وظایف قانونی پیشگیرانه دستگاه های اجرایی استان البرز احصا شد
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
داراب خانی: یکی از برنامههای ما این است که با کمک نمایندگان دستگاههای اجرایی استان، وظایف قانونی آنها را در حوزه پیشگیری گردآوری کرده و در سه کارگروه فرهنگی و اجتماعی، وضعی و قضایی متمرکز کنیم.
معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز در جلسه ای که با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی استان برگزار شد، اظهار کرد: سیاست معاونت پیشگیری هم افزایی، مشارکت و مطالبهگری از دستگاههاست. اگرچه قانون اساسی پیشگیری از جرم را بر عهده قوه قضاییه نهاده است، ولی در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی، امکانات، اختیارات، نیروی انسانی و حتی نظارت در بسیاری از موارد، در اختیار سایر دستگاهها میباشد.داراب خانی در ادامه افزود: دستگاههای مدعو، تکالیف، اختیارات قانونی، اعتبارات و نیروهای انسانی متخصصی دارند که میتوانند در تحقق اهداف نظام عالی پیشگیری از وقوع جرم، به ما کمک کنند.این مقام مسؤول در ادامه با توجه به ماده 3 قانون پیشگیری از وقوع جرم، وظایف شورای عالی پیشگیری را به تفصیل بیان کرد و با اشاره به ماده 6 قانون پیشگیری از جرم و تأکید بر پیشگیریهای علمی گفت: ما در این جلسات میخواهیم با کمک مدعوین، وظایف قانونی دستگاهها را در حوزه پیشگیری گردآوری کرده و در سه کارگروه فرهنگی و اجتماعی، وضعی و قضایی متمرکز کنیم.داراب خانی اقدامات قابل انجام در این حوزه را به ترتیب زیر بیان کرد:
1-شناسایی علل و زمینههای فرهنگی و اجتماعی وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی
2- آیندهنگاری و تدوین راهبردها، سیاستها و برنامههای جامع اجتماعی و فرهنگی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی و پیگیری و همکاری برای اجرای آن در گستره ملی و فراملی
3- تعامل با اشخاص حقیقی و حقوقی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی مناسب بین آنها
4- مدیریت و بهرهبرداری مناسب ازظرفیتها، فرصتها و منابع علمی، تحقیقاتی و آموزشی
5- بازمهندسی نقش و کارکرد نهادها و ظرفیت های مختلف اجتماعی و فرهنگی و بهره برداری بهینه از آنها در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی
6- سیاستگذاری و اجرای برنامههای علمی، آموزشی و ارتقای مهارتهای زندگی، انضباط اجتماعی و قانونپذیری، گسترش و تعمیق مددکاری، همبستگی و مشارکت اجتماعی و... با همکاری نهادهای ذیربط
7- رصد، پایش و ارزیابی مستمر فعالیتها، محصولات فرهنگی و اقدام مناسب با نتایج حاصل از پایش و ارزیابی
8- ترویج فرهنگ پیشگیری، مدیریت و انگیزش افکار عمومی و اطلاعرسانی با استفاده از شیوهها و ظرفیتهای گوناگون علمی، فرهنگی، ادبی و هنری در گستره ملی و فراملی
9- هدایت و مشارکت، حمایت، تولید و نشر محصولات فرهنگی، ادبی و هنری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی
10-برنامهریزی، تدوین شاخصها و شکلدهی واحدهای اجتماعی عاری از جرم در کشور با همکاری نهادهای ذیربط
11- طراحی، تدوین و اجرای برنامههای معطوف به اصلاح و باز اجتماعی شدن مجرمان و آسیبدیدگان اجتماعی
12- تهیه و تدوین برنامههای بلند، میان و کوتاه مدت مالی و اجرایی اداره کل پیشگیریهای فرهنگی و اجتماعی
13- طراحی و اجرای برنامههای ارزیابی و نظارت اداره کل و حوزههای مرتبط
داراب خانی در ادامه به توضیح در مورد نحوه تکمیل جداول مورد نیاز پرداخت و قوانین و اسناد مورد استفاده برای تکمیل جداول را به شرح ذیل نام برد:
بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404
قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبات شورای عالی جوانان
مصوبات شورای اجتماعی کشور
مصوبات شورای فرهنگی اجتماعی زنان
قوانین موضوعه مصوب مجلس و مجمع
قانون تشکیل وزارتخانه ها، سازمان ها و...
آیین نامه اجرایی مقررات، دستورالعملها و بخش نامهها
در پایان این جلسه مقرر شد دستگاههای عضو براساس قوانین مطرح شده، اقدام به تکمیل و ارسال جداول مربوطه نمایند و برنامههای مشترک دستگاههای اجرایی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز در حوزه فرهنگی به تفکیک احصاء و اعلام شود.