صفحه اصلي > سیاسی > دانشگاه در رخوت و رکود
دانشگاه در رخوت و رکود16 آذر 1399. نويسنده: monshi |
استاد دانشگاه تهران و نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه در یک دهه اخیر از شتاب دهههای قبلتر در حوزههای علمی، فناوری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فاصله گرفته است. علیرضا عباسی ضمن تبریک ۱۶ آذر روز دانشجو، این قشر را بیدار و هوشمند توصیف کرد و گفت: دانشجوی امروز اگر میخواهد برای کشور خود مفید باشد، باید طالب علم بودن را برای خود فرضیه واجب بداند و درعین حال متعهد هم باشد. یکی بدون دیگری یا عالم بیپروا تربیت خواهد کرد یا جاهل کمخرد. ماحصل چنین تفکر و گفتمانی است که دانشمندانی چون شهید دکتر فخریزاده و دیگر شهدای هستهای را تربیت کرده و به جامعه تحویل میدهد.عباسی با اشاره نقش اثرگذار دانشجو در جامعه به ویژه در موضوعات اجتماعی و سیاسی، افزود: تشکلها، انجمنها و گروههای فعال دانشجویی برای جامعه مفید و موثراند. آنها در خلال از مسائل به صورت فعال و گاها متراکم حضور دارند اما در بین عوامل و بازیگران موثر و جریانساز در جامعه، در هر دو حوزه اجتماعی و سیاسی به صورت مقطعی و موردی وارد میشوند. سیر پیشرفت دانشجو پس از انقلاب اسلامی وی با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در بهکارگیری دانشجویان در حوزههای مختلف ادامه داد: اگر چه در سالهای پس از انقلاب و به ویژه دو دهه نخست، دانشگاه و جنبش دانشجویی نقشی پیشرو و جریان ساز در تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در کشور داشته است و در دو بعد علمی و معرفتی به بلوغ شایستهای رسیده بود، اما در یک دهه اخیر و با مدیریت اجرایی منفعلانه و آرمان گریز، توأمان با رکود و سستی در بسیاری از حوزه های توسعه و متاثر از آن دانشگاه و جنبش دانشجویی نیز از آن شتاب دهههای قبل تر در حوزههای علمی، فناوری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فاصله گرفته است. نماینده البرز درخصوص کارکرد فعالیتها و جنبشهای دانشجویی در حل مسائل مهم کشور گفت: در سالیان اخیر به ویژه در دولت اعتدال، به دلیل بها ندادن و محدود کردن تریبونهای انتقادی جنبش دانشجویی و عدم استقبال از گفتمان انتقادی و هدایتگرانه آنان، نوعی رخوت و رکود در فعالیت جنبشهای دانشجویی دیده میشود، البته دانشجویان مومن انقلابی نمره مطلوب مطالبه گری میگیرند و ما امیدواریم که این روند اصلاح شود تا جامعه از نعمت تفکر هوشمند دانشجویان بهرهمند باشد. مسیر پیشرفت جامعه دانشگاهی روشن است عباسی در ادامه گفت: در همین مسئله شیوع ویروس کرونا دیدیم که بعضی از دانشگاههای کشور بسترهای آموزشی مناسب آموزش مجازی را از قبل تدارک دیده بودند و توانمندیهای خود را با سایر مراکز و دانشگاهها به اشتراک گذاشتند، پس افق دانشجویان ایران روشن است. دانشجویان به مثابه موتورهای محرکه شرکتهای دانشبنیان محسوب میشوند که در حرکت چرخهای تولید و تحقیقات کشور نقش بسزایی دارند و فرآیند علم-ثروت را به سرانجام میرسانند. شفافیت؛ زاییده حس پرسشگری دانشجویان عباسی با اشاره به حس ارزشمند پرسشگری و مطالبهگری در دانشجویان افزود: امیرالمومنین فرموده: «آن کس که خوب بپرسد، دانا میشود و کسی که دانا باشد خوب سؤال میکند» و این یعنی حس پرسشگری و مطالبهجویانه دانشجویان ناشی از حس دانایی است. آرمانخواهی و مطالبهگری دانشجویان از برکات نظام اسلامی است. در عین تاثیرگذاری مطالبه دانشجویان باید به تاثیرگذاری پیشنهادهای خود نیز تدقیق و توجه کافی داشته باشند که احیانا امر مطالبهگری مشتبه نشود و کدورت و دلخوری بین طرفین مطالبه ایجاد نشود.وی ضمن تاکید بر نقش تاثیرگذار دانشجویان در روند انتخابات اخیر مجلس، افزود: از همان بدو ورود به عرصه انتخابات هر زمانی که دانشجویان جلسه پرسش و پاسخ برگزار کردند، دعوتشان را پذیرفتم. دانشجو مطالبهگر است و میخواهد صحت و سقم سوالات متعدد خود را در موضوعات مختلف بداند. مطالبه به حقی که دانشجویان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای کشور ایجاد کردند، مسئله شفافیت بود که اقبال جامعه را هم در پی داشت. خودتان را به خواب نزنید، زمانه عوض شده است وی در پایان گفت: ۶۷ سال پیش عدهای دخالت امثال نیکسون را در امور اجرایی کشور جایز میدانستند و اعتراضات دانشجویی آن روز را دخالت در امور اجرایی کشور قلمداد میکردند که منجر به ریختن خون پاک سه دانشجوی آزادیخواه کشور شد، امروز هم که ریختن خون پاک دانشمند برجسته هستهای کشورمان منجر به وضع قانون رفع تحریمها از طرف مجلس گردید اما هنوز هستند عدهای که دخالت اخلاف نیکسون را در امور کشور جایز میدانند اما در مقابل تصمیم قانونی مجلس گردن کلفتی میکنند. اما خودشان را به خواب نزنند و بدانند زمانه عوض شده است. بازگشت |