30 مهر 1403
شماره خبر: 312642

هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) با شعار "بانوی سالم،مادر سالم، نسل سالم"

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



هفته آخر مهرماه (30-24 مهرماه) هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) نامگذاری شده است . این هفته فرصت مغتنمی است تا زنان نسبت به ابعاد مختلف سلامت فردی و نقش آفرینی خویش در سلامت جامعه آگاه شده وسیاستگذاران وتصمیم سازان کلان کشور نسبت به موضوع سلامتی زنان توجه ویژه نمایند.
در سال جاری این هفته با شعار "بانوی سالم،مادر سالم، نسل سالم" نامگذاری شده است . نقش بی بدیل زنان در سلامت خانواده وجامعه به عنوان ستون اصلی خانواده برکسی پوشیده نیست وارتباط مستقیمی بین میزان دانش وآگاهی زنان یک جامعه وسلامت عمومی آن جوامع برقرار است . زنان درصورت داشتن سواد سلامت کافی و آگاهی از خودمراقبتی فردی ، خانوادگی و اجتماعی از طریق برقراری ارتباط وتبادل اطلاعات و نظرات با اعضای خانواده وجامعه می توانند یار وهمراه مجریان برنامه های سلامتی وارتقا دهنده سلامت جوامع باشند.
عوامل تاثیرگذار بر سلامت زنان:
1- سرطان: سرطان پستان و روده بزرگ از سرطان های شایع زنان در ایران هستند وبالاترین میزان مرگ ومیر دراواخرمیانسالی به علت سرطان پستان می باشد. این در شرایطی است که با خود ارزیابی ماهانه پستان وانجام ماموگرافی پس از 40 سالگی وانجام آزمایش بررسی خون مخفی درمدفوع از 50 سالگی به بعد ( درافراد بدون سابقه خانوادگی سرطان گوارشی ) به شناسایی زودهنگام بیماری کمک کرد و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.
2- اختلال عملکرد جنسی : مشکلات سلامت جنسی و باروری مسئول یک سوم مسائل بهداشتی زنان 15 تا 44سال درتمام دنیا ست. سازمان جهانی بهداشت سلامت جنسی را اینگونه تعریف می‌کند: " سلامت جنسی وضعیتی از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی در رابطه با تمایلات جنسی است که نیازمند رویکرد مثبت و محترمانه نسبت به روابط جنسی است" . اختلال عملکرد جنسی معمولاً چندعلتی است، اما یکی از دلایل مهم آن وجود انتظارات غیرواقع بینانه در یک یا هر دو همسر است.
3- مخاطرات دوران بارداری: گرچه در حال حاضر بسیاری از زنان از مراقبت های دوران بارداری و زایمان بهره مند می شوند لیکن این مزایا به همه جا تعمیم نمی‌یابد . هنوز هم زنان بر اثر عوارض بارداری، سقط و زایمان جان خود را از دست می دهند. در حالیکه امکان پیشگیری از بسیاری از این مرگ‌ها وجود دارد..
4- عفونت های مقاربتی: اهمیت محافظت در برابر عفونت بیماری ایدز و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) (شایع ترین عفونت مقاربتی در جهان) بر کسی پوشیده نیست. اما انجام اقدامات پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند سوزاک، کلامیدیا و سیفلیس نیز حیاتی است.
5- خشونت علیه زنان: زنان می توانند در معرض طیفی از اشکال مختلف خشونت فیزیکی یا جنسی ، توسط شریک زندگی یا شخص دیگری قرار بگیرند. امروزه،دردنیا از هر سه زن زیر 50 سال، یک نفر خشونت فیزیکی و یا جنسی را تجربه کرده است. خشونتی که بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می گذارد.
6- سلامت روان: شواهد حاکی از آن است که زنان بیشتر از مردان مستعد تجربه اضطراب، افسردگی و شکایات جسمانی هستند ( علائم فیزیکی که نمی‌توان آنها را از نظر پزشکی توضیح داد) . افسردگی شایع ترین مشکل سلامت روان زنان محسوب می شود لذا حساس بودن زنان به مسائل مربوط به سلامت روان و داشتن اعتماد به نفس برای کمک گرفتن، حیاتی می باشد.
7- بیماری‌های غیرواگیر: هنوز هم بیماری‌های غیرواگیر از مهمترین عوامل کاهش سن امید به زندگی در زنان بویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط می باشند. کمک به دختران و زنان برای انتخاب سبک زندگی سالم در مراحل اولیه، کلید زندگی طولانی و سالم است. با تغییرات گام به گام ومستمر در شیوه زندگی (تغذیه سالم وفعالیت بدنی مناسب ) می توان از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد .
8- بالا رفتن سن: زنان مسن بویژه زنان خانه دار که حقوق بازنشستگی و مزایای مناسبی ندارند، ممکن است دسترسی کمتری به مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی نسبت به همتایان مرد خود داشته باشند. همراه شدن فقر با سایر شرایط پیری، مانند زوال عقل، زنان مسن را در معرض خطرات سلامتی بیشتری قرار میدهد.
امید است بانوان با ارتقاء سطح آگاهی واصلاح شیوه زندگی سالم بتوانند نقش موثری در ایجاد جامعه ای سالم داشته باشند .
مرکز بهداشت غرب کرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود