5 آذر 1404
شماره خبر: 335828

هوش مصنوعی دستیار است، نه تولیدکننده خبر

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

هوش مصنوعی دستیار است، نه تولیدکننده خبر


مسئول سازمان بسیج رسانه استان البرز گفت: متنی که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود، تنها یک پیش‌نویس یا پایه اولیه است و نباید بدون بررسی نهایی منتشر شود، بنابراین هوش مصنوعی دستیار است، نه تولیدکننده خبر.
ابراهیم نوروزی فر، مسئول سازمان بسیج رسانه استان البرز با اشاره به برگزاری رویداد رسانه‌ای «رزم تصویر» که با مشارکت خانه مطبوعات برگزار می‌شود، گفت: امروزه با گسترش فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی به یکی از ابزارهای مؤثر در حوزه رسانه تبدیل شده و بسیاری از خبرنگاران، نویسندگان و فعالان رسانه‌ای برای سرعت‌بخشیدن به فرآیند تولید محتوا از آن بهره می‌برند.
وی افزود: بسیاری از اصحاب رسانه در مرحله گردآوری داده‌ها، تنظیم اولیه متن، ساختاردهی محتوا و حتی پیشنهاد تیتر از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند تا روند خبرسازی آسان‌تر و سریع‌تر شود اما با وجود همه این قابلیت‌ها، نقش خبرنگار انسانی همچنان اساسی و غیرقابل‌جایگزین است. متنی که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود، تنها یک پیش‌نویس یا پایه اولیه است و نباید بدون بررسی نهایی منتشر شود.مسئول سازمان بسیج رسانه استان البرز اذعان کرد: امکان خطا، برداشت‌های نادرست، آمار و ارقام غلط و … در هوش مصنوعی وجود دارد و به همین دلیل، خبرنگار باید متن پیاده‌سازی‌شده را یک‌بار با دقت مطالعه، بازخوانی و ویرایش و سپس منتشر کند تا پیام به‌صورت دقیق، منسجم و معتبر به مخاطب منتقل شود. در حقیقت، هوش مصنوعی تنها نقش یک دستیار را برای خبرنگار دارد نه تولیدکننده صرف خبر.نوروزی فر تصریح کرد: فاجعه زمانی رخ می‌دهد که برخی خبرنگاران بدون دقت و مطالعه در متن پیاده‌سازی شده آن را با کمک هوش مصنوعی تنظیم و بدون بررسی دقیق، آن را منتشر می‌کنند که اگر متن طولانی باشد قطعاً توسط هوش مصنوعی خلاصه می‌شود، بنابراین خبرنگار نمی‌تواند مطالب روز را آن‌گونه که لازم است در رسانه‌ها منتشر کند و در چنین شرایطی نتیجه مطلوب هم حاصل نخواهد شد.وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی نیازمند نظارت، شناخت رسانه و درک اصول حرفه‌ای خبرنگاری است. بدون سواد رسانه‌ای، استفاده از هوش مصنوعی نه‌تنها کمکی به تولید خبر نمی‌کند، بلکه می‌تواند به انتشار اطلاعات نادرست و آسیب به اعتماد مخاطبان منجر شود. هوش مصنوعی زمانی ارزشمند است که با آگاهی و مهارت از آن استفاده شود؛ ترکیبی که می‌تواند کیفیت تولید محتوا را بالا ببرد و رسانه را در مسیر حرفه‌ای‌تری قرار دهد.مسئول سازمان بسیج رسانه استان البرز اظهار کرد: در شرایط بحران، جنگ و ناآرامی‌های اجتماعی، رسانه‌ها نقشی فراتر از یک ابزار اطلاع‌رسانی صرف را ایفا می‌کنند. در چنین زمان‌هایی، هر خبر، تصویر، تیتر و روایت می‌تواند بر روحیه جامعه تأثیر بگذارد، امید ایجاد کند یا ترس بیافریند، افکار عمومی را هدایت کند و یا آن را به بیراهه ببرد، بنابراین افزایش سواد رسانه‌ای و مهارت‌های حرفه‌ای خبرنگاران ضروری است.
نوروزی فر تأکید کرد: در شرایط بحران، جریان اطلاعات با سرعتی بسیار بالا شکل می‌گیرد؛ خبرهای تأییدنشده، شایعه‌ها، پروپاگاندا، عملیات روانی و جنگ روایت‌ها به‌صورت هم‌زمان در حال انتشار است. در چنین فضایی، خبرنگار تنها یک انتقال‌دهنده خبر نیست، بلکه مرزبان حقیقت است؛ کسی که باید روایت دقیق، مسئولانه و قابل‌اعتماد را به مردم ارائه دهد تا جامعه از سردرگمی نجات پیدا کند.وی گفت: خبرنگاری در بحران شجاعت، تحلیل و از همه مهم‌تر سواد رسانه‌ای عمیق می‌خواهد. خبرنگاری که سواد رسانه‌ای دارد، می‌داند چگونه خبر را از شایعه تشخیص دهد، منابع را اعتبارسنجی و در برابر عملیات روانی، جنگ ادراکی و روایت‌سازی‌های مخرب مقاومت کند. چنین خبرنگاری می‌تواند با روایت درست، امید را جایگزین ترس، آگاهی را جایگزین سردرگمی و همبستگی را جایگزین التهاب کند.مسئول سازمان بسیج رسانه استان البرز بیان کرد: از سوی دیگر، در بحران، مخاطبان تشنه دریافت اطلاعات سریع و درست هستند و هر خلأ خبری، بلافاصله با شایعات و اطلاعات نادرست پر می‌شود. اینجاست که اهمیت فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران دوچندان می‌شود، زیرا رسانه‌ها اگر به‌موقع روایت صحیح ارائه ندهند، میدان را به روایت‌های جعلی واگذار کرده‌اند. در چنین شرایطی سرعت نباید فدای دقت شود.نوروزی فر با تأکید بر اینکه یک خطای کوچک در رسانه می‌تواند پیامدهای بزرگ اجتماعی و امنیتی به دنبال داشته باشد، اذعان کرد: بنابراین فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران در دوران بحران، نه‌تنها یک وظیفه رسانه‌ای، بلکه یک مسئولیت ملی و اجتماعی است. رسانه‌هایی که در این دوران درست عمل می‌کنند، ستون‌های اعتماد عمومی را حفظ کرده و با قدرت روایت‌گری، جامعه را از تلاطم عبور می‌دهند.وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای که محورشان دقت، صحت و اصالت خبر است، بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده‌اند، گفت: جشنواره‌هایی که به دقت و صحت مطالب اهمیت می‌دهند، زمینه را فراهم می‌کنند تا خبرنگاران توانمندی‌های خود در زمینه فناوری‌های نوین را ارتقا دهند، مهارت‌های تحلیل و بررسی منابع را تقویت و با رعایت اصول حرفه‌ای، پیام دقیق و قابل‌اعتماد را منتقل کنند.نوروزی فر خاطرنشان کرد: این جشنواره‌ها همچنین فرصتی برای تبادل تجربه میان خبرنگاران سنتی و دیجیتال، یادگیری روش‌های نوین خبرسازی و ترویج سواد رسانه‌ای در سطح جامعه هستند. در نهایت، هدف اصلی چنین رویدادهایی، تولید خبرهای قابل‌اعتماد، مسئولانه و باکیفیت است که نه‌تنها جامعه را از اطلاعات درست بهره‌مند می‌سازد، بلکه جایگاه رسانه را در کنار اعتماد عمومی تقویت می‌کند.

منبع تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود