16 اسفند 1394
شماره خبر: 159896

جذب جوانان به مساجد نیازمند استفاده از زبان هنر است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

جذب جوانان به مساجد نیازمند استفاده از زبان هنر است


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد باید از زبان هنر استفاده کرد.
سید موسی حسینی کاشانی در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد (18 اسفند ماه) برگزار شد، افزود: کانون های مساجد به منظور اینکه محوریت تمام فعالیت های فرهنگی در مساجد باشد، شکل گرفت. وی اظهار داشت: به همین منظور مساجد باید جذابیت های لازم را برای جذب جوانان و نوجوانان داشته باشند تا نقش موثری در پرکردن اوقات فراغت و ارتقای آگاهی و باورهای این قشر داشته باشد. وی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم هنر را کنار بگذاریم، گفت: باید از زبان هنر همچون فیلم، سرود، نمایش، نقاشی و... برای انتقال پیام های اخلاقی، دینی، اجتماعی و... استفاده کنیم. حسینی کاشانی بیان داشت: با راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد، برنامه های اجرا شده در مساجد هدفمند شد.
راه اندازی سه کانون فرهنگی هنری در مساجد دانشگاه ها
وی یکی از رویکردهای جدید را راه اندازی این کانون ها در دانشگاه ها دانست و گفت: هم اکنون سه کانون در دانشگاه های استان راه اندازی شده که در نظر داریم این هدف در تمام دانشگاه های استان تسری یابد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به خالی بودن 20 میلیون نفر ساعت وقت خالی مردم استان اشاره کرد و افزود: کانون ها با برنامه ریزی مناسب می توانند بخش زیادی از ساعات را با برنامه های هدفمند و تاثیرگذار پرکنند.
فعالیت 357 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز نیز در این نشست به فعالیت 357 کانون فرهنگی هنری در حدود یک هزار مسجد استان اشاره کرد و گفت: خانواده ها می توانند با اطمینان خاطر فرزندان خود را برای استفاده از برنامه های مختلف این کانون ها به این اماکن بفرستند. حجت الاسلام حمیدرضا ولی زاده افزود: همچنین 18 کانون از این تعداد را کانون های تخصصی تشکیل می دهند که در حوزه های مختلفی همچون مهدویت، دیجیتال، حجاب، تئاتر و... فعالیت می کنند. وی یکی از مشکلات اساسی در این حوزه را نبود اعتبار مجزای استانی برشمرد و اظهار داشت: سرانه هر کانون در سال 700 هزار تومان است که مبلغ ناچیزی برای جذب جوانان و نوجوانان و پاسخگوئی به نیازهای آنان است. ولی زاده با اشاره به اینکه بخش زیادی از اعتبارات مورد نیاز کانون ها از طریق خیرین جذب می شود، گفت: اجرای هر چه بهتر برنامه ها در کانون ها نیازمند اعتبارات استانی است.
فعالیت 28 خانه نور در کانون های استانی
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز همچنین به فعالیت 28 خانه نور در کانون های استان اشاره کرد و افزود: در این کانون ها که ویژه کودکان است فعالیت های مختلف آموزشی همچون قرآنی، دینی و اخلاقی اجرا می شود. وی یکی دیگر از بخش های کانون ها را کتابخانه ها دانست که به دو صورت کتابخانه های بسته و باز فعالیت می کنند و بعضی از آن ها که به تعداد 86 باب کتابخانه هستند با کتابخانه های عمومی رقابت می کنند. ولی زاده همچنین به فعالیت 97 کانون روستائی در مساجد روستائی نیز اشاره کرد. همایش سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز روز سه شنبه، 18 اسفند ماه در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود