23 بهمن 1392
شماره خبر: 116225

جهش 22 درصدی بودجه سال 93 شهرداری کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

جهش 22 درصدی بودجه سال 93 شهرداری کرج


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج از جهش 22 درصدی بودجه سال آینده شهرداری کرج به نسبت به بودجه امسال خبر داد و از فروش اوراق مشارکت برای تکمیل خط دو پروژه قطار شهری به عنوان یکی از رویکردهای شاخص عمرانی سال 93 مدیریت شهری کرج یاد کرد.
رضا شریفی از بودجه نویسی به عنوان فرایندی سخت و پیچیده یاد کرد و با بیان اینکه بدون شناخت کافی از شهر و آشنایی دقیق با نیازهای شهروندان در حوزه های مختلف فرهنگی، عمرانی، خدماتی و... نمی توان نسبت به تدوین بودجه عملیاتی اقدام کرد، اظهار داشت: تدوین و تصویب بودجه سال 93 شهرداری کرج نخستین تجربه شورای چهارم شهر کرج در فرایند بودجه نویسی است که در همین راستا، تباصر و بندهای بودجه و کلیات تخصیص اعتبار به پروژه ها و طرح های عمرانی و خدماتی قبل از طرح در صحن علنی شورای شهر در کمیسیون تلفیق به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود تا بهترین تصمیم برای اداره عقلانی شهر اتخاذ شود.
افزایش بودجه امسال به 900 میلیارد تومان
عضو پارلمان شهری کرج در اعلام آخرین وضعیت روند رسیدگی به متمم بودجه امسال شهرداری در صحن علنی شورای شهر گفت: با در نظر گرفتن متمم، بودجه امسال شهرداری کرج از حدود 730 میلیارد به بیش از 900 میلیارد تومان افزایش یافت که علاوه بر افزایش درآمدها، مصوبات دیگری همچون: دریافت یکصد میلیارد تومان وام از بانک شهر برای تسریع در بهره برداری از پروژه های عمرانی، تخصیص بیست میلیارد تومان به منظور احداث پل های عابر پیاده مکانیزه در سطح مناطق دوازده گانه شهر کرج، تخصیص پنجاه و دو میلیارد تومان برای رفت و روب و نظافت شهر و جمع آوری زباله ها و... را به دنبال داشت.
تسریع در بهره برداری از پروژه های عمرانی نیمه تمام
شریفی، در پاسخ به پرسشی پیرامون مهمترین شاخص ها و فاکتورهای دخیل در تصویب بودجه سال 93 شهرداری کرج بیان داشت: تکمیل و تسریع در بهره برداری از پروژه های عمرانی نیمه تمام شاید مهمترین اولویت عمرانی سال آینده شهر کرج باشد، ضمن اینکه مواردی همچون: مطالعات و کارهای تحقیقی در زمینه های مختلف، حمل و نقل و ترافیک، تملکات پروژه های عمرانی، گسترش فضای سبز و نگهداری فضاهای موجود، هدایت روان آبهای سطحی، مباحث فرهنگی، تکمیل خط دو پروژه قطار شهری کرج و... نیز مورد تاکید اعضای شورای شهر است و برای جمع بندی مباحث و رسیدن به یک نتیجه معقول جلسات کارشناسی بسیاری برگزار می شود.
اجرای ممیزی اراضی و املاک و ساختمانها
به گفته وی، اجرای ممیزی اراضی و املاک و ساختمانها، افزایش منابع و مبالغ درآمدهای پایدار، مطالعات و بررسی طرح تفصیلی جدید، پهنه بندی شهر بر اساس دفترچه ارزش منطقه ای املاک و... از شاخصه های مهم بودجه سال آینده شهرداری کرج است که آن را کاربردی و قابل دفاع ساخته و قطعا اجرای بند به بند آن متضمن تامین منافع شهر و شهروندان است. در ادامه خبرنگار ما از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج در دوره های سوم و چهارم سوال کرد؛ «نحوه کار کارشناسی تهیه و تدوین بودجه 1393 را چگونه ارزیابی می کنید؟» که شریفی این طور جواب داد: شهرداری کرج با توجه به تجربیات گذشته بودجه را به صورت کارشناسی و در موعد مقرر (قبل از پایان دی ماه) به شورا ارایه و کمیسیون تلفیق نیز قبل از ورود آن به صحن علنی، نظرات کارشناسان بودجه ای را برای تطبیق بودجه با سیاستهای مدیریت شهری، الزامات قانونی و... اخذ می نماید و پس از چکش کاری تباصر و مفاد بودجه توسط اعضای شورا، برای تصمیم گیری نهایی به صحن می رود.
یکهزار و صد میلیارد تومان؛ بودجه سال 93
عضو شورای شهر افزود: در تصویب بودجه سال آینده ابتدا بخش های درآمدی مورد بررسی قرار گرفت و با در نظر گرفتن جمیع جهات و دفاعیات تیم شهرداری، درآمد بودجه سال 93 شهرداری با مبلغ یکهزار و صد میلیارد تومان به تصویب رسید. به گفته شریفی، پیش بینی سهم وظایف خدمات اداری، خدمات شهری و عمران شهری از بودجه سال آینده شهرداری به ترتیب 170، 220 و 720 میلیارد تومان است که صرف عمران و آبادانی شهر و انجام وظایف محوله و ذاتی می شود.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج در تشریح مهمترین رویکردهای بودجه سال 93 خاطر نشان کرد: انجام پروژه های نیمه تمام و رسیدگی به بهتر شدن وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر اعم از ایجاد معابر جدید، احداث پارکینگ های عمومی و طبقاتی، تقاطعات غیرهمسطح، پل های عابر پیاده مکانیزه و... اولویت های نخست بودجه سال آتی هستند و همچنین نگاه ویژه ای نسبت به گسترش فضاهای سبز و تفرجگاهی، احداث پارکهای جدید، بازسازی و نوسازی پارک های موجود، هدایت روان آبهای سطحی و... داشته ایم. ضمن اینکه تخصیص ویژه بودجه و فروش اوارق مشارکت برای تکمیل خط دو قطار شهری برای رفاه حال شهروندان از مهمترین رویکردهای بودجه سال 93 شهرداری کرج می باشد. «تفاوت بودجه سال 93 شهرداری کرج به نسبت بودجه امسال چیست؟» این سوالی بود که خبرنگار ما خواستار پاسخگویی شریفی به آن شد و اما پاسخ عضو شورای شهر کرج؛ «افزایش کل بودجه 93 نسبت به متمم بودجه 92 به میزان تقریبی 22 درصد که به همین تناسب بودجه عمرانی نیز افزایش خواهد یافت و تلاش می کنیم سال آینده روحیه جهادی و عمرانی در کلانشهر کرج محسوس شود و با اجرای ممیزی املاک و ساختمانها که سالها روی زمین مانده است، با کسب اطلاعات بهتر و دقیق تر از شهر برنامه ریزی بهتری برای انجام کارها داشته باشیم. تدوین برنامه پنج ساله شهرداری و پیشرفت اجرای اتوماسیون نیز از نکات مورد توجه در بودجه سال 93 می باشد و سعی کرده ایم برابر با ماده 68 قانون، سهم 65 درصدی مباحث عمرانی و 35 درصدی هزینه های جاری از کل بودجه رعایت شود.
پهنه بندی شهر کرج در بحث اخذ عوارض و درآمدهای پایدار
خبرنگار ما همچنین نظر شریفی درباره پهنه بندی شهر کرج در بحث اخذ عوارض و درآمدهای پایدار را جویا شد که وی در پاسخ اظهار داشت: از سال 1362 که سهم دولت در بودجه شهرداریهای کشور به شدت کاهش یافت، بنا بر اداره شهرها با درآمدهای پایدار گذاشته شد و قبل از آنکه برنامه ریزی یا اقدامات تحقیقی جدی در این حوزه صورت گیرد، هزینه های جاری، خدمات شهری، عمرانی، زیباسازی شهری و رفاه اجتماعی به دوش مدیریت شهری گذاشته شد که امروز با گذشت چند دهه از این مصوبه، کماکان شاهد بروز مشکلات و سختی هایی در اداره شهرها و تامین نیازهای مشروع شهروندان هستیم. لذا طبیعی است که در یک چرخه هزینه و درآمد، کسانی که از خدمات و امکانات بهتری بهره مند می شوند، سهم بیشتری نیز در پرداخت هزینه های شهری داشته باشند که در همین راستا شورای شهر موضوع پهنه بندی را مصوب و شهر را به چهار پهنه A،B،C،D به عنوان بافت فرسوده دسته بندی نمود که این پهنه بندی در اواخر سال 92 با دقت بیشتر بررسی و با توجه به بلوک بندی های دفترچه ارزش معاملاتی املاک اصلاح و گسترش یافت و این پهنه بندی علاوه بر افزایش درآمدهای پایدار در عادلانه نمودن نرخ عوارض و خدمات موثر می باشد.
البته این پهنه بندی باید توسط مسئولین

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود