17 خرداد 1394
شماره خبر: 143372

در ارایه بودجه فرهنگی بیشترین توجه به وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی باشد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

در ارایه بودجه فرهنگی بیشترین توجه به وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی باشد


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت را وظیفه ذاتی تمامی دستگاه های فرهنگی دانست و گفت: در ارایه بودجه فرهنگی باید بیشترین توجه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
سعید الفتی در نشستی که با ایثارگران شاغل در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در محل این اداره کل برگزار شد، زیرساخت های اجرای برنامه های فرهنگی را برای وزارت ارشاد دانست و اظهار داشت: اگر دستگاه های دیگر برای شهدا کار می کنند، وظیفه شان است ولی ترویج این فرهنگ باید با وزارت ارشاد باشد، اگر چه به لحاظ ارایه بودجه فرهنگی بیشترین جفا به این وزارتخانه می شود. وی افزود: برابر ماده 62 قانون جامع ایثارگران دبیرخانه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از وزارت ارشاد منفک و به بنیاد شهید منتقل شده است. وی افزود: البته در بند ماده 68 آورده که این به معنای آن نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و صدا و سیما موظفند برنامه های فرهنگی را اجرا کنند، فقط دبیرخانه منتقل شده است که به نظر من کار اشتباهی است. وی اظهار داشت: بنیاد شهید و امورایثارگران وظیفه خدمات دهی دارد تا وظیفه فرهنگی، متاسفانه در 19-18 ماه گذشته هیچ جلسه ای تشکیل نشده و وزیر تا کنون سه بار برای تشکیل این جلسات و مشخص شدن تکلیف دبیرخانه این شورا تاکید داشته است. این جانباز و رزمنده هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: به زودی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران تفاهم نامه ای را برای استفاده از توانمندی های فی مابین منعقد می کند. وی گفت: دبیرخانه این شورا طبق قانون به بنیاد شهید منتقل شده ولی کار فرهنگی نرفته است، در سند بالادستی که مقام معظم رهبری 1368 ابلاغ کرده اند، وظیفه ترویج فرهنگ ایثار وظیفه ذاتی دستگاه های فرهنگی است. الفتی اضافه کرد: اگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را وظیفه یک دستگاه بدانیم به رزمندگان و ایثارگران جفا کرده ایم، در حالیکه این موضوع یک باور ملی و دینی است. وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زیرساخت های اصلی فرهنگی را با سایر دستگاه های اجرایی به مشارکت خواهد گذاشت به طوری که تفاهم نامه هایی را با دستگاه هایی همچون موزه دفاع مقدس، بنیاد شهید، دانشگاه آزاد اسلامی و ... منعقد کرده و یا خواهد کرد.
اقتدار نظام جمهوری اسلامی به حضور مردم است
الفتی در ادامه سخنان خود به مشکلات موجود در جامعه ایثارگران از لحاظ قانونی اشاره کرد و افزود: امروز معتقدیم که بهترین جبهه برای فعالیت، جبهه و کار فرهنگی است. وی ادامه داد: اگر امروز به نظام جمهوری اسلامی خدشه ای وارد شود از طریق فرهنگ است و برغم تمام مشکلات اجتماعی، اقتصادی و تحریم هایی که هر روزه بر کشور ما تحمیل می شود، فقط تنها چیزی که می تواند روند جامعه را مختل کند، فرهنگ است. وی اظهار داشت: تنها قدرت اجرایی برای تقویت باورهای فرهنگی ریشه در ایثار و از خودگذشتگی دارد و مردم در تمامی عرصه ها بخصوص در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی بایستی از خودگذشتگی داشته باشند. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر امروز مردم ما بر این شرایط فائق آمده اند، ریشه در ازخودگذشتگی و ایثار دارد و امروز از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بایستی به عنوان ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت یاد شود. وی افزود: فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت ریشه در فرهنگ و باورهای ملی و دینی ما دارد، به طوری که این فرهنگ را می تواند در شاهنامه ایرانی دید. الفتی اظهار داشت: این فرهنگ در دین ما از جنگ احد با رشادت ها و ایثار حضرت حمزه (ع) آغاز و در کربلا به اوج رسید و در عصر حاضر نیز در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دیده می شود. وی گفت: اقتدار نظام جمهوری اسلامی به مردمی بودنش است که اگر دستاورهای جمهوری اسلامی همچون موشک ها، انرژی هسته ای، توان نظامی در یک کفه ترازو باشد و حضور مردم در کفه دیگر، کفه حضور مردم سنگین تر بوده و دشمنان با این کفه نمی توانند مقابله کنند.
فقط 18 ماه به پایان قانون اجرا نشده جامع ایثارگران مانده است
وی در ادامه به قانون جامع ایثارگران اشاره کرد و افزود: چند سال از تصویب این قانون گذشته ولی تا کنون اجرایی نشده است. گرچه از سوی مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت و دولت ابلاغ شده ولی دستورالعمل های اجرایی آن هنوز به دستگاه ها ابلاغ نشده است. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: براساس ماده 51 این قانون بایستی 25 درصد حقوق پایه ایثارگران شاغل در دستگاه های اجرایی افزایش یابد که هنوز اجرایی نشده است. وی با اشاره به مهلت 18 ماهه به پایان اجرای قانون، اضافه کرد: رییس جمهوری قول اجرای این قانون را در سال 94 داده است. الفتی گفت: تقریبا هفته ای نیست که در کمیسیون های دولت یا بنیاد یا دبیرخانه شورای معاونان بحث بر روی این قانون نشود ولی اجرای آن همت دولت را می خواهد.وی افزود: 26 سال از دفاع مقدس که همه ی حیثیت و غرور ما بوده، گذشته ولی متاسفانه هنوز تکلیف رزمنده ها و دیگر ایثارگران مشخص نشده است که این موضوع برای نظام جمهوری اسلامی خوشایند نیست. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران همچنین به بحث بیمه تکمیلی و خدمات درمانی ایثارگران اشاره کرد و اظهار داشت: بیمه تکمیلی وزارت ارشاد 90 درصدنیاز جامعه ایثارگران این وزارت خانه را برطرف می کند. در ابتدای این نشست ایثارگران شاغل در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز مشکلات خود را با مشاور وزیر در میان گذاشتند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود