Logo

صفحه اصلي > شهری > فضای اکران تبلیغات سطح شهرهمراه با فکر و ایده شود

فضای اکران تبلیغات سطح شهرهمراه با فکر و ایده شود


30 اردیبهشت 1399. نويسنده: monshi
فضای اکران تبلیغات سطح شهرهمراه با فکر و ایده شود


رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج گفت: کلانشهر کرج ظرفیت بسیار زیادی را درخصوص تبلیغات شهری و فضای اکران تبلیغات سطح شهر دارد که بایستی از این فرصت به نحو مطلوب همراه با فکر و ایده نو در محتوای آن استفاده کرد.

امروزه در برخی کلان شهرهای کشور نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان تبلیغات رنگارنگ با اشکال و انواع مختلف حاشیه معابر شهری را به خود اختصاص داد ه اند و نصب انواع بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی در حاشیه معابر شهری به عنوان مساله های رایج در اکثر شهرهای کشور مورد توجه قرار گرفته است در حال حاضر در کرج به دلیل نبود ضابطه اجرایی مدون و مشخص در مورد مکان یابی و تولید محتوای مخاطب پسند المان های تبلیغاتی اکران آنها به صورت سلیقه ای صورت می پذیرد که این موضوع علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب برای محیط های شهری منجر به وجود آمدن محتوای تبلیغاتی کم محتوا در زمینه تبلیغات محیطی و به حداقل رساندن تاثیرات نامطلوبی آن شده است که در این راستا نشست تخصصی رحیم خستو رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج با حضور اساتید برجسته گرافیک و طراحی دکتر سجاد فروغی، دکتر امیرعلی طالبی، دکتر امیرحسین دشتستان، دکتر امیرعلی مومنی ، پیمان بضاعتی پور رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری، علیرضا رحیمی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری و امیر اشتری رئیس اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری با موضوع بررسی نحوه طراحی بیلبوردهای شهری با هدف ارتقاء وضعیت تبلیغات شهر کرج برگزار شد و هر کدام از میهمانان نقاط قوت و ضعف و راهکارهای بهبود این پدیده را عنوان کردند.رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج در این نشست تخصصی بر لزوم ضابطه مند کردن تبلیغات محیط شهری اشاره کرد و اظهار داشت: کرج از لحاظ رسانه های تبلیغات محیطی، آگهی ها و اکران ها دچار آشفتگی بصری است و الگوی یکسانی برای تبلیغات شهری و نشر آن ندارد.رحیم خستو با بیان اینکه وضعیت تبلیغات در شهر کرج قابل قبول نیست، تصریح کرد: وضعیت اکران و مدل های تبلیغات شهری در کرج اعم از اقتصادی، شهری، ملی و مذهبی مورد نقد است و بایستی تغییر کند.نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه شهرداری در بین سایر نهادها متولی اکران تبلیغات سطح شهر است، افزود: اکران تبلیغات سطح شهر بایستی با یک هارمونی و وحدت بین سه واحد دخیل سازمان فرهنگی، سازمان سیما و منظر و اداره کل ارتباطات با ایجاد اتاق فکر و تشکیل کارگروهی با حضور اساتید دانشگاهی در یک پلت فرم مشخص اجرا شود.وی تاکید کرد: باید همراه با آسیب شناسی تبلیغات محیطی، شیوه های تبلیغاتی را نیز در جهت حفظ زیبایی بصری، هویت دینی وملی شهر و حقوق شهروندان مد نظر قرار داد تا پیام به جامعه القا شود .این مسئول افزود: اگر تکرار تبلیغات محیطی همراه با تفکرات خلاقانه باشد نه تنها بد نیست بلکه تاثیرگذاری آن را هم چند برابر می کند.
اکران تبلیغات محیطی جزیی از فرهنگ یک شهراست

پیمان بضاعتی پور رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری در این نشست گفت: تبلیغات محیطی جزیی از فرهنگ یک شهر تلقی می گردد که تلاش دارد در جهت مقاوم سازی آموزه های فرهنگی بکار گرفته شود از همین رو نگاه به تبلیغات محیطی نگاهی کلی از زاویه فرهنگ ایران اسلامی است.وی یادآور شد: تشکیل کمیته گرافیک، تولید فکر وتشکیل ورک شاپ و سمپوزیوم از مواردی است که در بخش تولید محتوای اکران تبلیغات محیطی بایستی در چارچوب ارزش های دینی، حقوق شهروندی و زیبایی شهر به آن توجه و از این فرصت به
نحو مطلوب استفاده شود.
تبلیغات محیطی از هویت و فرهنگ جامعه تاثیر می گیرد

علیرضا رحیمی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری با بیان اینکه نوع اکران های سطح شهر کرج رو به رشد نسبی و تغییر است، عنوان کرد: خیلی از شهرها همچون تهران، اصفهان و شیراز بسته به شرایط فرهنگی و میزان نیاز اکران متفاوت دارند که در این موضوع می‌تواند الگوی خوبی برای کلانشهر کرج باشد.به گفته وی، تصاویر نقش بسته بر تبلیغات محیطی در عین حال که بر ذهن و فکر مردم اثر می گذارند خود نیز متاثر از نوع فرهنگ و ذهنیت همین مخاطبین هستند و با کمی توجه به تبلیغات محیطی یک شهر می توان به سطح درک بصری مردم و فراتر از آن به فرهنگ آن جامعه پی برد.
آشفتگی اکران های تبلیغات شهری مشهود است

سجاد فروغی به آشفتگی و بی هدفی اکران های تبلیغات شهر کرج اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه امروزه دنیای مجازی دسترسی شهروندان را افزایش داده در این راستا اکران تبلیغات شهری با استفاده از خلاقیت های نوآورانه و خلاقانه می تواند تاثیر پذیری زیادی داشته باشد.وی تاکید کرد: کرج هنرمندان زیادی در حوزه گرافیک محیطی دارد اما متاسفانه هیچ کدام از آثار آنها در کرج اکران و استفاده نمی شود.
اکران تبلیغات شهری فرهنگ سازی شود

امیرعلی طالبی در این نشست تخصصی به فرهنگ سازی اکران تبلیغات شهری اشاره کرد و اظهار داشت: ضمن هدف گذاری می‌توان از آشفتگی ها جلوگیری و متفاوت‌تر از مابقی رسانه‌های تبلیغاتی، پیام تبلیغاتی را به مخاطبان رساند و با خلاقیت اکران ها را ساماندهی کرد.وی به کپی برداری از آثار گرافیکی اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از دانشجویان بدون استفاده از خلاقیت و نوآوری به سمت کپی برداری از آثار می روند که هیچ بازدهی ندارد.
فضاهای تبلیغاتی شهر، رسانه‌ای برای همه

امیرحسین دشتستان در این نشست تخصصی به طراحی صنعتی که تلفیقی از هنر و صنعت است اشاره کرد و گفت: فضاهای تبلیغاتی شهر رسانه‌ای همه‌گیر و در دسترس برای ارائه مفاهیم آموزش شهروندی در حوزه‌های مختلف جامعه است که می‌تواند بازوی توانمند اطلاع‌رسانی و آموزش در جامعه باشد.
هماهنگی در اکران ها دیده نمی شود

امیرعلی مومنی در این نشست تخصصی یادآور شد: معمولا در اکران های شهر کرج هماهنگی و از یک فیلترمشخص عبور نمی شود و با یک ناپختگی اکران های تبلیغی سطح شهر انجام می شود.
وی از مسئولین فرهنگی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر کرج خواست تا با یک برنامه ریزی و تشکیل اتاق فکر طرح ها و اکران تبلیغاتی شهر ساماندهی شود.
بازگشت