صفحه اصلي > سیاسی > انفاق ریشه در ایمان دارد
انفاق ریشه در ایمان دارد31 خرداد 1395. نويسنده: monshi |
نماینده مردم البرز در خبرگان رهبری با بیان اینکه انفاق ریشه در ایمان دارد و برای سرمایه گذاری در مسیر آخرت برنامه ریزی شده است، گفت: رمضان فرصتی برای اندیشیدن است. آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی در جلسه بیان اخلاق، معنویات و انفاق در قرآن در محل حسینه اعظم مدرسه قلعه شاهرود، ضمن بیان اینکه جامعه مومنان بر محور محبت به خدای متعال و ولی شکل گرفته و بر اساس روابطی که در بین آنها جاری است، استوار می شود، ابراز داشت: یکی از روابطی که بین مومنان ایجاد می شود، رابطه مالی است که از جمله آن می توان به انفاق در جامعه اشاره کرد که به مدار محبت مومنان برمی گردد لذا در نگاه مومن امکانات معیار شرافت و کرامت محسوب نشده و او خود را مالک حقیقی نمی داند و زمانی به درک و معرفت خواهیم رسید که بدانیم آنچه در اختیار ما محسوب می شود و اگر در راه خدا انفاق دادیم، این رابطه شرح صدر برای مومن ایجاد می کند. وی در ادامه افزود: خدا درباره این داد و ستد در سوره مبارک بقره توصیه می کند افرادی که امکانات خود را در راه خدا می دهند و می گوید مال آنها مانند بذر شکوفا شده و به انسان مانند حبه ای که در زمین حاصل خیز رویانده شده و آن دانه تبدیل به هفتصد دانه شده، بر می گردد و آن دسته افرادی که از روی ریا انفاق کرده اند مثل کسی هستند که روی سنگ خارا بذر پاشیده و با بارش و باد شسته شده و عمل آنها از بین می رود. انفاق سرمایه آخرت است رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه انفاق ریشه در ایمان به غیب و برای سرمایه گذاری در مسیر آخرت است، گفت: فردی که ادامه وجودی خود را می خواهد این امکانات را در مسیر خدا هزینه و خود را مهمان خدای متعال دیده و با پروردگار برای ابدیت خود داد و ستد می کند همچنین انسان اگر در عمل خود خدا را نبیند چشم های دیگر در پیش او جلوه می کند و زمانی خدا را دید بقیه پنهان می شوند. آیت الله میرباقری شاهرودی افزود: این تحول اگر در جامعه مومنان پیدا شد داد و ستد آنها برای استوار ماندن با خدا می شود اگر می خواهید در راه خدا ثابت قدم مانده و از راه خدا جدا نشوید باید در راه خدا انفاق کنید اگر در وادی رضای خدا کشت کنید مثل باغستانی در سرزمین حاصلخیز عمل می کند پس باید بدانیم که مستکبران و هر کسی که زیر لوای آنها هستند، نمی توانند با خدا معامله کنند چرا که این دستگاه بندگی خدا نیست و نفاق و ریا است. وی افزود: مومنان دانه را در وادی توحید ولایت معصوم (ع) و مستکبران آن را در وادی اولیای طاغوت کشت می کنند که یکی به بهشت و دیگری تبدیل به جهنم می شود همچنین، دو نفر که نماز می خوانند نماز فردی به معراج و نماز دیگری به درجات جهنم تبدیل می شود نقل است که شخصی در صف امیرالمومنان(ع) و دیگری در صف وهابیت قرار می گیرد لذا مومن خیمه ای به پا کرده که ستون هاش نماز و ذکر خدا و نماز محور زندگی او است پس در محضر خدا اگر نماز رد شود بقیه اعمال را باز نکرده و محاسبه نمی کنند چرا که فردی نماز خوب نمی خواند انفاق خوب هم ندارد و شخصی که نتواند رابطه اش را با خدا محکم کند انفاقش هم برای خدا خالص نیست. ارتباط با خدا اهمیت ویژه ای دارد این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه کسی که همه زندگی اش زیر خیمه نماز باشد، پشتوانه انفاق دارد، خطاب به مخاطبان گفت: در محور ارتباط با خدا ارتباط بین خود را اصلاح کنید، مومن دانش و امکانات خود را در زیر این خیمه خرج می کند و همه در یک عبادت باهم شریک هستند مبنای انفاق بر اساس امکاناتی است که از خدا گرفته و بر مبنای حواله ها و دستورات خدا خرج می کند و با هزینه کردن آن، باغستانی را در سرزمین حاصل خیز ایجاد می کند. آیت الله میرباقری شاهرودی درباره مفهوم کثیر مضاعف در قرآن کریم، افزود: هر شخصی کار خوبی انجام دهد مزدش از عملش بیشتر است اگر فرد کار خوب انجام داد صد برابر به او بر می گردد خدای متعال او را کثیر مضاعف می کند لذا در روایت نیز چنین آمده که این کثیر مضاعف داد و ستدی است که انسان با امام می کند خدای متعال غنی است و می خواهد انسان را به مقام رشد تعالی برسد. وی افزود: خداوند می خواهد ما را مورد طرف و معامله خود قرار دهد، مقام محمود آنقدر در دل مومن نفوذ کند تا خودش را به رنج داده و دست دیگران را بگیرد اگر کسی بتواند با امام معامله کند در صورتی که بداند امام مستغنی از همه چیز است مزد او مضاعف است. بازگشت |