Logo

صفحه اصلي > شهری > لزوم تحقق رویکرد حمل و نقل انسان محور در مباحث ترافیکی/ مبناي اجرای طرح ها پژوهش باشد

لزوم تحقق رویکرد حمل و نقل انسان محور در مباحث ترافیکی/ مبناي اجرای طرح ها پژوهش باشد


11 خرداد 1391. نويسنده: monshi
لزوم تحقق رویکرد حمل و نقل انسان محور در مباحث ترافیکی/ مبناي اجرای طرح ها پژوهش باشد

سپیدار آنلاین: معاون حمل و نقل شهرداری تهران و دبیر کمیته معاونان حمل و نقل کلانشهرها با تاکید بر توجه به کرامت انسانی در عرصه های مختلف جامعه جاری کردن رویکرد حمل و نقل انسان محور در مباحث مختلف به ویژه مسائل ترافیکی را ضروری دانست.
جعفر تشکری هاشمی در تشریح ساختار شهرهای بهره مند از مدل ترافیکی انسان محور اظهار داشت: توجه و در نظر گرفتن امورات انسانی در این مدل سرآمد طراحی و تدوین برنامه های ترافیکی است. این مسئول عنوان کرد: در شهری که رویکردهای ترافیکی آن بر مبنای انسان محوری برنامه ریزی می شود، آلودگی های صوتی و زیست محیطی معنا ندارد. وی افزود: در این رویکرد بسیاری از مسائل حمل و نقل ترافیکی از جمله دوچرخه به عنوان منابع پاک آمد و شد موضوعیت پیدا می کند. معاون حمل و نقل شهرداری تهران سهم استفاده کشورهای پاریس، برلین و توکیو از دوچرخه در جابجایی ها را 12 درصد ذکر کرد و گفت: این در حالی است که در ایران کمتر از یک درصد از جابجایی ها توسط دوچرخه انجام می شود. تشکری هاشمی ادامه داد: در کشور هایی که رویکرد انسان محوری مبنا و اساس مسائل ترافیکی است، 23 درصد از جابجایی ها به صورت پیاده انجام می شود که متاسفانه این آمار در تهران کمتر از یک درصد است و می توان گفت سفرهای پیاده از زندگی روزانه افراد حذف شده است. این مسئول با اشاره به آمار جابجایی های صورت گرفته توسط موتور سیکلت در تهران عنوان کرد: در حالی که سهم سایر کشورها در استفاده از این وسیله نقلیه کمتر از یک درصد است، اما در تهران بیش از شش درصد جابجایی ها توسط موتور سیکلت انجام می شود. وی با بیان اینکه شهر تهران در حال حاضر نسبت به طراحی نگرش رویکرد انسان محور به جای خودرو محور اقدام کرده است، افزود: این مهم با هدف ارائه الگوهای کار آمد و موثر برای مسائل ترافیکی صورت گرفته است. معاون حمل و نقل شهرداری تهران استفاده شهروندان از منابع پاک، ارزان و آسوده در آمد و شدها را از خروجی های مثبت طرح فوق دانست و عنوان کرد: این الگوی ترافیکی شهر به منظور تردد آسان و ایمن شهروندان به نحو مطلوبی آماده می شود. این مسئول با بیان اینکه در مدل حمل و نقل شهری در دوره کنونی به خودروها بهای بیشتری داده می شود، افزود: این در حالی است که در رویکرد حمل و نقل انسان محور اساس توجه در مسائل ترافیکی، آسایش و ایمنی شهروندان است.
اساس اجرای طرح های ترافیکی مطالعه و پژوهش باشد
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در ادامه براجرای طرح های ترافیکی با محوریت مطالعه و پژوهش تاکید کرد. این مسئول با توجه بر مدیریت زمان در اجرای طرح ها و برنامه های حوزه ترافیک، بهره گیری حداکثری از نتایج اجرای طرح ها را نیازمند اخذ تصمیم درست با تکیه بر مطالعات و پژوهش عنوان و ذکر کرد: تحقیق و برنامه ریزی باید مبنای اهداف توسعه ای در پایگاه های مدیریتی باشد. تشکری هاشمی توجه به حمل و نقل پاک را مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه لحاظ کردن این مهم شهر را از بن بست ترافیکی خارج می کند، افزود: تحقق این مهم نیازمند بهره گیری از تجربه های جهانی است. وی از مشکلات موجود در راه استفاده از رویکرد انسان محور در حوزه ترافیک را عدم توجه به نقش و جایگاه انسانی ذکر و عنوان کرد: برای مثال در مباحث حمل و نقلی خودرو محور توجه به خودروها بیشتر از توجه به عابرین پیاده است. معاون حمل و نقل شهرداری تهران ادامه داد: در این رویکرد کارشناسان به جای عریض کردن پیاده روها به منظور تسهیل در رفت و آمد شهروندان، خیابان ها و معابر را عریض می کنند و این در حالی است که مباحث ترافیکی انسان محور عکس این مساله حاکم است. این مسئول عدم توجه خودروها به عابرین پیاده را یاد آور شد و گفت: رفع این معضل قانون و مقررات کارآمدی را نیازمند است.



منبع: پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
بازگشت