21 دی 1390
شماره خبر: 3930

آیین گرامیداشت امیركبیر در كرج برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

آیین گرامیداشت امیركبیر در كرج برگزار شد

آیین بزرگداشت میرزاتقی خان امیركبیر، با حضور جمعی از فرهیختگان استانهای تهران و البرز در موزه تاریخ شهر كرج برگزار شد.
كارشناس ارشد تاریخ در این آیین گفت: میرزا تقی خان امیركبیر در مدت سه سال و دو ماه صدارت خود خدمات ارزشمندی به مردم ایران ارایه داد. ' محمد موحدی ' بیان داشت: این شخصیت فرهیخته هرگز تن به خواری و ذلت نداد و در دفاع از حقوق ایرانیان در مقابل بیگانگان ایستادگی كرد. وی گفت : در زمان صدرات امیركبیر هیچ یك از قدرتهای بیگانه نتوانستند كوچكترین امتیازی از حكومت ایران دریافت كنند.
'قباد حیدر' شاعر و نویسنده كشور نیز در این آیین، امیر كبیر را شخصیتی بزرگ ، اندیشمند ،فرهیخته و دلسوز برای مردم ایران دانست و بیان داشت: این شخصیت دارای ویژگی های منحصر به فرد بود .
وی گفت : با اینكه روزنامه وقایع الاتفاقیه مربوط به امیركبیر بود اما از این نشریه هیچ گونه استفاده ای برای منافع شخصی و مطرح كردن خود نكرد. 'عباس فتاحیان' مدیر موزه تاریخ شهر كرج هم گفت: این آیین با هدف شناساندن شخصیت وارسته میرزاتقی خان امیر كبیر برگزار شد. در این آیین از قرآن خطی مربوط به دوران صفویه ، تندیس و تعدادی از نامه ها و اسناد مربوط به امیركبیر از جمله نقشه تقسیم آب رودخانه كرج كه به دست این شخصیت در سال 1267هجری قمری نوشته شده، رونمایی شد. مدت صدارت امیر كبیر سه سال و دو ماه بود كه در 18ربیع الاول 1268در حمام فین كاشان با قطع شریات دست به قتل رسید. اكنون هشت نامه از امیر كبیر در موزه تاریخ شهر كرج نگهداری می شود.
موزه تاریخ شهر كرج دارای 45هزار اسناد و نامه است كه پنج هزار آن مربوط به استان البرز است.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود