمان موتوری و تقسیم وظایف آن با سایر سازمانهای تخصصی ( سازمانهای پسماند و عمران ) و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب، تخصصی نمودن سازمانها با ادغام برخی از سازمانها نظیر سازمان پارکها و فضای سبز با سازمان زیباسازی و ایجاد سازمان جدید تحت عنوان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و همچنین ادغام سازمانهای ترمینال های مسافربری، تاکسیرانی و اتوبوسرانی و ایجاد سازمان جدید با عنوان سازمان حمل و نقل بار و مسافر و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب. وی ادامه داد: تغییر عنوان سازمان قطار شهری کرج و حومه به سازمان حمل و نقل ریلی و اصلاح ساختار سازمانی با هدف تفکیک وظایف تصدی گری از سایر وظایف به منظور احیاء شرکت بهره برداری از قطار شهری کرج و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب، ایجاد سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری ( از طریق ادغام سازمان عمران و نوسازی و مدیریت ساماندهی تپه مراد آب) و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب و تغییر عنوان سازمان میادین میوه و تره بار به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب از دیگر اصلاحات ساختار سازمانی شهرداری کرج است. معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج گفت: ایحاد سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب، ابقاء و تغییر ساختار سازمانی سازمان آرامستانها و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب، پیشنهاد تشکیلات سازمانی برای سازمانهای فاقد تشکیلات شامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی همچنین ابقاء ساختار تشکیلاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ( بر اساس ضوابط کمی حاکم بر تشکیلات اداری شهرداریها، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از این ضوابط مستثنی می باشد) از دیگر تغییرات در شهرداری کرج خواهد بود. آقا محمدی تاکید کرد: بر اساس ضوابط تشکیلاتی جدید که متناسب با ماده 54 قانون شهرداری است، سازمان های وابسته عهده دار بخشی از وظایف شهرداری هستند و در اجرای قانون شهرداری، تصمیم گیری نهایی بر عهده شهردار می باشد؛ همچنین سازمان شخصیت حقوقی مستقل نداشته و شخصیت حقوقی اش منبعث از شهرداری می باشد اما اختیارات اداری و مالی متناسب را از محل تفویض اختیار شهردار به رئیس سازمان بعنوان قائم مقام شهردار بر اساس تبصره ذیل بند 30 ماده 71 قانون شوراها اقدام می نماید. این مسئول افزود: مسئول مالی سازمان بعنوان قائم مقام ذی حساب شهرداری حق امضا دارد و بر اساس ماده 2 و تبصره ذیل ماده 4 آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداریها، سازمان می تواند کمیسیون معاملات داشته باشد و معاملات تا سطح عمده را اجرا نماید. وی یادآور شد: در اجرای امور مالی و معاملاتی شهرداری و سازمانهای وابسته مطابق اساسنامه قبلی و بر اساس ماده 84 قانون شهرداری ها، سازمانهای وابسته تابع قانون تجارت بوده که می بایست نسبت به ارسال اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات بر درآمد اقدام می نمودند در حالیکه فعالیت انتفاعی و سود آور نداشتند حال آنکه در ضوابط جدید بر اساس ماده 280 قانون مالیاتهای مستقیم و بر اساس تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمانهای وابسته به شهرداری مشمول ماده 280 قانون مالیاتهای مستقیم در محاسبه مالیات با نرخ صفر محاسبه می گردند. "با عنایت به قسمت اخیر ماده 280 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394، مالیات سازمانها و مؤسسات وابسته به شهرداریها که به موجب قانون برای انجام وظایف ذاتی شهرداری در امور عمومی، شهری و خدماتی تشکیل و صد در صد (۱۰۰%) سرمایه و دارایی آن متعلق به شهرداری است با نرخ صفر میباشد."نحوه محاسبه مالیات در این سازمانها اصلاح گردیده که به نفع شهرداریها بوده است" معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج به اقدامات سایر کلانشهرها در خصوص اجرا ی بند 10 سیاست های اصلاح نظام اداری اشاره کرد و گفت: تا کنون در شهرداری اهواز، نمودار سازمانی، سازمان تفصیلی و اساسنامه تصویب شده است؛ اجرای ساختار در ستاد مرکز و مناطق صورت پذیرفته و در سازمانها صرفاً سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی که نوبنیاد است تأسیس گردیده است. آقا محمدی اضافه کرد: شهرداری شیراز، نمودار سازمانی، سازمان تفصیلی و اساسنامه را مصوب نموده، شهرداری مشهد، بازنگری ساختار و تهیه پیش نویس اساسنامه ها را به بخش خصوصی سپرده و در حال پیگیری می باشد تا در پایان اردیبهشت ماه سال جاری تدوین آن نیز به پایان برسد؛ شهرداری تبریز هم، نمودار سازمانی و سازمان تفصیلی را مصوب کرده، اساسنامه ها نیز در شورای شهر به تصویب رسیده است و در حال پیگیری تصویب در وزارت کشور می باشد. بازگشت |