صفحه اصلي > یادداشت > خوشه سازی صنعتی مهمترین راهبرد توسعه صنایع کوچک
خوشه سازی صنعتی مهمترین راهبرد توسعه صنایع کوچک21 مرداد 1403. نويسنده: monshi |
امروزه مشکلات معیشتی مردم یکی از مهمترین مسایل کشور است. بدون شک صنایع کوچک و متوسط با طیف متنوعی از تولید محصولات و خدمات میتوانند، نقش بیبدیلی در حل این معضل ایجاد کنند و زمینه ایجاد شغل با کمترین سرمایه را فراهم آورند. زری اسفندفر/با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، یکی از بهترین راهها برای ایجاد تحرک و پویش اقتصادی، تقویت بنیههای صنعتی با راهاندازی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بستر مناسب فعالیتی برای آنها، خواهد بود. از ۱۳۹۳ خورشیدی به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و بنا به تصویب شورای فرهنگ عمومی، ۲۱ مرداد در تقویم رسمی کشور بهعنوان «روز حمایت از صنایع کوچک» نامگذاری شده است. صنایع کوچک با طیف وسیعی از انواع گوناگون محصولات تولیدی، زمینه بسیار مناسبی برای توسعه صنعتی، اشتغال پایدار و گسترش عدالت اجتماعی فراهم کرده و با کمک به تولید ناخالص داخلی، توزیع مناسب ثروت و کاهش فقر؛ در فرآیند توسعه متوازن کشور نقش موثری را ایفا میکند.صنایع کوچک به سرمایه هنگفتی نیاز ندارند و با جمع شدن سرمایه چند نفر یک کارگاه و واحد تولیدی راهاندازی میشود با این کار از یکسو مردمیکردن اقتصاد و مشارکت مردم در زمینه جهش تولید رخ میدهد و از سوی دیگر مسئله اشتغال و تولید در کشور نیز حل خواهد شد. به دلیل اهمیت بالای این صنایع تولیدی کوچک ضرورت دارد که با روش های مختلف از جمله اعطای تسهیلات مالی، برگزاری دوره های آموزشی، اجرای تورهای صنعتی، اعزام هیات های تجاری و صنعتی به نمایشگاه های داخلی و خارجی در جهت پیشرفت و توسعه آنها گام برداشت. همچنین با توجه به اینکه درصد بالایی از صنایع کوچک و متوسط کشور در شهرکها و نواحی صنعتی مستقر هستند، باید توجه بیشتری توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه از نظر تزریق بودجه عمرانی جهت تکمیل زیرساخت شهرکها و نواحی صنعتی صورت گیرد. از طرف دیگر ضرورت دارد که تزریق تسهیلات به صنایع کوچک و رفع مشکلات این واحدها با پیش نیاز آموزش اثربخش مالکان و مدیران واحدهای صنعتی و آشنایی آنان با قوانین کسب و کار و تجارت همراه باشد. تصویب قانون خاص حمایت از صنایع کوچک و متوسط، کاهش سهم کارفرما در صنایع کوچک و متوسط از بیمه تامین اجتماعی، جهت دهی برندهای داخلی جهت سرمایهگذاری در استانهای مرزی و کمتر توسعه یافته کشور در جهت توازن منطقهای و صادرات و الزام استفاده واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از خدمات کلینیکهای کسب و کار از دیگر اقدام هایی است که می توان در جهت توسعه این صنایع انجام داد.وجود صنایع کوچک در هر منطقه یا استانی میزان و کیفیت کارآفرینی و مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد آن دیار را نشان می دهد که هر چه تعداد این واحدها بیشتر باشد، اقتصاد آن منطقه یا استان پویاتر خواهد بود. ضمن اینکه وجود مشکلات عدیده در این بخش، نشانگر ضرورت خوشه سازی صنعتی به عنوان مهمترین راهبرد توسعه صنایع کوچک است.راهبردی که می تواند انگشتان کوچک صنعت استان را در کنار هم قرار داده و به مشتی قدرتمند برای خرد کردن دیوارهایی تبدیل کند که جنگ اقتصادی ناجوانمردانه دشمنان برای کشور ایجاد کرده است. بازگشت |