Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > وظایف قانونی پیشگیرانه دستگاه های اجرایی استان البرز احصا شد

وظایف قانونی پیشگیرانه دستگاه های اجرایی استان البرز احصا شد


1 شهریور 1398. نويسنده: monshi
وظایف قانونی پیشگیرانه دستگاه های اجرایی استان البرز احصا شد


داراب خانی: یکی از برنامه­های ما این است که با کمک نمایندگان دستگاه­های اجرایی استان، وظایف قانونی آن­ها را در حوزه پیشگیری گردآوری کرده و در سه کارگروه فرهنگی و اجتماعی، وضعی و قضایی متمرکز کنیم.
معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز در جلسه­ ای که با حضور نمایندگان دستگاه­های اجرایی استان برگزار شد، اظهار کرد: سیاست معاونت پیشگیری هم افزایی، مشارکت و مطالبه­گری از دستگاه­هاست. اگرچه قانون اساسی پیشگیری از جرم را بر عهده قوه قضاییه نهاده است، ولی در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب­های اجتماعی، امکانات، اختیارات، نیروی انسانی و حتی نظارت در بسیاری از موارد، در اختیار سایر دستگاه­ها می­باشد.داراب خانی در ادامه افزود: دستگاه­های مدعو، تکالیف، اختیارات قانونی، اعتبارات و نیروهای انسانی متخصصی دارند که می­توانند در تحقق اهداف نظام عالی پیشگیری از وقوع جرم، به ما کمک کنند.این مقام مسؤول در ادامه با توجه به ماده 3 قانون پیشگیری از وقوع جرم، وظایف شورای عالی پیشگیری را به تفصیل بیان کرد و با اشاره به ماده 6 قانون پیشگیری از جرم و تأکید بر پیشگیری­های علمی گفت: ما در این جلسات می­خواهیم با کمک مدعوین، وظایف قانونی دستگاه­ها را در حوزه پیشگیری گردآوری کرده و در سه کارگروه فرهنگی و اجتماعی، وضعی و قضایی متمرکز کنیم.داراب خانی اقدامات قابل انجام در این حوزه را به ترتیب زیر بیان کرد:
1-شناسایی علل و زمینه­های فرهنگی و اجتماعی وقوع جرم و آسیب­های اجتماعی
2- آینده­نگاری و تدوین راهبردها، سیاست­ها و برنامه­های جامع اجتماعی و فرهنگی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب­های اجتماعی و پیگیری و همکاری برای اجرای آن در گستره ملی و فراملی
3- تعامل با اشخاص حقیقی و حقوقی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی مناسب بین آن­ها
4- مدیریت و بهره­برداری مناسب ازظرفیت­ها، فرصت­ها و منابع علمی، تحقیقاتی و آموزشی
5- بازمهندسی نقش و کارکرد نهادها و ظرفیت های مختلف اجتماعی و فرهنگی و بهره برداری بهینه از آنها در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی
6- سیاست­گذاری و اجرای برنامه­های علمی، آموزشی و ارتقای مهارت­های زندگی، انضباط اجتماعی و قانون­پذیری، گسترش و تعمیق مددکاری، همبستگی و مشارکت اجتماعی و... با همکاری نهادهای ذی­ربط
7- رصد، پایش و ارزیابی مستمر فعالیت­ها، محصولات فرهنگی و اقدام مناسب با نتایج حاصل از پایش و ارزیابی
8- ترویج فرهنگ پیشگیری، مدیریت و انگیزش افکار عمومی و اطلاع­رسانی با استفاده از شیوه­ها و ظرفیت­های گوناگون علمی، فرهنگی، ادبی و هنری در گستره ملی و فراملی
9- هدایت و مشارکت، حمایت، تولید و نشر محصولات فرهنگی، ادبی و هنری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب­های اجتماعی
10-برنامه­ریزی، تدوین شاخص­ها و شکل­دهی واحدهای اجتماعی عاری از جرم در کشور با همکاری نهادهای ذیربط
11- طراحی، تدوین و اجرای برنامه­های معطوف به اصلاح و باز اجتماعی شدن مجرمان و آسیب­دیدگان اجتماعی
12- تهیه و تدوین برنامه­های بلند، میان و کوتاه مدت مالی و اجرایی اداره کل پیشگیری­های فرهنگی و اجتماعی
13- طراحی و اجرای برنامه­های ارزیابی و نظارت اداره کل و حوزه­های مرتبط
داراب خانی در ادامه به توضیح در مورد نحوه تکمیل جداول مورد نیاز پرداخت و قوانین و اسناد مورد استفاده برای تکمیل جداول را به شرح ذیل نام برد:
بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404
قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبات شورای عالی جوانان
مصوبات شورای اجتماعی کشور
مصوبات شورای فرهنگی اجتماعی زنان
قوانین موضوعه مصوب مجلس و مجمع
قانون تشکیل وزارتخانه ها، سازمان ها و...
آیین نامه اجرایی مقررات، دستورالعمل­ها و بخش نامه­ها
در پایان این جلسه مقرر شد دستگاه­های عضو براساس قوانین مطرح شده، اقدام به تکمیل و ارسال جداول مربوطه نمایند و برنامه­های مشترک دستگاه­های اجرایی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز در حوزه فرهنگی به تفکیک احصاء و اعلام شود.

بازگشت