Logo

صفحه اصلي > یادداشت > ساخت تقاطعات؛ راهکاری علمی کاربردی برای رفع بحران ترافیک

ساخت تقاطعات؛ راهکاری علمی کاربردی برای رفع بحران ترافیک


17 آبان 1394. نويسنده: monshi
ساخت تقاطعات؛ راهکاری علمی کاربردی برای رفع بحران ترافیک


ترافیک مقوله ای است بسیار مهم که امروزه اکثر کلانشهرهای بزرگ کشور به آن دچار هستند و برای عبور از بحرانهای ناشی از بروز آن برنامه ریزی و سیاست گذاری می کنند.
ترافیک مقوله ای است بسیار مهم که امروزه اکثر کلانشهرهای بزرگ کشور به آن دچار هستند و برای عبور از بحرانهای ناشی از بروز آن برنامه ریزی و سیاست گذاری می کنند. برای بروز ترافیک دلایل بسیار زیادی مطرح شده که از جمله آن، سرعت قابل توجه رشد شهرنشینی و وجود نرخ های بالای مهاجرتها می باشد؛ از دیگر دلایلی که ترافیک را به مرحله بحران کشانده است، " شخص محور بودن" افراد جامعه شهری و طرز تفکر آنها در استفاده از وسایل نقلیه به ویژه در کلانشهرهای بزرگ و پرجمعیت است که این خود از علاقمندی و استقبال بالای عموم مردم برای داشتن وسایل نقلیه شخصی نشات می گیرد. افزایش و تنوع در تولید وسیله نقلیه ای نیز از جمله عواملی است که به افزایش معضل ترافیک دامن می زند که باید گفت، چاره اندیشی برای این معضل نیاز به بسترسازی های فرهنگی دارد. در کرج نیز مولفه های متعددی بحرانی شدن ترافیک شهری را رقم می زند که از مهمترین آنها عدم تناسب زیرساختهای شهری با نیاز ترافیکی شهر است؛ بر این اساس می توان گفت بسیاری از پروژه های عمرانی در کرج با محور اصلاح و بهبود شبکه ارتباطی که در نهایت روانسازی و کاهش ترافیک شهری را رقم می زند، اجرا می شود. مدیریت شهری کرج نیز به واسطه نقش و مسئولیتی که برای سازماندهی و ساماندهی شهر بر عهده دارد، اقدامات متعددی را به منظور ایجاد زیرساختهای کارآمد و پاسخگو به نیازهای ترافیکی سطح شهر و معابر شهری به انجام رسانده است؛ از ویژگیهای مهم این اقدامات نیز لحاظ کردن مقوله "مهندسی ترافیک" است و این بدان معناست که همه پروژه ها و طرح های عمرانی – ترافیکی اجرایی در سطح شهر اساس و مبنای علمی دارند. مدیریت شهری کرج نیز با اذعان بر اینکه توسعه شهری با ساخت تقاطعات متعدد غیرهمسطح میسر می شود، طی سال جاری اقدام به اجرای پروژه های ترافیکی در نقاط متعدد شهر به ویژه نقاطی با گره ترافیکی بالا کرده است؛ این طرح های عمرانی شامل تقاطع غیرهمسطح شهدای پلیس، پل های حصارک، میانجاده، شهید سلطانی، حامی و شهرک یاس است. پل شهدای حصارک که امروز به افتتاح فاز نخست آن نشسته ایم، دارای ویژگی های خاص و بسیار مطلوب می باشد و بی شک با افتتاح و بهره برداری از همه فازهای بار بزرگی از دوش ترافیک کرج به ویژه منطقه استقرار این سازه ترافیکی برداشته می شود. در احداث پل حصارک، شهرداری کرج ضمن بسترساز برای ارتقاء زیرساختهای شهر، رفاه شهروندان و فراهم آوردن آسایش و آرامش در تردد های شهروندی از طریق وسایل نقلیه را مد نظر قرار داده است؛ از مسائل مهمی که در اجرای طرح های کلان مطرح است، تامین هزینه ای اجرایی است؛ هزنیه اجرای پل حصارک نیز از طریق دریافت تسهیلات بانکی تامین شد، که این هزینه برای فاز نخست 250 میلیارد ریال و برای اجرای کلی آن در سه فاز 600 میلیارد ریال بوده است. تقاطع غیرهمسطح حصارک در فاز اول در مسیر غرب به شرق خیابان شهید بهشتی حد فاصل حصارک و کمالشهر روی آزادراه کرج – قزوین اجرایی می شود. شهر کرج در آینده نزدیک افتتاح و بهره برداری از تقاطع غیر همسطح میدان امام خمینی (ره) با نام پل شهدای پلیس را شاهد خواهد بود؛ هزینه ساخت این پل 250 میلیارد ریال است و با بهره برداری از آن، میدان امام خمینی(ره) به مسیر منتهی به تقاطع مهرویلا متصل می شود. آنچه در نهایت می توان به عنوان برنامه های مدیریت شهری برای آرامسازی ترافیک شهری عنوان کرد، علاوه بر بررسي وضعيت ايمني عبور و مرور، آموزش ايمني ترافيك، كنترل سرعت و افزايش ايمني در مناطق مسكوني ، بررسي معضلات ترافیکی از ديدگاه روانشناسي است که در در برنامه های شهرداری کرج نیز مطرح می شود. ترافیک از جمله مسایلی می باشد که معلول عوامل مشخصی است بنابر این هنگام بررسی ترافیک باید پیش‌فرض پیچیدگی و حل نشدنی بودن بحران ترافیک را کنار گذاشت. مهمترین بحث درخصوص ترافیک نگاه همه‌جانبه به آن است .
علی ترکاشوند
شهردار کرج
بازگشت