صفحه اصلي > یادداشت > آگاهی از قوانین و مقررات، لازمه فعالیت هدفمند و تاثیرگذار روابط عمومی هاست
آگاهی از قوانین و مقررات، لازمه فعالیت هدفمند و تاثیرگذار روابط عمومی هاست29 بهمن 1395. نويسنده: monshi |
وقتی از روابط عمومی صحبت می کنیم، در واقع منظورمان مجموعه ای در یک سازمان، اداره یا هر مرکزی با کارکرد های مختلف درون سازمانی و برون سازمانی است. بخشی که اهداف اصلی آن انجام فعالیت هایی برای معرفی شایسته یک سازمان، فعالیت ها و عملکردهایش، برقرای ارتباط مناسب مدیریت سازمان با مردم و جامعه هدف، ایجاد حس تفاهم و یکدلی بین افراد سازمان با یکدیگر، مردم و مدیریت آن می باشد. سازمانها اعم از دولتی و خصوصی، نگاهی متفاوت به روابط عمومی و وظایفش دارند و بالطبع با همین نگاه هم جایگاهی برای بخش روبط عمومی خود در سازمان تعریف می کنند. برخی ادارات و سازمانها جایگاهی رفیع و سطح بالا برای روابط عمومی خود در نظر می گیرند و روابط عمومی را به عنوان مشاوری ارشد، حتی بالاتر از سایر بخش های سازمان می بینند. برخی مدیران برای روابط عمومی سازمان و مجموعه خود جایگاهی برابر با سایر بخش های سازمان قائل هستند. اما در این بین هم هستند برخی سازمانها که هنوز جایگاهی پایین برای بخش روابط عمومی خود قائل هستند و به این بخش اهمیت زیادی نمی دهند و حتی ممکن است آن را زیر مجموعه یکی از معاونتها یا بخش های سازمان خود قرار می دهند. البته در اتخاذ هر یک از این سه نوع نگرش متفاوت به روابط عمومی در سازمانها، نوع سازمان، گستردگی آن و میزان تخصص و سلیقه های مدیریتی تاثیرگذار است. اما این نکته بسیار مهم است که روابط عمومی چشم و چراغ و آئینه تمام نمای هر سازمانی است به گونه ای که میزان و چگونگی عملکرد آن در معرفی سازمان و کارکردش به مردم و برقراری حس تفاهم و همدلی بین مدیریت یک سازمان با کارمندان و مردم تاثیر گذار است و در نهایت میزان رضایت و مقبولیت از سازمان را رقم می زند. از این رو مدیران ادارات و سازمانها باید ابتدا با یک نگاه علمی و تخصصی مدیران روابط عمومی متخصص، شایسته و توانمند برای سازمان خود انتخاب کنند و سپس به روابط عمومی سازمان به عنوان مشاوری ارشد، نگاه ویژه ای داشته باشند. قانونمداری رمز پایداری جوامع است. جایگاه قانون، مقررات و ضوابط در جامعه، جایگاهی مهم و حیاتی است. اجرای قوانین، مقررات و ضوابط رمز بقاء و پایداری هر جامعه ای است. قوانین و مقررات تنظیم کننده و نظم دهنده فعالیت افراد، مجموعه ها و سازمانها می باشد و فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات لازمه پایداری و ثبات در هر جامعه و سازمانی است. قوانین و مقررات اعم از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی باید توسط افراد یک جامعه همچنین سازمان ها، نهادها و تشکل های آن رعایت شود. در یک جامعه و بالطبع اجزاء آن سازمانها و نهادها و مجموعه ها افراد باید اشراف کاملی بر قوانین و مقررات عرصه فعالیت خود و حوزه های مرتبط با موضوع فعالیت خود داشته باشند و در راستای فعالیت در چارچوب این قوانین و مقررات و اجرای آن بکوشند. آگاهی از قوانین و مقررات، لازمه فعالیت تاثیرگذار روابط عمومی هاست از این منظر قوانین و مقررات در حوزه روابط عمومی ها، هدایت گر چگونگی فعالیت در این عرصه می باشد و تنظیم کننده فعالیت های روابط عمومی ها در سازمانها، دستگاه ها و ادارات است. از این رو آگاهی از قوانین و مقررات حوزه کاری، لازمه فعالیت روابط عمومی ها است. این اطلاعات از آنجا لازم و حیاتی است که روبط عمومی هر سازمانی به عنوان آئینه تمام نما و چشم و چراغ آن مجموعه باید از هر گونه خطا و اشتباهی به ویژه در عرصه فعالیت هایی که نیاز به تبعیت از قوانین و مقررات خاص می باشد، دور باشد و نباید در فرایند فعالیت های حرفه ای خود، دچار نقض قوانین و مقررات شود. در این زمینه یادآوری می شود روابط عمومی ها دارای طیف گسترده ای از فعالیت ها می باشند، بسیاری از فعالیت های روابط عمومی ها در سازمانها، ادارات و نهادها دارای ضوابط و مقررات خاص خود است و نیاز است روابط عمومی یک سازمان و مجموعه بر این قوانین و مقررات اشراف داشته باشد تا در چارچوب آن فعالیت نموده و از فعالیت بر خلاف ضوابط خودداری کند و سازمان و مجموعه خود را از تبعات ناشی از آن دور سازد. ساخت و تولید فیلم، چاپ و انتشار نشریه داخلی، تاسیس پایگاه خبری، انتشار کتاب، برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها، مسابقات علمی و فرهنگی، چاپ بروشور، کاتالوگ و سایر اقلام چاپی، تعامل با خبرنگاران و رسانه ها اعم از نشریات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، ارسال جوابیه، تکذیبیه، اصلاحیه و تاییدیه به رسانه ها، بهره گیری از رسانه های بین المللی و ... از جمله فعالیت های روابط عمومی هاست که دارای قوانین و مقررات خاص خود بوده و روابط عمومی ها باید از این قوانین و مقررات آگاهی داشته و در فرآیند کاری خود آنها را رعایت کنند. در این راستا تصمیم گرفتم کتاب قوانین و مقررات در روابط عمومی را تالیف و گردآوری نمایم تا هم منبعی جامع برای دانشجویان این واحد درسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی باشد و هم به عنوان منبعی کامل مورد استفاده و بهره برداری مدیران و کارشناسان روابط عمومی ها قرار گیرد. محمد طاهری – مدرس دانشگاه علمی کاربردی بازگشت |