20 آبان 1404
شماره خبر: 334818

نگاه تحولی در آموزش برای تربیت نیروی انسانی آینده‌محور یک ضرورت است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی



رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی البرز گفت: ضرورت نگاه تحولی در آموزش برای تربیت نیروی انسانی آینده‌محور بیش از گذشته احساس می‌شود و تحقق آن در گرو همکاری نزدیک بخش خصوصی و نظام آموزشی است.
شهریار ظهوری در بیست‌ویکمین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان و دهمین جلسه کارگروه آی سی تی ذیل آن با اشاره به ضرورت پیوند آموزش با نیازهای واقعی اقتصاد کشور گفت: ثبات اقتصادی و برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی انسانی کارآمد باید از همین‌جا، از جمع‌های تخصصی و بین‌بخشی آغاز شود.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه ما نمی‌توانیم منتظر سیاست‌های کلان بمانیم، افزود: بخش خصوصی باید در کنار دستگاه‌های آموزشی نقش فعال‌تری در آماده‌سازی نسل آینده برای بازار کار ایفا کند.وی با تاکید بر اینکه تحول آموزشی باید به‌ صورت مسئله‌محور و متناسب با چالش‌های واقعی جامعه طراحی شود، افزود:
دنیای امروز دیگر صرفاً به مدرک‌گرایی اهمیت نمی‌دهد، بلکه مهارت، خلاقیت و توانایی حل مسئله است که اقتصاد آینده را می‌سازد. در اتاق بازرگانی البرز آمادگی داریم از ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی برای توسعه آموزش‌های فناورانه، از جمله هوش مصنوعی در مدارس و هنرستان‌ها استفاده کنیم.ظهوری در بخش دیگری بر تدوین برنامه‌ای مشترک میان اتاق بازرگانی و آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم سه محور از موضوعات مطرح‌شده در این نشست را تا پایان سال اجرایی کنیم، یک کار ماندگار انجام داده‌ایم، ما معتقد هستیم که تعامل بخش خصوصی با آموزش و پرورش باید منجر به اقدام عملی شود.وی عنوان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پیوند واقعی بین آموزش، فناوری و اقتصاد هستیم تا نسل آینده کشور به‌ جای انتظار برای شغل، خود خالق فرصت‌های شغلی باشد.
*برنامه‌های آموزش و پرورش استان در حوزه هوش مصنوعی*
در ادامه نشست، فرزین خرسندی معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز، ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های این نهاد در زمینه آموزش‌های بنیادین هوش مصنوعی گفت: رویکرد آموزش و پرورش از امسال تغییر کرده و آموزش مهارت‌های دیجیتال و هوش مصنوعی به‌ صورت رسمی در پایه‌های متوسطه اول و دوم گنجانده شده است. در مدارس استان، طرح "ایران دیجیتال" با همکاری وزارت ارتباطات اجرا می‌شود و دانش‌آموزان در قالب دروس کار و فناوری، برنامه‌نویسی و مبانی هوش مصنوعی را می‌آموزند.معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: یکی از چالش‌های ما در این حوزه، عقب‌ماندگی معلمان از دانش‌آموزان است. بسیاری از دانش‌آموزان در زمینه فناوری جلوتر از معلمان هستند، بنابراین تمرکز اصلی ما بر تربیت معلمانی است که بتوانند از هوش مصنوعی به عنوان دستیار آموزشی در کلاس استفاده کنند.
*پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه دیجیتال هوش مصنوعی و توسعه زیرساخت‌ها*
در ادامه جلسه، حمید قنبریان علویجه، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای البرز، خواستار ایجاد «آزمایشگاه دیجیتال هوش مصنوعی» در مدارس شد و گفت: باید در کنار آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی، محیطی مجازی برای آموزش عملی مفاهیم هوش مصنوعی فراهم شود، زیرساخت‌های البرز مانند فیبر نوری و دیتاسنترها ظرفیت اجرای این طرح را دارند.
وی همچنین با اشاره به همکاری خیرین و بخش خصوصی تاکید کرد: استفاده از سیستم‌های مبتنی بر دیتاسنتر به جای سخت‌افزارهای فرسوده، ضمن کاهش هزینه‌ها، دسترسی برابر مدارس به آموزش دیجیتال و عدالت آموزشی را تقویت می‌کند.در بخش پایانی این نشست، مقرر شد که با هم‌افزایی میان بخش خصوصی، نهادهای آموزشی و شرکت‌های دانش‌بنیان، مسیر اجرای طرح‌های پایلوت در حوزه آموزش فناورانه و هوشمندسازی نظام آموزشی استان البرز هموار شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود