31 اردیبهشت 1402
شماره خبر: 285162

۱۰ پیش نیاز مهم برای تحقق شعار رشد تولید در استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

۱۰ پیش نیاز مهم برای تحقق شعار رشد تولید در استان البرز


استان البرز به عنوان جوان ترین استان کشور ظرفیت های گسترده ای در عرصه تولید، صنعت، گردشگری، بازرگانی، کشاورزی، فنی و مهندسی، علمی و... دارد.
مهدی کاروند؛ فعال رسانه ای /استان نوپای البرز در سال جاری که توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان «مهار تورم؛ رشد تولید» نامگذاری شده است راهی پر فراز و نشیب در راه تحقق این شعار کلیدی و حیاتی پیش رو دارد. راهی که اگر به درستی در استان و در کشور طی شود؛ علاوه بر آنکه در آمارها به چشم می آید بر سر سفره مردم نیز نمایان خواهد شد.
در این مجال کوتاه ۱۰ پیش نیاز مهم برای تحقق شعار سال جاری را از نظر خواهیم گذراند.
پذیرش شرایط جنگ اقتصادی و فرماندهی موثر آن*
پذیرفتن وضعیت جنگ اقتصادی در تئوری و عمل یکی از اصلی ترین پارامترهای تحقق شعار سال است. مادامی که مدیران اجرایی و دستگاههای نظارتی استان، شرایط جنگی را پذیرا نباشند و سبک مدیریتی و شیوه نظارتی خود را بر پایه شرایط دوران گل و بلبل تعریف نمایند رسیدن به اهداف کمی و کیفی شعار سال، خیالی بیش نیست. کشور ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی، جنگ رسانه ای و پیچیده‌ترین جنگ ترکیبی دنیا قرار دارد که این امر یک آرایش جنگی ویژه را طلب می کند. در این شرایط جنگی، مدیران نه در قامت یک مدیر صرف بلکه می بایست به مثابه فرماندهان جنگی با درایت، سرعت و هوشمندی، تصمیماتی جسورانه ای بگیرند. در شرایط جنگی، بروکراسی اداری، برگزاری جلسات متعدد برای تصمیم گیری، اتلاف وقت به بهانه بررسی های بیشتر، وقت کشی در راستای الگوهای بوروکراتیک و هر گونه تشریفاتی که اثربخشی تصمیم جهادی را به خطر بیندازد؛ معنی ندارد. چرا که دشمن تا بن دندان مسلح بدون درنگ و بی رحمانه حمله می‌کند.
برنامه ریزی برای استفاده از همه ظرفیت‌های استان در راستای تحقق شعار سال*
رسیدن به هر هدفی از نقطه انجام تا لحظه سرانجام، مستلزم برنامه ریزی دقیق و تهیه یک نقشه جامع با خروجی مبتنی بر شاخص های کمی است. استان البرز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید نقشه جامع خود را در راستای تحقق شعار سال تدوین و با جدیت اجرا نماید. در این نقشه باید نقش هر دستگاه مشخص شده و به صورت منظم ارزیابی گردد. در طراحی این نقشه باید به این نکته توجه شود که موفقیت شعار سال در ترازوی سنجش مردم اندازه گیری می شود. چرا که همه جمعیت ایران عزیز باید «مهار تورم و رشد تولید» را به چشم دیده و حس نمایند.
جذب سرمایه گذار واقعی در بخش تولید*
اصلی ترین موتور محرکه برای ایجاد یک فضای تولیدی، وجود سرمایه است. جذب سرمایه گذار چه خارجی و چه داخلی علاوه بر تبلیغات، رایزنی ها، رصد و پایش بازار سرمایه و ایجاد جذابیت برای حضور سرمایه گذاران به یک عنصر مهم یعنی وجود مدیران توانمند و آگاه نسبت به مقوله سرمایه گذاری نیازمند است. مواجهه درست با یک سرمایه گذار که حق انتخاب متنوع در استان های مختلف را پیش رو دارد یک امر پیچیده چندوجهی است و به واقع در همین نقطه، وجود مدیران دغدغه مند، متخصص و باتجربه بسیار به چشم می آید. مدیر هوشمند استانی با درک دقیق خواسته های سرمایه گذار بخش خصوصی ضمن شناخت کافی از فضای استان و احاطه دقیق بر قوانین سرمایه گذاری، می تواند با بخشیدن حس امنیت صادقانه به سرمایه گذار و نفوذ تاثیرگذار بر وی، نقش بسیار موثری در جذب سرمایه بخش خصوصی ایفا کند. امری که باید در جذب مدیران مرتبط با عرصه سرمایه گذاری در تمامی دوایر و نهادهای دولتی و غیردولتی از استانداری گرفته تا یک اداره کوچک در شهرستانی دورافتاده مدنظر قرار گیرد و اصولا کارنامه این دست از مدیران نه با گزارش‌های چند ده صفحه ای که باید با عدد سرمایه ها و منابع جذب شده مورد ارزیابی قرار گیرد.
توجه جدی نسبت به ظرفیت دانش بنیان ها*
سال گذشته استان البرز قدم های خوبی در عرصه توجه و رفع موانع تولید دانش بنیان برداشت. در سال جاری نیز استان البرز باید در این مسیر حرکت نموده و علاوه بر مشوق های کشوری در داخل استان نیز مشوق هایی جهت حمایت از دانش بنیان ها تدوین و عملیاتی شود چرا که فعالیت دانش بنیان ها در عرصه هایی چون فناوری، نانو تکنولوژی، زیست فناوری، نظامی و ... به خوبی نشان داد که کشور در صورت اعتماد به جوانان مومن، متعهد و متخصص، می تواند قدم های بزرگی را در عرصه علمی و اقتصادی بردارد.
جلوگیری از فرار مالیاتی بخش غیرمولد*
شکی نیست که اخذ مالیات و هزینه کرد درست آن در راستای ارتقاء و پویایی همه جانبه استان، نیازمند جلوگیری از فرار مالیاتی است و صد البته فرار مالیاتی عمدتاً مربوط به بخش غیرمولد و غیر شفاف است که می توان با ابزارهایی همچون پایش تراکنش‌های پولی و مالی از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و فعالیت‌های غیر مولد را سرکوب کرد. البته نباید فراموش کرد که دولت باید بتواند با ابزارهای تشویقی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را به سمت اشتغال آفرینی و درآمدزایی مولد سوق دهد.
افزایش نقش دولت در هدایت، بازرسی و نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی*
دولتها تا پیش از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 خود پای ثابت اقتصاد بوده و از طرح گرفته تا اجرا و نظارت همه امور را یک تنه، پیش می بردند اما اینک بر همگان واضح و مبرهن است که در بخش اقتصاد، وظیفه دولت هدایت، بازرسی و نظارت است و نه دخالت و رقابت با بخش خصوصی ... و این یعنی دولت باید فضای فعالیت اقتصادی را باز نموده و فضای کسب و کار را به سمت تسهیلگری و مقررات زدایی (مقررات ناکارآمد و دست وپاگیر) پیش ببرد.
طراحی و عملیاتی سازی نگاه سیستمی به جای نگاه جزیره‌ای در حوزه تولید*
بارها پیش آمده که یک بخشنامه از یک دستگاه دولتی ناقض یک بخشنامه از دستگاهی دیگر بوده است و این یعنی به جای نگاه جزیره ای باید نگاه سیستمی حکمفرما شود. البته این نگاه سیستمی باید مبتنی بر روان سازی فرایند تولید باشد نه آنکه باری بر دوش تولیدکننده بیفزاید.
رفع موانع تولید و ارائه گزارش های لحظه ای از آن*
هر چند سالهاست که در قالب کارگروه تسهیل، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و ... موانع تولید به صورت مصداقی بررسی شده و بخشی از آن نیز مرتفع می شود اما ارائه آمار دقیق و مصداقی نحوه رفع مشکل و رصد مراحل رفع موانع واحدهای تولیدی یکی از نکاتی است که باید در استان البرز در دستور کار قرار گیرد. این یعنی آنکه تولیدکننده، دستگاههای نظارتی و آحاد مردم بتوانند با سهولت هر چه تمام، روند رفع موانع تولید یک واحد تولیدی را بصورت شفاف رصد نمایند. البته این شفاف سازی تنها شامل چند اداره خاص نشده و باید تمام دستگاههای اجرایی و نظارتی استان درگیر آن شوند.
ایجاد درگاه‌ها و سامانه‌های مناسب برای دریافت نظرات و دیدگاه‌ها*
برای تحقق شعار سال علاوه بر برگزاری جلسات رودررو با تولیدکنندگان، فعالان و اندیشمندان اقتصادی و برپایی نشست هایی با محوریت بررسی راهکارهای تحقق شعار سال، لازم است درگاه‌ها و سامانه‌های مناسب برای دریافت نظرات، دیدگاه‌ها و ارتباط متقابل صاحب‌نظران با مسئولان ایجاد شود تا دغدغه های این حوزه بدون واسطه با مدیران ارشد استان مطرح گردد.
*توجه به ظرفیت های خالی در بخش تولید و احیاء واحدهای راکد*
یکی از اصلی ترین مسایل تولید، احیاء واحدهای راکد، غیرفعال یا نیمه فعال است. چرا که این واحدهای تولیدی بخش عمده راه را پیموده و اینک به خاطر برخی دست اندازها معطل مانده اند. توجه به بازگردانی این واحدها به عرصه تولید به مراتب کم هزینه تر و موثرتر از راه اندازی یک کارخانه جدید است. (البته سال گذشته استانداری البرز، اداره کل صمت و شرکت شهرکهای صنعتی استان البرز کارنامه قابل دفاعی در این زمینه داشتند که در سال جاری نیز می بایست این روند با قدرت بیشتری ادامه یابد.) نکته دیگر آنکه در کنار احیاء واحد‌های راکد، توجه به ظرفیت های خالی بخش تولید نیز بسیار مهم است. پر کردن این ظرفیت ها گام موثری در افزایش راندمان تولید، سرمایه و بهره وری خواهد بود.
و در پایان اینکه هر چند پیش نیازهای تحقق شعار سال بیش از این ۱۰ مورد است اما با اجرایی شدن همین ۱۰ مورد نیز می توان شیرینی به ثمر نشسته شعار سال جاری را به ذائقه مردم چشاند. مردمی که در تمامی سالهای پر فراز و نشیب ایران عزیز، همیشه علیرغم تمامی کمبودها و مشکلات، دل در گروی این سرزمین داشته و برای صلابت آن از هیچ فداکاری دریغ نورزیده اند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود