انقلاب صنعتی چهارم از پارک علم و فناوری البرز آغاز شد
سپیدارآنلاین: گروه گفتگو
در گفتوگویی اختصاصی با مهندس میلاد سخنگو، رییس هیئت مدیره شرکت «آوید سامانه رایمون» مستقر در پارک علم و فناوری استان البرز، از تجربیات ارزشمند این شرکت فناور در مسیر توسعه نرمافزارهای صنعتی، تیمسازی مبتنی بر متدهای نوین آموزشی، و تولید پلتفرمهای کارخانه هوشمند سخن گفته شد؛ تجربهای که میتواند الگویی برای بسیاری از شرکتهای نوپا و دانشبنیان در مسیر تحول دیجیتال باشد.
حدود ۱۰ سال پیش با ساخت نرمافزارهای مالی، منابع انسانی، لجستیک و تولید بهصورت رسمی شرکت را تأسیس کردیم و فعالیت خود را در حوزه نرمافزار آغاز کردیم. مجموعه نرمافزارهای ERP (Enterprise Resource Planning) مانند حسابداری، دارایی ثابت، خزانه داری، بهای تمامشده، انبار، تأمین، فروش، پرونده کارکنان، کارگزینی، حقوق و دستمزد، روابط عمومی ، اطلاعات مهندسی، برنامهریزی و سفارشگذاری تولید، نگهداری و تعمیرات ، کنترل کیفیت ، ثبت عملکرد تولید و پروژه از جمله محصولات ما هستند.وی در راستای ارتباط بین صنعت و دانشگاه در حوزه کاری خود، گفت:حدود ۱۰ سال پیش با ساخت نرمافزارهای مالی، منابع انسانی، لجستیک و تولید بهصورت رسمی شرکت را تأسیس کردیم و فعالیت خود را در حوزه نرمافزار آغاز کردیم. مجموعه نرمافزارهای ERP (Enterprise Resource Planning) مانند حسابداری، دارایی ثابت، خزانه داری، بهای تمامشده، انبار، تأمین، فروش، پرونده کارکنان، کارگزینی، حقوق و دستمزد، روابط عمومی ، اطلاعات مهندسی، برنامهریزی و سفارشگذاری تولید، نگهداری و تعمیرات ، کنترل کیفیت ، ثبت عملکرد تولید و پروژه از جمله محصولات ما هستند.وی افزود: مامعتقدیم در سازمان، کارایی باید تیممحور ارزیابی شود، نه صرفاً فردی. به همین دلیل روی مهارتهای نرم (Soft Skills) و ارتباطات انسانی سرمایهگذاری کردهایم. در گامهای بعدی، به سمت ایجاد تیمهای چندپیشه و خودگردان حرکت کردهایم که افراد توانمندیهای متنوع داشته و در شرایط بحرانی، قابلیت انعطافپذیری و جبران کمبودها را دارند.ما نرمافزاری را توسعه دادیم که رقبا با بیش از ۱۰۰ پرسنل و سرمایههای میلیاردی تولید میکنند؛ در حالی که ما با تیمی ۱۵ تا ۲۰ نفره و صرف زمان کمتر موفق به تولید آن شدیم.
سخنگو عنوان کرد: در بحث پشتیبانی نرمافزار نیز برخلاف دیگر شرکتها که هزینههای بالایی دریافت میکنند، ما با طراحی یک بانک اطلاعاتی و آموزش جامع، نیاز شرکتها به تماسهای مکرر را کاهش دادهایم. همچنین، یک چتبات مجهز به هوش مصنوعی به نام دستیار هوشمند طراحی کردهایم که میتواند در آینده تا ۸۰٪ نیازهای پشتیبانی را پاسخ دهد.وی گفت: یکی از مهمترین چالشها، نبود ابزار و سیستمهای دقیق برای محاسبه بهای تمامشده واقعی محصولات است و این مسیر ما را به سمت خودکفایی مشتریان و کاهش هزینههای پشتیبانی سوق داده است؛ امری که بسیاری از رقبا با آن مخالفاند، زیرا سود اصلیشان از خدمات پس از فروش تأمین میشود.سخنگو در آخر گفت: یکی از مهمترین چالشها شرکت های مانند مجموعه ما ، نبود ابزار و سیستمهای دقیق برای محاسبه بهای تمامشده واقعی محصولات است وامیدوارم نگاه تصمیمگیران به این حوزه تغییر کند و حمایتهای واقعی از شرکتهای فناور و نوآور صورت گیرد.