صفحه اصلي > یادداشت > علت کاهش ظرفیت مشارکت و توانمندی بخش خصوصی بررسی شود
علت کاهش ظرفیت مشارکت و توانمندی بخش خصوصی بررسی شود11 آبان 1393. نويسنده: monshi |
کاهش ظرفیت مشارکت و توانمندی بخش خصوصی یکی از موضوعاتی است که باید در قالب یک برنامه تحلیل سیستمی مورد مطالعه و ازیابی علمی و دقیق قرار گیرد و فراز و فرودهای عوامل موثر بر آن مورد بازشناسی قرار گیرد. در شرایط کنونی که اقتصاد کشور تحت تاثیر بحرانی به عنوان تحریم قرار دارد، لازم است در فضایی مناسب برای فعالیت های اقتصادی به ویژه فعالیت هایی که توسعه و انتفاع شهری را در پی دارد برنامه ریزی و سیاست گذاری کرد. در این بازه زمانی اغلب کارآفرینان در کشورهای در حال توسعه اعم از فعالان حوزه صنعت، خدمات و تجارت برخی اوقات برای رونق دهی به فعالیت های خود با مشکل کمبود منابع سرمایه گذاری و یا جای خالی سرمایه گذار روبرو هستند؛ به همین جهت سیاستگزاران باید در خصوص تسهیل گردش مالی و امنیت سرمایه گذاری در بطن کشور زمینه های مساعد را فراهم کنند. ضرورت این موضوع در شرایط مدیریت تحریم ها آشکار تر است. در این میان شهرداری کلانشهر ها که مسئولیت اجرای طرح های کلان در عرصه های مختلف شهری به ویژه عمرانی و ساختاری را عهده دارند به شدت نیازمند بهره مندی از خروجی های ناشی از سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند؛ زیرا ورود این بخش، پیشبرد اهداف این مجموعه های خدمات رسان را تضمین می کند. " کلان نگری " به مسائل و امور مختلف شهری به عنوان نقطه ایده آل برای ایجاد تغییرات عمده در ساختار شهری معرفی می شود به گونه ای که با پرداختن به ابعاد مختلف این مبحث به این نتیجه می رسیم که برای برداشتن گام های اساسی جهت رسیدن به ایده آل های ساختار شهری نیاز است به مسائل و موضوعات شهر نگاهی عمیق و توام با تحقق اهداف کلان داشت. همچنین باید اذعان داشت یکی از راهکارهای عبور از رکود و سکوت مشارکت و سرمایه گذاری بهره گیری از دید کلان و عمل به شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری است. پدیده های شهری به طور محسوسی با یکدیگر در ارتباط هستند. شهر ساختار پیچیده ای دارد که با توجه به دامنه وسیع آن، می توان مولفه های موثر بیشماری را برای رشد، آبادانی و پویایی هر چه بیشتر آن تعریف کرد که از مهم ترین آنها استفاده از بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار می باشد که ناشی از اعتقاد به اقدامات مشارکتی با عنوان جذب مشارکت های سرمایه ای و فکری افراد است. در این مسیر شناخت ظرفیت ها و سرمایه گذاری بر روی آن کلید حرکت به سمت پیشرفت های مدرن در شهر است. تحقق این مهم تنها در گفتار اینچنین ساده و شدنی است و در عمل با موانع بسیار زیادی روبرو می شود که مدیران و سیاست گذاران نیز بر آن اذعان دارند. شهرداری ها به عنوان بزرگترین سیستم اجرایی شهر بیشترین سهم را در جذب سرمایه گذاری ها و جهت دهی حرکت شهری به سوی تحولات بنیادین و سازنده را عهده دار هستند. سیستم مالی شهرداری ها به عنوان یک نظام مالی خودکفا که بر مبنای عوارض های وصولی از شهروندان، اصناف و صنایع اداره می شود و از نظر قانونی نیز تابع مقررات مندرج در ایین نامه مالی شهرداریها، می باشند. در سیستم درآمدی شهردرای باید به گونه ای عمل کرد که بهره گیری از شیوه نامه های نوین کسب درآمدهای عمومی همچون سرمایه گذاری و مشارکت، به منظور تامین منابع درآمد پایدار با توفیق و بازده ای مطلوب روبرو شود. چگونگی عمل به شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری ها می تواند راه میانبری باشد برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی در کلانشهر کرج ضمن آنکه پرداختن به این شیوه نامه می تواند موانع موجود بر راه سرمایه گذاری را از میان بردارد. اقتصاد شهری مقوله بسیار مهمی است و به نوعی با تحول مثبت در آن می توان انتفاع و آبادانی شهر را تضمین کرد. برنامه ها به ویژه برنامه های مالی شهرداری در حال حاضر با محور پویایی اقتصاد شهری که رفع نیازهای زندگی شهروندی را به دنبال دارد، تدوین می شود ضمن آنکه در این برنامه ریزی ها ارتقاء ساختارهای شهری به عنوان هدفی مهم لحاظ می شود. باید اذعان داشت برای رسیدن به ایده آل های شهری باید طرح هایی تدوین شود که نتیجه نهایی آن انتفاع منطقی شهر و فراهم آوردن شرایط ایده آل زندگی شهروندی باشد. چرا که يك سازمان و سيستم اجتماعي براي رسيدن به اهداف كلان و تحقق برنامه ها نیاز دارد به اقداماتي دست بزند كه مهم ترين آنها پرداختن به اصل خدمات رسانی است و شهرداري نیز به عنوان يك سازمان نيمه دولتي باید ساختار مديريتي و سازمان اداري خود را به سوي يك سيستم کارآمد سوق دهد. شهرداری کرج نیز با اشراف بر مسائل و موضوعات جامعه سعی دارد به بهترین شکل ممکن خواسته ها و نیازهای عموم مردم را تامین کند. در مسیر تحقق این مهم آنچه برای شهرداری اهمیت دارد، برقراری تعادل و توازن بین درآمدهای شهرداری با توجه به اینکه این مجموعه سیستمی خودکفا به لحاظ کسب درآمدها می باشد، است. طی یکسال گذشته نیز شهرداری کرج برای دستیابی به اهداف مالی، سیاست های خاصی را در مجموعه جاری کرده که از جمله آن بررسی و شناخت راه های رسیدن به درآمدهای پایدار بوده، آشنایی با ظرفیت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری و تسهیل در جلب نظر سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی از دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرداری کرج است که با محوریت معاونت اداری – مالی اجرایی شده است. توجه به سرفصل های اقتصاد مقاومتی و لحاظ کردن آن در برنامه ریزی های مالی از اولویت دار ترین اقدامات این معاونت است که تحت تاثیر آن پروژه های شهری که شاخص ترین آن افتتاح پنج تقاطع غیرهمسطح به نامه های شهدای ارتش، شهدای دانش آموز، شهید کچویی، پل مکمل سوم خرداد و پل حافظ بوده است، به بهره برداری رسید. امید است با یاری خداوند متعال و اندیشه های کارآمد و اثر بخش مسئولان شهری به ویژه شهردار و اعضای شورای شهر روند اجرای برنامه های عمرانی در شهر کرج بیش از گذشته مطلوب باشد. قائم مقام شهردار کرج محمدرضا رضاپور بازگشت |