دنیای پژوهش و تحقیق میتواند مسیر ما را در زندگی و تحصیل مشخص کند
سپیدارآنلاین: گروه گفتگو
مرکز توسعه در کشور ما نظام آموزش و پرورش است که محل آموزش و دانش پژوهی است.رویکرد پژوهش محوری نیز از این لحاظ مهم است که دانش آموز می تواند با توجه به علایق و اهداف خود، پیش زمینه ای پژوهشی را فرا گیرد تا در آینده از آن استفاده نماید. در ادامه گفتگویی داریم با دانش آموز ثنا ناصر خیل پایه هشتم مدرسه حضرت زهرا(س) ناحیه چهار کرج، که توانسته است در جشنواره پژوهشسراهای دانش آموزی در شش رشته رتبه اول استان را بدست آورد.
ثنا ناصر خیل گفت:من از کلاس چهارم ابتدایی از طریق اپلیکیشن شاد و مدرسه با محیط پژوهش سرا آشنا شدم و در کلاسهایی که علاقه داشتم ثبت نام و شرکت کردم و موجب شد کلی مطالب علمی یاد بگیرم و بعد از گذراندن دورههای آموزشی در کانال پژوهشسرا، پوسترها و اعلامیههای دومین جشنواره علمی پژوهشی رو مشاهده کردم و سپس تحقیق و پرس و جو در مورد آن جشنواره را انجام دادم و شروع به فعالیت در دومین جشنواره علمی پژوهشی در قسمت ماکت سازی نجومی کردم و توانستم رتبه برتر منطقه را کسب کنم.بعد از این جشنواره سطح علمی من در نجوم و زمینههای دیگر از طریق پژوهش سرا روز به روز بیشتر شد و من در سومین جشنواره مقام سوم کشوری را کسب کردم و همچنین در پایه هفتم در چهارمین جشنواره علمی شرکت و شش رتبه برتر استانی را کسب نمودم.وی از علاقه خود به پژوهش گفت: از کودکی به کارهای پژوهشی علاقمند بودم و همواره به دنبال این بودم که به پاسخ سوالات خود برسم. هر چقدر که پایهی تحصیلی ام بالاتر رفت برای به دست آوردن پاسخ سوالات علمی خود، نیازمند تر شدم، به عنوان مثال سوالاتی نظیر اینکه کره ماه نور ندارد، پس این نوری که ما مشاهده میکنیم ازکجاست؟ یا ستارهها چه چیزی هستند و چه فایده ای دارند؟ آیا برای زمین مفید هستند؟ و یا ما در کجا هستیم، نه اینکه در چه کشوری یا استانی بلکه در کدام نقطه از کیهان هستیم و...؛ که همه اینها در ذهن من سوال بود و همین موجب شد که به یادگیری کارهای پژوهشی علاقهمند شوم، چون هر چقدر که جلوتر میرفتم نیاز به پرس و جو و پژوهش داشتم و این علاقه مندی واقعا فایده بسیار عالی داشت.ناصرخیل در رابطه با رشته های خود در پژوهش اظهار کرد: در رشته نجوم بخش انجمنهای علمی، محتوای نجومی، کارآفرینی ،رشته جام سلولهای بنیادی،گیاهان دارویی در گرایش بستهبندی رتبه برتر استان را کسب کردم و در قسمت ادبیات گردشگری رتبه دوم استانی را بدست آوردم. وی افزود:همیشه بعد از خداوند متعال به خودم ایمان داشتم و آنقدر به توانایی و قدرتم، زحمات و سختیهایی که در زمان کمی که وجود داشت تجربه کردم، ایمان قوی داشتم و به اینکه حتماً رتبه برتر را می آورم مطمئن بودم و اگر این جشنواره مرحله کشوری هم داشت، یقیناً میتوانستم جز رتبه برتر کشوری باشم.وی ادامه داد: جشنواره علمی و پژوهشی به هیچ عنوان به درس لطمه وارد نمیکند، زیرا خود من با توجه به اینکه در پژوهش سراها و جشنوارههای بسیاری شرکت داشتم ولی همواره معدل ۲۰ را کسب نمودم و حتی این جشنواره موجب شد شوق و اشتیاق بیشتری در درس خواندن بیابم. جشنواره علمی و پژوهشی فواید بسیاری در یادگیری درسها دارد؛ به طور مثال ما در سلولهای بنیادین برای انجام دادن یک آزمایش، حیوانی را تشریح میکنیم و این قطعاً در یادگیری علوم تجربی بسیار کمک رسان است و یا اگر در کلاس ادبیات، فن بیان و نویسندگی شرکت کردیم قطعاً در فارسی املا و انشا بسیار قوی تر خواهیم بود. دانش آموز برتر استانی گفت: بنده سعی کردم که هموراه دوستان خود را به انجام فعالیت های پژوهشی علاقه مند کنم و در این مسیر برای اینکه دانش آموزان مدرسه ما به علم نجوم علاقهمند بشوند، کارگاهها، نمایشگاهها و سمینارهای بسیاری را برگزار کردیم.به طور مثال کار با تلسکوپ به دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم آموزش دادیم که چگونه با تلسکوپ رصد کنند و اصلاً تلسکوپها چی هستند و تمام این موارد را با نمایشگاه به دانش آموزان شرح دادیم که چگونه به علم نجوم نگاه کنند و همینطور معرفی ابزارهای نجومی و کتاب هارا در پی داشتیم که خیلی موثر بود. ثنا ناصرخیل در پایان افزود: به همسالان خودم توصیه میکنم که در این سن و ردهای که هستند به دنبال جوابی برای سوالهایشان باشند، زیرا دنیای پژوهش و تحقیق میتواند مسیر ما را در زندگی و تحصیل مشخص کند و نگاهمان را به دنیای اطرافمان تغییر بدهد، حتی توانایی این را دارد که در آینده شغلی و تحصیلی ما تاثیر زیادی داشته باشد.