8 آبان 1396
شماره خبر: 186198

انتشار فراخوان، سیاسی کاری نیست، اقدامی تعهد آور است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

انتشار فراخوان، سیاسی کاری نیست، اقدامی تعهد آور است


همزمان با انتصاب های اخیر شهردار کرج که با درایت و برنامه ریزی وی و تیم همراهش، بر اساس تهیه و تنظیم فرم های فراخوان شناسایی نیروهای توانمند انجام گرفت، از علی اصغر صلواتی، مدیرعامل تازه منصوب سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج دعوت به عمل آمد، تا..
با حضور در اتاق خبر اداره کل ارتباطات و امور بین الملل، برداشت ها و برنامه های خود را در پی روند تکمیل فرم تا انتخاب و معرفی به عنوان مسئول جدید این سازمان اعلام کند. به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کرج، پرسش و پاسخ با مدیرعامل حمل و نقل ریلی در پی می آید.
- جنابعالی پیش از این در شهرداری کرج سمت های مدیریتی داشتید؟
بله؛ بنده در سال های 83 تا 90 به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک در شهرداری کرج و در سال 71 به مدت یک سال با همین عنوان در منطقه 4 تهران مشغول به خدمت رسانی بوده ام. مدیریت بخش مهندسی ترافیک شرکت کنترل ترافیک تهران، مدیریت بخش تحقیقات دفتر برنامه ریزی سازمان حمل و نقل پایانه های کرج، مدیریت دفتر فنی معاونت فنی و عمرانی منطقه 16 شهرداری تهران و معاونت مالی و اداری و پشتیبانی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج از دیگر عناوین و سمت های من بوده است. همچنین به عنوان مدیریت اجرایی پروژه های ساختمانی بخش خصوصی در خارج کشور فعالیت داشته ام.
- چه انگیزه ای باعث شد به رغم برخورداری از چنین سابقه ای، برای پر کردن فرم فراخوان اقدام کنید؟
احساسم این بود با وجود سابقه و تجربیاتی که در اختیار دارم به اندازه کافی از توان و دانشم بهره گیری نمی شود. این به معنای دریافت سمت یا جایگاه نبود بلکه مشتاق بودم از تجربه ای که در طول سال های متوالی آموختم، استفاده کنم و آن را در اختیار دیگران و مجموعه ای بگذارم که نسبت به آن متعهد بوده و مشتاق به پیشرفتش هستم.
- فکر نکردید، ایده فراخوان یک حرکت نمایشی یا کار سیاسی است؟
خیر؛ به هیچ وجه.
- چرا؟
چون کسانی که در این سطح خدمت کرده اند به خوبی می دانند اجرای چنین برنامه ها و طرح هایی، امری نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت چرا که مسئول باید در قبال وعده و طرحی که ارائه کرده پاسخگو باشد. همانطور که تاکنون و در حدود 22 سال سابقه کاری بنده، مشابه این اقدام از جانب هیچ مدیری پیاده نشده بود. به طور تقریبی می توان گفت اولین بار است که شهردار کرج به سمت شایسته سالاری و دوری از انتخاب و انتصاب گزینه های سفارشی حرکت کرده است. آنچه روشن است پشت این طرح، برنامه ریزی دقیق و پشتوانه ای قوی قرار دارد واگرنه هرگز در چنین سطحی مطرح و اجرایی نمی شد. لاجرم ارائه طرح مذکور، مسئولیت های زیادی را برای شهردار و تیم همراهش به همراه آورده است که امیدوارم به نتیجه ای ارزشمند و موفق دست یابد.
- آیا حاضرید چنین روشی را برای انتخاب نیروهای زیرمجموعه خود در سازمان حمل و نقل ریلی، پیاده کنید؟
چرا که نه؟ به طور حتم انتخاب افراد شایسته به پیشبرد اهداف سازمانی کمک قابل توجهی خواهد کرد. تهیه بانک اطلاعاتی از نیروها و شناسایی افراد کارآمد، باید در همه سطوح مبنای کار قرار گرفته و بدانیم که از توانمندی های هر فرد کجا و چگونه بهره بگیریم.
- کمی از روند مصاحبه ها و نحوه انتخاب تان به عنوان مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی برای مان بگویید.
قطار شهری زمینه علاقمندی من بود که سال ها در این عرصه فعالیت کرده و تجربیات بسیاری داشتم. متاسفانه یکی از عیوب سیستم اداری ما این بود که با وجود تجربیات بنده، ظرف مدتی که از مسئولیت کنار رفته بودم حتی یک بار هم کسی از من نخواست این اندوخته ها را منتقل کنم. حتی کسی نسبت به اقداماتی که در زمان مسئولیتم انجام داده بودم پرسشی نکرد و جوابی نخواست.
وقتی آگهی فراخوان منتشر شد، علاقمند شدم با پر کردن آن از تجربیاتم در جای مناسب تری بهره بگیرم. همین بهانه ای شد که فایل فراخوان را باز و آن را تکمیل کردم.
- فاصله پر کردن فرم تا بررسی آن و دعوت از شما چقدر بود؟
حدود سه روز بعد از دفتر دکتر محسنی؛ مدیر کل حوزه شهردار با من تماس گرفته شد. در آن جلسه کلیاتی از مطالبی که در قالب رزومه ارائه کرده بودم پرسیده شد. بعد از آن سه جلسه با دکتر محسنی و نزدیک پنج جلسه با دکتر کوثری و مهندس شفیعی؛ مشاوران شهردار نشست ها و مصاحبه های تخصصی و مدیریتی داشتیم که بیشتر جلسات بیش از دو ساعت به طول انجامید.
بررسی سوابق کاری، راهکارهای برون رفت از بحران های قطار شهری، مباحث مدیریتی و برنامه های بنده در زمینه حمل و نقل ریلی موضوعاتی بود که در قالب این نشست ها مطرح شد. ضمن اینکه در چند جلسه دو نفر از متخصصان و مشاوران حوزه حمل و نقل ریلی حضور داشتند و صحبت های بنده را مورد بحث و بررسی قرار می دادند.
- آیا این روند را مناسب دیدید و متوجه جایگاهی که برای شما در نظر گرفته شده بودند، شدید؟
بله؛ جلسات بسیار تخصصی و حرفه ای بود. ابتدا متوجه اینکه چه پستی برایم در نظر گرفته شده نبودم چرا که معیار بنده قرار گرفتن در یک جایگاه یا دریافت سمت نبود. اما اواخر کار متوجه شدم که به دلیل اهمیت و حساسیت حوزه قطار شهری، سرعت عمل بیشتری برای انتخاب مدیرعامل به کار گرفته شده و مرا برای این منصب در نظر گرفته اند.
- با توجه به موضوعات و بحث های مرتبط با قطار شهری، کار در این حوزه را چطور ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه در شرایط جدید با رویکردی که از سوی شورا، شهرداری و مردم نسبت به حوزه قطار شهری اتخاذ شده، مترو جزو اولویت های جدی شهر است. این پیگیری و توجه کار من را ساده تر و در عین حال مسئولیتم را سخت تر و سنگین تر می کند که امیدوارم بتوانم در قبال این مسئولیت، پاسخگو و موثر باشم.
و اما سخن پایانی:
از اعتمادی که مجموعه مدیریت اجرایی شهر کرج به بنده داشتند قدردان هستم و امیدوارم بتوانم از فرصت دوباره ای که برای خدمت به مردم و استفاده از اندوخته های سرمایه گذاری کشورم در عرصه ای موثر به من داده شده، به صورت بهینه استفاده کنم. همچنین از شهروندان تقاضا دارم برای پیشبرد طرح قطار شهری به عنوان یکی از بزرگترین طرح های حمل و نقل عمومی در شهر، مطالبات خود را پیگیری کرده و به تکمیل این طرح کمک کنند.
گفتگو: عادله سادات ارشادی مقدم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود