3 بهمن 1401
شماره خبر: 279245

البرز یکی از چهار استان برتر کشور در حوزه پیشگیری است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز، دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت که استان البرز یکی از چهار استان برتر کشور در اجرای برنامه های پیشگیرانه است.
سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در سال جاری با حضور علیرضا ساوری رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج، فرمانده انتظامی استان البرز و فرمانده پلیس های تخصصی استان و مدیران کل دستگاه های مدعو در حوزه ریاست دادگستری کل استان البرز برگزار شد.
در این نشست که با موضوع «پیشگیری و کاهش تصادفات درون شهری و برون شهری در استان البرز» برگزار شد رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تقدیر از دادگستری کل استان البرز به دلیل اقدامات انجام شده منجر به کاهش جرایم اولویتی به لحاظ پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه، حفظ وضعیت موجود و ارتقای آن را خواستار شد و گفت: ارزیابی دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نشان می دهد که استان البرز یکی از چهار استان برتر کشور در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه است که بدین منظور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از اقدامات دادگستری این استان تقدیر خواهد کرد. وی در ادامه با بیان اینکه آمار کلی تصادف در کشور رشد 31 درصدی داشته است که استان البرز از نظر آماری در جایگاه 15 قرار دارد که با مجموعه اقدامات با وجود حجم بالای تردد، آمار تصادفات کمتر از میانگین کشوری است.
بیش از 100 راهکار کاهش تصادفات
ساوری با اشاره به اینکه در زمینه کاهش صدمات جانی در تصادفات در حوزه پیشگیری از تصادفات بیش از 100 راهکار اساسی در مورد سه عنصر اصلی یعنی انسان، خودرو و جاده داریم که عمدتا در قالب مصوبه، دستورالعمل یا شیوه نامه و طرح نامه ارائه شده است نتیجه گیری کرد: بنابراین ما در راهکار دچار محدودیت نیستیم، هنر مجموعه دستگاه‌های مسئول استان تمرکز و اولویت‌بخشی بر راهکارهایی است که ضریب وزنی و تعیین کنندگی بیشتری برخوردار هستند؛ اجرای همه راهکارها به دلیل بار مالی میسر نیست اما هنر مدیریت، تمرکز و اولویت بخشی در راهکارهایی است که از ضریب تعیین کنندگی بیشتری برخوردار هستند که تشخیص و تعیین اولویت‌ها بر عهده شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز است.
نقش 70 درصدی عابرین پیاده در تصادفات منجر به فوت
وی در ادامه با یادآوری اینکه بیش از 70 درصد تصادفات منجر به فوت، مربوط به عابرین پیاده است بیان کرد: در ماه‌های پیش از پایان سال جاری، رفع مشکلات چهار نقطه حادثه خیز در کرج، اصلاح و به روزرسانی دوربین‌های نظارتی، پایشی و پلاک خوان؛ تکمیل بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر و ارسال پیام‌های هشدار آمیز، هشدار، انذار، تذکر و توجیه به موقع؛ نظارت بر مراکز صدور معاینه فنی به ویژه سیستم ترمز و لاستیک خودروها بسیار راهگشا خواهد بود. رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، راهبرد اصلی را کاهش تصادفات در استان تا قبل از پایان سال با پیگیری راهکارهای موجود دانست. در ادامه این نشست فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به تعامل نیروی انتظامی با دستگاه قضایی در حوزه های مختلف، این تعامل و همکاری نزدیک را زمینه ساز بسیاری از برنامه های مشترک در حوزه پیشگیری از سرقت و جرایم خاص برشمرد و آمار کاهش قابل توجه در زمینه وقوع جرم را نتیجه این همکاری دانست. سردار عباسعلی محمدیان در ادامه با اشاره به اینکه در 9 ماهه سال جاری بیش از 75 میلیون تردد وسایل نقلیه به استان وجود داشته و همزمان از خروج بیش از 76 میلیون وسایل نقلیه از استان در مدت مشابه خبر داد که نشان می‌دهد آمار ورودی و خروجی از استان به ترتیب رشد 18 و 14 درصدی داشته است.
رشد 38 درصدی اعمال قانون
وی با بیان جزئیات اعمال قانون توسط پلیس راهور اضافه کرد: در 9 ماهه سال جاری بیش از یک میلیون و پانصد و نود و سه هزار اعمال قانون با رشد 38 درصدی نسبت به سال قبل و 741 هزار برخورد با تخلفات حادثه ساز با رشد 166 درصدی به نسبت سال 1400 انجام شده و در زمینه اعمال قانون دوربین‌های ثبت تخلف جاده‌ای نیز با بیش از یک میلیون مورد اعمال قانون، رشد 170 درصدی را شاهد هستیم. وی با تاکید بر اینکه علی‌رغم اعمال قانون و افزایش نظارت‌ها متاسفانه شاهد افزایش آمار تصادف منجر به فوتی هستیم گفت: در زمینه تعداد فوتی ها آمار بیانگر آن است که در 9 ماهه سال جاری به نسبت سال گذشته، تعداد فوتی ها از 161 به 190 افزایش داشته است هرچند تعداد مجروحین کاهش یک درصدی را نشان میدهد.
در ادامه وی با برشمردن برخی نواقص موجود در آزادراه های کرج – تهران و کرج –
قزوین، آزاد راه غدیر، آزاد راه تهران شمال در محدوده استان البرز، آزاد راه شهید همت در محدوده کرج، محور کرج – چالوس، آسارا- کندوان، فشند طالقان، جاده ماهدشت به اشتهارد، جاده محمدشهر، جاده مخصوص، جاده قدیم کرج – قزوین و محورهای روستایی استان خواستار برطرف شدن این نواقص برای کاهش تلفات و سوانح جاده‌ای شد.
کاهش پنج درصدی در 10 اتهام اول استان البرز
در ادامه این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز با ارائه گزارش عملکرد استان در حوزه‌های مختلف پیشگیری به تشریح جزئیات 10 اتهام اول استان پرداخت و تصریح کرد: بررسی 9 ماهه سال جاری نشان می دهد که مجموعا در 10 اتهام اول استان کاهش پنج درصدی را در مقایسه با سال قبل شاهد هستیم.
کاهش 12 درصدی سرقت مستوجب تعزیر
فرید نجف‌نیا اضافه کرد: اتهام اول کشوری و به تبع آن استان البرز «سرقت مستوجب تعزیر» است که آمار 9 ماهه بیانگر آن است که رتبه استان در بین سایر استان های کشور از نظر نرخ وروی ماهیانه در جایگاه 24 قرار دارد و در حالی که میزان وقوع سرقت مستوجب تعزیر در کشور رشد 7 درصدی را ثبت کرده است در استان البرز با اقدامات انجام شده شاهد کاهش 12 درصدی هستیم. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز دومین اتهام استان را «توهین به اشخاص عادی» بیان کرد و متذکر شد: رتبه استان البرز در این اتهام در بین سایر استان‌های کشور از نظر ورودی ماهیانه 21 است و در حالی که در کشور شاهد رشد 10 درصدی بودیم ولی خوشبختانه در استان البرز کاهش یک درصدی ثبت شده است.
کاهش 7 درصدی ضرب و جرح عمدی
وی در ادامه «ضرب و جرح عمدی» را سومین اتهام استان برشمرد و افزود: رتبه استان البرز از نرخ ورودی ماهیانه در بین سایر استان های کشور، 24 است و خوشبختانه با اقدامات انجام شده در حالی که شاهد رشد 6 درصدی در کشور هستیم آمار این اتهام در استان البرز کاهش 7 درصدی را نشان می دهد.
کاهش 21 درصدی طلاق در استان البرز
بخش دیگری از گزارش فرید نجف نیا به تبیین عملکرد دادگستری کل استان البرز در حوزه طلاق اختصاص داشت که بر اساس آمار ارائه شده کاهش محسوسی را نشان می‌دهد که وی در این باره گفت: با اقدامات انجام شده در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز شاهد کاهش 13 درصدی طلاق توافقی، کاهش 26 درصدی طلاق به درخواست زوجه، کاهش 17 درصدی صدور گواهی عدم سازش به درخواست زوجه هستیم و در مجموع عملکرد 9 ماهه بیانگر آن است که خوشبختانه کاهش 21 درصدی در پرونده های طلاق به نسبت سال قبل هستیم. دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز یکی از دغدغه‌های استان در حوزه ورودی پرونده را در حوزه جرایم مرتبط با رانندگی برشمرد و متذکر شد: در اتهام «ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادفات رانندگی» رتبه استان البرز در بین سایر استان‌ها در نرخ ورودی ماهیانه 20 است و در حالی که در کل کشور شاهد کاهش 15 درصدی وقوع جرم در این حوزه بوده‌ایم اما در استان البرز رشد یک درصدی را داشته ایم. وی در ادامه تصریح کرد: در اتهام «رانندگی بدون پروانه» رتبه استان البرز بین سایر استان ها در نرخ ورودی ماهیانه 6 است و در حالی که در کشور رشد 7 درصدی ورودی این قبیل پرونده ها را داشته ایم این رشد در استان البرز 6 بوده است. وی با اشاره به برنامه‌ریزی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز به منظور کاهش وقوع جرایم مختلف مرتبط با رانندگی، از چندین برنامه مشترک با نیروی انتظامی و وزارت راه در این زمینه پرده برداشت و ابراز امیدواری کرد با برداشتن گام های عملی در مسیر مصوبات این جلسه شاهد کاهش آمار تلفات و صدمات جاده ای و داخل شهری در استان البرز باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود