21 تیر 1401
شماره خبر: 274140

عفاف و حجاب رابطه ای دوسویه دارند

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت



به دنبال اجباری شدن کلاه شاپو و ممنوعیت حجاب و سیاست‌های تغییر لباس در دوران پهلوی اول، در تیرماه ۱۳۱۴، آیت‌الله سید حسین طباطبایی قمی به پیشنهاد علمای مشهد جهت مذاکره با رضاخان در مورد این سیاست‌ها راهی تهران شد.
سپیدار نیوز -مجتبی دهقانکار
قمی در تهران در حصر قرار گرفت و ممنوع‌الملاقات شد.در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ مردم مشهد در اعتراض به این اقدام حکومت در مسجد گوهرشاد تجمع کردند. با حضور قوای نظامی این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و زخمی شدند. پس از واقعه مسجد گوهرشاد روحانیان سرشناس مشهد دستگیر شدند و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از روسای ادارات مشهد تغییر کردند.شورای فرهنگ عمومی کشور، این روز را به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرده‌است.عفاف حالتی دورنی است که انسان را از غلبه شهوت بر او باز می دارد. چون مربوط به نفس آدمی است و نفس جنسیت بردار نیست پس زن و مرد هر دو باید عفاف داشته باشند. البته فقط عفاف جنسی مطرح نیست. کسی که از پرخوری، پرگویی، زیاده خواهی دوری کند هم عفیف است. عفاف به درون ، باطن و خلوت و قلب انسان مربوط است؛ پس فراطبیعی است .حجاب یک امر طبیعی و مربوط به دنیای بیرون و ماهیت آن اجتماعی است. اساسا حکم حجاب امضایی برای حضور اجتماعی زنان است اگر نه در حیات خانه و پستو و در برابر محارم که نیازی به پوشش نیست عفاف و حجاب رابطه ای دوسویه دارند. بخش کوچکی از عفاف موجب احترام به حجاب می‌شود و رعایت حجاب، موجب تعمیق عفاف درونی بشر می‌شود. عفاف از مقوله اخلاقی و مربوط به خلق است و حجاب مربوط به رفتار است. بانویی که خلق عفیفانه دارد در رفتارش پوشیدگی و حجاب دیده می شود .با این همه لزوما هر محجبه ای عفیف نیست و اگر درونی پاک نباشد با وجود حجاب هم بی عفتی صورت می گیرد و هر عفیفی هم پاک و مطلوب نیست مگر آن که با پوشیدگی و حجاب، زمینه عفت فردی و عمومی را ایجاد کند .یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است که یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرت‎های بی‎بندوبار میان زن و مرد، هیجان‎ها و التهاب‎های جنسی را فزونی می‎بخشد و تقاضای سکس را به صورت عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی درمی‎آورد. غریزه ی جنسی، غریزه‎ای نیرومند، عمیق و دریا صفت است که هرچه بیش تر اطاعت شود بیش تر سرکش می‎گردد؛ هم چون آتشی که هرچه هیزم آن زیادتر شود شعله‎ورتر می‎گردد. بهترین شاهد بر این مطلب این است که در جهان غرب که با رواج بی‎حیایی و برهنگی، اطاعت از غریزه ی جنسی بیش تر شده است، هجوم مردم به مسئله ی سکس نیز زیادتر شده و تیراژ مجلات و کتب سکسی بالاتر رفته است. یکی از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه است. در مقابل، بی‎حجابی و بدحجابی باعث کشاندن لذت‎های جنسی از محیط و کادر خانواده به اجتماع، و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه می‎گردد. بدون تردید، مردی که در خیابان، بازار، اداره، کارخانه و … همواره با قیافه‎های محرّک و مهیج زنان بدحجاب و آرایش کرده مواجه باشد، تمرکز نیروی کار او کاهش می‎یابد. برخلاف نظام‎ها و کشورهای غربی، که میدان کار و فعالیت‎های اجتماعی را با لذت‎جویی‎های جنسی درهم می‎آمیزند، اسلام می‎خواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از این‎گونه لذت‎ها پاک شده، و لذت‎های جنسی، فقط در کادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود