25 مرداد 1404
شماره خبر: 329193

قناعت، گنجی بی‌پایان و راه بی‌نیازی از مردم است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



نماز عبادی‌سیاسی جمعه این هفته شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.
آیت‌الله حسینی همدانی در ابتدای خطبه‌ها با توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی، تقوا را عامل سعادت دنیا و آخرت دانست و گفت: اهل تقوا در زندگی خود قناعت را به بهترین وجه رعایت می‌کنند.وی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه تصریح کرد: خداوند سبحان پیامبرانش را با عزم و اراده‌ای قوی، گرچه با ظاهری ساده و فقیر، مبعوث کرد؛ با قناعتی که دل‌ها و چشم‌ها را پر از بی‌نیازی می‌سازد، هرچند فقر ظاهری آنان چشم و گوش‌ها را خیره سازد.امام جمعه کرج توضیح داد که انبیای الهی چون می‌دانستند کبر و غرور ریشه در دنیاگرایی دارد، از تمام مظاهر دنیوی چشم پوشیدند و نتیجه این چشم‌پوشی، عزمی راسخ و قدرت تصمیم‌گیری قوی برای تبلیغ رسالت الهی شد.وی افزود: انبیا بزرگ الهی ولو بدنی نحیف دارند و با فقر زندگی می‌کنند، اما در برابر همه سختی‌ها و زخم‌زبان‌ها ایستادگی می‌کنند و برای استقرار دین خدا حتی از جان خود نیز دریغ ندارند.آیت‌الله حسینی همدانی با بیان این‌که قناعت طبع انسان را بلند می‌کند و نسبت به دنیا حالت زهد به وجود می‌آورد، اظهار کرد: به اصطلاح، چشم و دل انبیا و اولیا سیر است. اگر چشم و شکم انسان رها باشد، راه فهم و درک بسته می‌شود؛ شکم پر قلب را سخت و قسی می‌کند.
وی با استناد به حکمت‌های نهج‌البلاغه، چند فراز مهم درباره فضیلت قناعت را یادآور شد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ؛ قناعت ثروتی بی‌پایان است. همچنین فرمودند: كُلُّ مُقْتَصَرٍ عَلَيْهِ كَافٍ؛ هر چه بدان بسنده شود، بس است.وی افزود: در حکمت 395 نیز آمده است: َفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً وَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِيماً؛ قناعت خود نوعی پادشاهی است و خوش‌خلقی نعمتی بزرگ.
خطیب جمعه کرج با بیان این‌که هیچ گنجی بی‌نیازکننده‌تر از قناعت نیست، ادامه داد: در حکمت 229 آمده است: هیچ مالی در جلوگیری از فقر بهتر از رضایت به روزی رسیده نیست. کسی که به آنچه روزی او شده بسنده کند، در آرامش زندگی خواهد کرد.وی با ذکر حکمت 44 نهج‌البلاغه گفت: خوشا به حال کسی که به یاد روز قیامت باشد، به اندازه معین از روزی بسنده کند و از خداوند راضی باشد. قناعت شاخه‌ای از عفت است و رضا شاخه‌ای از عدالت.آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از خطبه با اشاره به استدلال امیرالمؤمنین(ع) درباره علت نداشتن قدرت ظاهری و سلطنت مادی توسط انبیا، خاطرنشان کرد: اگر پیامبران دارای چنان قدرتی بودند که هیچ‌کس جرأت مخالفت نداشت، ایمان مردم از روی ترس یا طمع شکل می‌گرفت و نیت‌ها خالص نمی‌ماند.
وی افزود: ایمان باید تنها برای خدا باشد، نه به خاطر ترس از قدرت یا علاقه به دنیا. اگر انگیزه‌ها متعدد شود، نیت‌ها مشترک و پاداش‌ها تقسیم خواهد شد.خطیب جمعه کرج تأکید کرد: «اصل قبولی هر عمل در درگاه الهی نیت خالصانه آن است. امیرالمؤمنین(ع) درباره بهترین بندگان خدا فرمود: قد اخلص لله فاستخلصه؛ یعنی کسی که عملش را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند او را برمی‌گزیند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود