صفحه اصلي > یادداشت > نقش رسانه ها در روشنگری افکار عمومی
نقش رسانه ها در روشنگری افکار عمومی11 آذر 1402. نويسنده: monshi |
انتخابات از اهمیت بالایی در نظام اسلامی برخوردار است و در شرایط حساس فعلی، انتخابات امسال اهمیت دوچندان دارد. زری اسفندفر/ نقطه کانونی جنگ ترکیبی، جنگ شناختی است و دشمن در این جنگ از هستی شناسی استفاده کرده است، یعنی مبادی فکری نسل جوان را نشانه گرفته و به دنبال آن است که حقایق را جابجا و تحریف کند.انتخابات یکی از بارزترین مردم سالاری دینی، پشتیبان امنیت ملی و نماد مقبولیت حکومت است و رسانه های به عنوان رکن چهار دموکراسی نقش مهمی در افزایش سطح آگاهی و تحلیل و تشویق مردم به انتخاب اصلح در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شورای شهر و روستا دارد.به گفته بسیاری از کارشناسان، خبرگزاری ها ، مطبوعات و رسانه های سهم بسزایی در شکل دادن به آگاهی مردم و قضاوت و داوری آنها در مورد انتخاب افراد اصلح، شناخت برنامهها و شعارها و وعدههای انتخاباتی دارند.در دنیای امروز رسانه ها، آئینه تمام نمای تمایلات اجتماعی جوامع به شمار می روند، واکنش رسانه ها به اخبار و اتفاقات روز معمولا نشات گرفته از واکنش های عمومی مردمی است.عل یرغم همه سنگ اندازی ها و تفرقه افکنی های دشمنان طی چند سال اخیر در جبهه جنگ نرم در حوزه رسانه و تزریق یاس و ناامیدی در جامعه ، هنوز رسانه ها در بین مردم جایگاهی مطلوب دارند.حضور حداکثری مردم در پای صندوق رای فرآیندی است که رسانه ها از ارکان مهم آن محسوب می شوند.با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرارداریم باید زمینه تقویت حضور حداکثری مردم و انتخاب نامزد اصلح از سوی رسانهها به جامعه شناسانده شود.نقش رسانه ها و فضای مجازی در روشنگری و هدایت افکار عمومی بویژه در موضوعاتی مانند انتخابات بر کسی پوشیده نیست.انتخابات فرصتی برای همبستگی و انسجام ملی و شرکت در تعیین سرنوشت و آینده کشور است و مشارکت حداکثری و برگزاری انتخابات با شکوه به نوعی تضمین آینده کشور و پشتوانه ای مستحکم برای نظام است. بنابراین رسانه ها باید به تبیین اهمیت انتخابات به عنوان بهترین و تنها راه گشایش در کشور در همه زمینه ها، تبیین نقش مردم در انتخاب شرایط آینده کشور، تبیین تبعات عدم مشارکت مردم در انتخابات، ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در عین آرامش و پرهیز از دوقطبی کردن جامعه بپردازند. بازگشت |