صفحه اصلي > سیاسی > هدف برنامه ششم کاهش نابرابری استانها و ایجاد توازن منطقهای است
هدف برنامه ششم کاهش نابرابری استانها و ایجاد توازن منطقهای است5 بهمن 1393. نويسنده: monshi |
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز با بیان اینکه هدف اصلی برنامه ششم توسعه کاهش نابرابری استانها و ایجاد توازن منطقهای است گفت: مسئولین دستگاههای اجرایی از هم اکنون موظفند کلیه اسناد فرادستی و موجود بخشی، چه ملی و.. چه استانی را تهیه و تا تاریخ 30 بهمن ماه به دبیرخانه برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و اشتغال تحویل نماید. ذبیح الله قائمی با بیان این مطلب در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار و با حضور معاونین برنامه ریزی ، سیاسی امنیتی ، عمرانی ، فرمانداران ، مدیران کل دستگاه های اجرایی و اعضای شورای برنامه ریزی استان و یک نماینده ناظراز بازرسی استان و درسالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد اظهار داشت: تدوين برنامه ششم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي كشور از خرداد ماه سال 93 در دستور كار دولت قرار گرفت. وی افزود: با توجه به نتايج آسيب شناسي برنامه هاي قبلي يكي از تفاوتهاي اساسي برنامه ششم توسعه با اين برنامه ها، توجه به استانها و مناطق است به گونه اي كه كاهش نابرابري استانها و ايجاد توازن منطقه اي از اهداف اصلي برنامه ششم مي باشد. قائمی تصريح كرد: با اين نوع نگاه دولت و هدف گذاري انجام شده براي تدوين برنامه ششم نقش مديران استانها بسيار مهم و اثرگذار بوده و به عبارتي برنامه ريزي پايين به بالا انجام خواهد شد و اين امر فرصت مغتنمي است كه در اختيار استانها قرار گرفته و ضرورت ايجاب مي نمايد مديران دستگاه هاي اجرايي استان البرز نقش خود را به دقت و بدرستي ايفا نموده و به جهت وظيفه خطيري كه در قبال استان و مردم استان دارند در تدوين برنامه ششم توسعه استان نقش آفريني نموده تا حقوق استان البرزدر همه بخش ها و شاخص ها و فصول و برنامه ها بدرستي لحاظ داده شود. وی گفت: باتوجه به نتایج آسیب شناسی برنامه های قبلی یکی از تفاوت های اساسی برنامه ششم توسعه با این برنامه ها، توجه به استان ها و مناطق است. به گونه ای که ”کاهش نابرابری استان ها“ و”ایجاد توازن منطقه ای“ از اهداف اصلی برنامه ششم می باشد. معاون استاندار گفت: باتوجه به این اهداف، در تدوین برنامه ششم باید نقش و جایگاه استان ها به طور روشن تبیین گردد و در واگذاری اختیارات به استان ها و استانداران در برنامه ریزی توسعه توجه جدی شود. بدون تردید عدم توجه به این مهم پیامدهای توسعه نامتعادل و نامتوازن کشور (توسعه مرکز و عقب ماندگی پیرامون و تفاوت های آشکار بین آنها)، عدم تعادل های قابل تأمل در توزیع فعالیت و جمعیت در پهنه سرزمین، فشار مضاعف بر منابع طبیعی و محیط زیست و مغفول ماندن بخش، عمده ای از مزیت ها و توانمندی های مناطق و ناهمگونی توسعه مناطق با مزیت های آن ها، مهاجرت نخبگان استان ها و مناطق و ضعف منابع انسانی در آنها، عدم رشد فکری و ذهنی در حوزه منابع انسانی استان ها ناشی از مشارکت حداقلی در فرآیند تدوین برنامه ها، عدم پرورش مدیران خلاق و برنامه ریز ناشی از تمرکز گرایی و کاهش اختیارات، را در بر خواهد داشت. وي گفت: نظام برنامه ششم استان داراي 4 ركن به نام هاي ستاد تدوين برنامه ششم استان ، شوراي تلفيق برنامه ششم استان ، كارگروه هاي تخصصي و كميته هاي كارشناسي است كه مجموعا 10 كارگروه تخصصي و تعداد 24 كميته كارشناسي عهده دار اين مسئوليت خطير مي باشند. وی در ادامه مروری بر برنامه های برنامه اول تا پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داشت و گفت: پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی تاكنون چهار برنامه توسعه برای كشورمان تدوین و اجرا شده است و برنامه پنجم توسعه نیز در سال های پایانی خود قرار دارد. مرور برنامه های توسعه قبلی می تواند ما را با دیدگاه های گوناگون درباره برنامه توسعه و نحوه تفكر برنامه ریزان با توجه به مقتضیات زمان آشنا سازد. معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز به ارکان نظام تدوین برنامه ششم توسعه در استان البرز اشاره کرد و افزود: ارکان نظام تدوین برنامه ششم توسعه در استان البرز با ستاد تدوین و شورای تلفیق در کارگروه های تخصصی، تجهیز منابع، بانوان و خانواده، تخصصی اشتغال، میراث فرهنگی و صنایع دستی و کردشگری، پژوهش و فناوری و تحول اداری ، سلامت و امنیت غذایی، آمایش سرزمین و محیط زیست و توسعه پایدار، امور اجتماعی و فرهنگی، زیر بنایی و شهرسازی، اقتصادی بررسی می شود. قائمی وظایف ستاد تدوین برنامه ششم استان را تشریح کرد و گفت: تصویب برنامه های راهبردی بخش ها و فرابخش، تصویب برنامه عملیاتی مرتبط با هر یک از موضوعات خاص، تصویب برنامه های پیشنهادی استان، تصویب منابع اعتبار مربوط به موضوعات خاص از محل اعتبارات استانی، نظارت بر فرآیند تدوین برنامه و کنترل پیشرفت آن، ایجاد هماهنگی بین سایر ارکان نظام تدوین برنامه ششم ازاهم وظایف ستاد بر شمرد. وی تصریح کرد: اعضای کمیته های کارشناسی ذیل کارگروههای تخصصی استان بایستی مجرب ترین، باصلاحیت ترین و توانمندترین کارشناسان هر یک از بخش های اقتصادی و اجتماعی باشند. معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز در ادامه تصریح کرد: نتایج گزارشات کمیته ها به کارگروه های تخصصی ارسال شده و کارگروه های تخصصی پس از بررسی و تصویب، آنها را به شورای تلفیق برنامه ششم توسعه استان ارسال می کنند. وی افزود: شواری تلفیق برنامه ششم استان با توجه به گزارشات و احکام پیشنهادی کارگروه ها، برنامه عملیاتی بخش ها را براساس مطالعات آمایش سرزمین و اسناد توسعه استانی و پس از مشخص کردن روند گذشته و تحلیل عملکرد موجود و اولویت بندی فرصت ها، چالش ها، قوت و ضعف ها، در حوزه استان بررسی می کند. قائمی گفت: ستاد تدوین برنامه ششم استان سیاستها و رهنمودهای کلان ، نظام درآمد هزینه استان، خط مشی ها و سیاستهای بخش را بررسی کرده و پس از تصویب به ستاد تدوین برنامه ششم وزارت کشور ارسال می کند تا براساس آنها هماهنگی لازم با ستاد تدوین برنامه ششم کشور به عمل آید. وی در پایان تاکید کرد: مسئولین دستگاههای اجرایی از هم اکنون موظفند کلیه اسناد فرادستی و موجود بخشی، چه ملی و چه استانی را تهیه و تا تاریخ 93/11/30به دبیرخانه برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و اشتغال تحویل نماید. بازگشت |