27 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 163147

مناظره در فرهنگ ایرانی اسلامی ریشه‌ای دیرینه دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مناظره در فرهنگ ایرانی اسلامی ریشه‌ای دیرینه دارد


معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه مناظره در فرهنگ ایرانی-اسلامی ریشه‌ای دیرینه دارد، گفت: اما متاسفانه در جامعه امروز ما جای خالی فرهنگ مناظره به شدت حس می‌شود.
احمدرضا فیروزی در نشست توجیهی و کارگاه آموزشی پنجمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی استان البرز که امروز(27 اردیبهشت) برگزار شد، گفت: مناظره در فرهنگ ایرانی-اسلامی ریشه ای دیرینه دارد؛ خداوند در آیه 125 سوره نحل می‌فرماید: «ادْعُ إِلي‏ سَبيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ » (مردم را) به سوی راه پروردگارت با منطقی حکیمانه و ادلّه قانع کننده و با پندی نیک و بیداری‌بخش و عبرت‌آموز دعوت کن و با آنان (مخالفان) به نیکوترین وجه محاجّه و مجادله نما. وی افزود: این آیه به طرز ظریفی بر جدال احسن تأکید می‌کند و برای تأثیرگذاری بیشتر، مسلمانان را از مجادلات توأم با بی‌اخلاقی و تندی و افراطی با مخاطبان برحذر می‌دارد. فیروزی افزود: مناظره چیزی است که متاسفانه در جامعه امروز ما جای خالی آن حس می‌شود و در بسیاری مباحثات فرهنگی، سیاسی، و حتی علمی، آن جدال احسن وجود ندارد. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز اضافه کرد: آیات قرآن راه را برای مناظره به ما نشان داده است؛ حتی خداوند در برابر غیر مسلمان‌ها نیز بحث مجادله را مطرح می‌کند و به جدال نیکو دستور می‌دهد: «وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ». وی در ادامه به مسابقات مناظره دانشجویی اشاره و تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این مسابقات این نیست که افرادی که کاملا حرفه‌ای هستند، حضور یابند؛ بلکه هدف ما حضور دانشجویانی است که هنوز تجربه زیادی در این زمینه ندارند و این مسابقات، فرصت تمرین مناظره برای دانشجویان است.
فیروزی یادآور شد: این مسابقات بیشتر یک تمرین است تا یاد بگیریم چگونه گفت و گو داشته باشیم و طرز برخورد درست با دیدگاه مخالف خود را تمرین کنیم. وی ادامه داد: هدف دیگر این مسابقات کسب هنر درست حرف زدن و حرف درست زدن است. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز خاطرنشان کرد: این مسابقات تمرینی است برای اینکه بتوانیم اندیشه‌های خود را توام با احترام، بدون پرخاش و مستند و مستدل بیان کنیم. فیروزی اهمیت زبان بدن در مناظره را مهم ارزیابی کرد و گفت: زبان بدن می‌تواند احساسات و اندیشه‌های ما را به خوبی منتقل کند؛ این موضوع به ویژه در شروع مناظره باید به خوبی رعایت شود. وی با تاکید بر مدیریت زمان در مناظره خاطرنشان کرد: برنامه ریزی باید متناسب با زمانی که در اختیار داریم صورت بگیرد تا بحث به موقع تمام شود. فیروزی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در مناظره باید رعایت کرد این است که اوج صحبت در ابتدای مناظره انجام نشود؛ چرا که ممکن است ادامه بحث جذابیت خود را از دست بدهد. در ادامه این جلسه، مدیر اداره فعالیت‌های دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز اهمیت شنیدن برای مناظره را یادآور شد و گفت: ما برای اینکه بتوانیم مناظره خوبی داشته باشیم در ابتدا باید خوب بشنویم؛ رمز یک مناظره خوب، خوب شنیدن است.
جمشید ندافی ادامه داد: اولین پیام دینی ما به وسیله شنیدن منتقل شد پس باید در مناظره این موضوع را در نظر بگیریم. وی به ارائه توصیه‌هایی برای پیشبرد مناظره پرداخت و خاطرنشان کرد: شروع سخن را می‌توان با گفته‌ای شگرف از بزرگان و یا حتی با کمی سکوت آغاز کرد. ندافی افزود: حتی می‌توان برای شروع از حادثه زیبایی که در آن روز برای ما اتفاق افتاده است همچون بیدار شدن با صدای پرندگان آغاز کرد. در ابتدای این نشست دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در استان البرز به توضیحاتی در خصوص این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: تا کنون چهار دوره از این مسابقات در کشور برگزار شده است و برای اولین بار است که در البرز مسابقه مناظرات دانشجویی برگزار می‌شود. سمیه محسنی ادامه داد: روند اجرای مسابقه به این صورت است که در ابتدا دو نفر از اعضای تیم موافق و دو نفر از اعضای تیم مخالف انتخاب و تیم‌های یاری کننده نیز روبری آنها قرار می‌گیرد. وی افزود: هر تیم به طور کلی 16 دقیقه فرصت دارد؛ شش دقیقه اول به نفر اول تیم موافق اختصاص می‌یابد و پس از آن شش دقیقه نیز به نفر اول تیم مخالف زمان داده می‌شود. محسنی خاطرنشان کرد: پس از آن نفر دوم تیم موافق سه دقیقه فرصت خواهد داشت تا دفاعیات خود را مطرح کرده و به پرسش‌های مخالفان پاسخ دهد. وی گفت: در مرحله بعد نیز مانند مرحله قبل هر تیم سه دقیقه زمان خواهد داشت تا در نهایت بحث خود را در چهار دقیقه جمع‌بندی کنند. محسنی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت تیم داوری که از بین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند برنده مسابقه را مشخص خواهند کرد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود