28 خرداد 1392
شماره خبر: 27195

مراسم گرامي داشت روز جهاني مقابله با بيابان زايي باحضور معاون رئیس‌جمهور در كرج بر گزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مراسم گرامي داشت روز جهاني مقابله با بيابان زايي باحضور معاون رئیس‌جمهور در كرج بر گزار شد


سپیدار آنلاین: مراسم ويژه روز جهاني مقابله با بيابان زايي با حضور ، محمد جواد محمدی‌زاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور،عليرضا اورنگي رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور ،مديران ستادي و استاني اين دو سازمان ،كارشناسان ،نمايندگان جوامع محلي ،سازمان هاي مردم نهاد و اصحاب رسانه امروز در كرج برگزار شد.
در اين مراسم معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور با بيان اين كه هر جا بيابان زايي وجود دارد فقر هم وجود خواهد داشت ،افزود: مسائل محیط زیست جغرافیا نمی‌شناسد و۹۰درصد مشکل ریزگردهای کشور متاثر از غفلت کشورهای همسایه مي باشد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور افزود: بهره‌برداری نا صحیح از سرزمین، مدیریت غیر خردمندانه و حق‌آبه‌های تامین نشده از عوامل ایجاد ریزگرد ها مي باشد.وي افزود پديده بيابان زايي بطور مستقيم زندگي 25 ميليون نفر و بصورت غير مستقيم حدود يك مليارد نفر را در جهان تحت تاثير قرار داده است . وي تلاش سازمان هاي مختلف كشور از جمله سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخيزداري كشور و سازمان حفاظت محيط زيست را در اين زمينه ستودني دانست ،هرچند كارهاي انجام نشده زيادي نيز وجود دارد.
معاون رئيس جمهور افزود: در حال حاضر ریزگردهای ایران متاثر از 17 کشور منطقه است که کشورهایی مانند عراق، سوریه، اردن، عربستان، شمال آفریقا بیشترین تاثیرگذاری را دارند.
محمدی‌زاده با تاکید بر اینکه برای مقابله با ریزگردهای کشور باید تعامل منطقه‌ای و بین‌المللی برقرار باشد، گفت: تعاملات ایران تنها توانسته است، کشور عراق را برای همکاری با کنوانسیون‌های بین‌المللی متعهد کند و ساير كشور ها همكاري جدي با ايران ندارند. وی تصریح کرد: در حال حاضر 13 میلیون هکتار از زمین‌های کشور عراق مستعد تولید ریزگرد هستند و 1.8 میلیون هکتار از زمین‌های این کشور در کانون بحران تولید ریزگرد قرار دارند. محمدی‌زاده افزود: 90 درصد تالابهای کشور عراق خشک شده است و این علت اصلی تولید ریزگرد در کشور عراق است.
وی با بیان اینکه برخی افراد، اقدام ترکیه را در انحراف آبهای دجله و فرات در ورود ریزگردهای کشور عراق موثر می‌دانند، گفت: فقط این کشور مسئول نیست، بلکه مدیریت خوبی هم در این کشور در خصوص جلوگیری از خشک‌شدن تالابها انجام نشده است. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای مقابله با ریزگردهای کشور عراق حداقل یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعتبار لازم است، گفت: اگرچه عراق در سال 2013 اعتبار مختصری برای مقابله با ریزگردها تخصیص داده است، اما این میزان اندک اعتبار کارساز نیست. محمدی‌زاده پیشنهاد کرد: سازمانهای بین‌المللی باید با پیشنهاد ایران مبنی بر ایجاد صندوق توسط سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با ریزگردهای کشور عراق موافقت کنند و اعتبارات آن را نه به دست کشور عراق، بلکه به کارگروهی مستقل بسپارند. محمدی‌زاده با تاکید بر نقش مدیریت آب و مقابله با خشکسالی در جلوگیری از بروز ریزگردها گفت: طی سال گذشته با مدیریت آب و رعایت حق‌آبه در کشور عراق، 30 درصد از میزان بروز ریزگردها نسبت به سال آبی گذشته کاسته شده است. محمدی‌زاده در ادامه به مشکلات ریزگرد داخل کشور نیز پرداخت و گفت: سند مقابله با بیابان‌زایی تصویب شده و کارگروهی در مجلس اين موضوع را دنبال می‌کند. وی با بیان نیاز به اعتبار کافی برای مقابله با ریزگردها گفت: در حالی که مجلس در بودجه 91 مقدار 55 میلیارد تومان اعتبار منظور کرده، اما واقعیت این است که حداقل سالانه 1000 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش باید در نظر گرفته شود و اعتبارات قطره‌چکانی کارساز نخواهد بود. محمدی‌زاده با تاکید بر افزایش همکاری‌های بین‌المللی تصریح کرد: استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای افزایش باران، مدیریت منابع آب در مبارزه با ریزگردها موثر خواهد بود. وی همچنین با بیان اینکه حق‌آبه بخش‌ها باید رعایت شود، گفت: اخیراً دولت مصوبه‌ای داشته است که بعد از آب شرب، سهم آب محیط زیست در اولویت دوم قرار گیرد و بعد از آن سهم‌های بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شود. رئیس سازمان محیط زیست کشور با انتقاد از افزایش سطح کشت زمین‌های کشاورزی گفت: شاید این گفته برای بعضی‌ها تلخ باشد، اما وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش بهره‌وری باشد، نه توسعه سطح کشت. وی تصریح کرد: برای رساندن حداکثر بهره‌وری باید از ظرفیت‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده شود. صحبتهای این مقام مسئول در حالی مطرح می‌شود که دولت اواخر سال 90 طرح توسعه کشاورزی را به تصویب رساند که براساس آن باید دو میلیون هکتار به سطح کشت زمین‌های کشاورزی اضافه شود، اگرچه آن زمان هم این طرح مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت، اما همچنان شاهد واگذاری زمین‌های منابع طبیعی به بخش کشاورزی در روستاها هستیم که بسیاری از آنها منابع آب کافی هم ندارند.محمدی‌زاده همچنین برای جلوگیری از بیابان‌زایی و کاهش ریزگردها، توسعه عملیات آبخیزداری و احداث کمربند سبز شهرها را مطرح کرد که به گفته وی همه دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند و تنها سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگلها در این بخش مسئول نیست. وي به نقش مهم آموزش با رويكرد تغيير رفتار را مهم برشمرد و افزود :با آموزش صحيح منافع طرح هاي بيابان زدايي با منافع مردم گره خواهد خورد و در اين زمينه كشورهاي منطقه كه شرايط بحراني دارند بايد از تجارب ايران استفاده نموده و ضروري است آرمان هاي مشترك توسط اين كشورها مورد پذيرش قرار گيرد.
در ادامه اين مراسم عليرضا اورنگي رئيس سازمان جنگلها،مراتع و آبخيزداري كشور با اشاره به شعار روز جهاني مقابله با بيابانزائي سال 2013 ((نگذاريد آينده ي مان خشك شود)) اظهار داشت:اين شعار در برگيرنده پهناي وسيع اثرات استفاده غيراصولي از منابع آب و خاك و تخريب پوشش گياهي مي باشد،لذا بدون درنظرگرفتن قوانين علمي مديريت اين منابع بويژه در مناطق خشك و نيمه خشك نمي توان اراضي كشاورزي و منابع طبيعي كشور را حفظ نمود.
وي پديده گردوغبار و ريزگردها را محصول تفكر نادرست و غيرسيستمي نسبت به طبيعت برشمرد و افزود:كاهش سطح آب هاي زيرزميني بعلت استفاده نادرست خشكسالي ها، مديريت نامناسب منابع آب و خاك بويژه در كشورهاي همسايه موجب پيدايش كانون هاي گردوغبار گرديده است.
رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور در بخش ديگر از صحبت هاي خود گفت: براي كاهش خسارات ناشي از گردوغبار در كشور بايد همه كشور هاي منطقه در اقدامي همه جانبه و عمل به كنوانسيون مقابله با بيابان زائي از اين پديده شوم جلوگيري نمايند. وي با اشاره به اقدامات ارزنده ايران بعنوان يكي از كشورهاي موثر در امر مقابله با بيابان زائي افزود: جهت كنترل بيابان اقدامات مهمي از جمله:افزايش آگاهي عمومي از طريق توسعه ظرفيت ها در سطوح محلي و جلب مشاركت مردم ،كنترل مديريت و بهره برداري از منابع آب و خاك بويژه در مناطق بياباني ،توسعه آبياري تحت فشار بخصوص در مناطق بحراني ، احداث بادشكن زنده در اطراف اراضي كشاورزي به منظور مقابله با فرسايش بادي و حفظ اين اراضي ، توسعه استفاده از انرژي هاي پارك ، توسعه جنگل هاي دست كاشت و افزايش سرانه فضاي سبز ، تقويت و توسعه سيستم هاي پايش بيابان به منظور آمادگي جهت مقابله با خشكسالي ها ، برگزاري جشنواره بين المللي پروژه ترسيب كربن در دو سال اخير انجام كه به نتایج خوبی هم منجر شده است.
وي از اقدامات مهم ديگر سازمان جنگلها،مراتع و آبخيزداري كشور در جهت اجراي مفاد كنوانسيون مقابله با بيابانزائي را تشكيل كميته ملي بيابان ، تدوين سياست هاي مقابله با بيابانزائي و اقدام ملي كه بر اين اساس هدف هاي مختلفي از جمله ارتقاء سطح زندگي روستائيان و تقويت انسجام محلي و گسترش فعاليت هاي مكمل اقتصادي مدنظر كه در چند استان با همكاري سازمان ملل در حال انجام است و به نتايج چشمگيري هم رسيده است.اين همكاريهاي بين المللي در قالب پروژه هاي مشترکی مانند ترسیب کربن،حبله رود و منارید تعریف شده است.
رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور در پايان گفت: مهار بيابان زائي و افزايش توليد و حماسه اقتصادي در مناطق خشك در گرو مشاركت مردم، توانمندسازي جوامع محلي و اجراي طرح هاي جامع نگر و اجرايي شدن اقدام ملي مقابله با بيابانزائي و كاهش اثرات خشكسالي مي

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود