31 مرداد 1397
شماره خبر: 200421

طرح مشارکت اجتماعی موچب اعتماد به نفس دانش آموزان می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

طرح مشارکت اجتماعی موچب اعتماد به نفس دانش آموزان می شود


معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: اجرای طرح مشارکت اجتماعی در مدارس موجب افزایش و تقویت اعتماد به نفس در بین دانش آموزان می شود.
فرشید علیزاده در نشست قطبی بررسی مشکلات و راه کارهای طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان افزود: این طرح با هدف ارتقای دانش و مهارت در حوزه مسائل اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس دوره اول متوسطه ویژه پایه هشتم عملیاتی شده است. وی بیان داشت : مشارکت دانش آموزان در اجرای این طرح مهم در مدارس منجر به افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد به نفس در آنان می‌شود.
وی افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیب های اجتماعی دانش آموزان ، اصلاح نگرش درراستای جمع گرایی و کارگروهی ، افزایش مهارتهای کارگروهی و مشارکتی ایجاد سازوکار تشویقی برای حمایت از ابتکارات جمعی دانش آموزان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از دیگر اهداف این طرح برشمرد. وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 97-96 ، این طرح در 60 کلاس پایه هشتم البرزاجرا شد، خاطرنشان شد: 2 هزار و 100 دانش آموزاین استان تحت پوشش طرح مشارکت اجتماعی قرار گرفتند. وی یادآورشد: برای سال تحصیلی آینده ، 100 کلاس پیش بینی شده است تا 3 هزار و 500 دانش آموز پایه هشتم دوره اول متوسطه آموزش ببینند. رئیس اداره مراقبت دربرابرآسییب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش البرزنیز در این نشست براجرای مطلوب طرح مشارکت اجتماعی در مدارس تاکید کرد و اظهارداشت: این طرح ارتقای توانمندی های دانش آموزان درزمینه شیوه های همیاری اجتماعی و ایجاد و توسعه ظرفیت های مشارکت دانش آموزان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی نوجوانان را در پی دارد. عزیز چابکی بیان داشت: مهارت های زندگی برای دانش آموزان می تواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد و دراین میان باید بتوانیم به دانش آموزان مهارت نه گفتن، تصمیم درست گرفتن، دوست یابی مناسب و سبک زندگی ایرانی-اسلامی را به دانش آموزان بیاموزیم تا آنها دچار مشکل نشوند. وی با اشاره به اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای نسل آتی است، یادآورشد: دانش آموزان در سلامت و نشاط جامعه تاثیر گذار خواهند بود به همین دلیل باید بخش مهمی از فعالیت های آموزشی – حمایتی به سوی این حوزه مهم سوق داده شود. وی تصریح کرد: هر اندازه اولیا در کنار مدرسه در طرح ها و برنامه های مدرسه مشارکت جدی تری داشته باشند در تربیت نسل آتی موفق تر بوده و آسیب های اجتماعی به همان اندازه کاهش می یابد. معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی البرز هم در این نشست اظهارداشت: برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی نهادهای مرتبط با کودکان و نوجوانان و در راس آنها آموزش و پرورش هستیم چرا که این نهاد نقش و تاثیر بسزایی در تربیت دانش‌آموزان دارد. مژگان رضازاده با اشاره به اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای نسل آتی است، تصریح کرد: دانش آموزان در سلامت و نشاط جامعه تاثیر گذار خواهند بود و بخش مهمی از فعالیت های آموزشی – حمایتی البرز باید به این طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی اختصاص یابد. وی با بیان اینکه دانش آموزان معلمان و مربیان را به عنوان الگوهای خود انتخاب می کنند، اضافه کرد: مربیان باید در ارتقای سطوح مختلف علمی و فرهنگی دانش آموزان بویژه ایجاد انگیزه و مسئولیت پذیری در بین شاگردان خود بکوشند. وی یادآورشد: با توجه به تاکید مقام رهبر معظم انقلاب در توجه به کاهش آسیب های اجتماعی در حال حاضر اولویت اصلی دولت برنامه ریزی در جهت کاهش این آسیب ها است. وی آموزش مهارت های ارتباطات اجتماعی سالم و مهارت های تاب آوری به دانش آموزان خانواده های طلاق یا در معرض خطر طلاق را ضروری دانست و ادامه داد: خانواده اصلی ترین و مهمترین جایگاه تربیتی است و پس از آن مدرسه این نقش مهم و موثر ایفا می کند. وی خاطر نشان شد: دانش آموزان امانت های در اختیار ما هستند که باید به خوبی برای تربیت و آموزش آنها برنامه ریزی کنیم ودغدغه و مشکلات آنها را مورد توجه قرار دهیم تا نسلی توانمند و بانشاط را برای آینده آماده کنیم. در این نشست که روسای ادارات مراقبت آموزش و پرورش و کارشناسان بهزیستی استانهای البرز، سمنان ، قم ، شهرستانهای استان تهران و شهرتهران حضور داشتند، نقاط قوت و ضعف طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت و برای طرح در نشست کشوری با هدف اصلاح شیوه نامه آن در مدارس ارائه شد. استان البرز 460 هزار دانش آموز دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود