16 دی 1392
شماره خبر: 113221

8600 معلول البرزی همچنان در انتظار بیمه

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

8600 معلول البرزی همچنان در انتظار بیمه


متأسفانه در جامعه کنونی ما با وجود ابراز شعارهایی از قبیل«معلولیت محدودیت نیست» همواره محدودیت ها برای معلولان وجود داشته تا جایی که معلولان و خانواده آنان اقدامات مشخص، موثر، گسترده و مجدانه ای را برای برطرف کردن کاستی های موجود خواهانند.
از طرفی هزینه های سنگین درمان و کاستی های بیمه های خدمات درمانی از جمله مشکلاتی است که این روزها فشار مضاعفی را بر معلولان و خانواده آنان متحمل کرده است. جامعه معلولان کشورمان همواره از مشکلات و کاستی های متعددی رنج برده است و همچنان نیز در جهت تحقق نیازهای خود در جامعه تلاشهای فراوانی می کنند؛ هزینه های سنگین درمان یکی از این مشکلات است و عملیاتی کردن آن از دغدغه های مهم معلولان و خانواده های آنها محسوب می شود. در این مسیر بیمه خدمات درمانی و حمایت های بهزیستی از امیدهای معلولان و خانواده های آنان محسوب می شود که متأسفانه کاستی های متعددی در تحقق یافتن آن وجود دارد. معلولیت که پیوسته به عنوان یکی از حقایق در زندگی انسانها مطرح بوده است اگر به نحو احسن با آن برخورد شود موجب شکفتن استعدادهاست و زندگی ساز است و انسان ساز؛ و اگر از روزن «محدودیت» به آن نگریسته شود موجب دل نگرانی ها، دل زدگی ها و گوشه گیری ها خواهد شد. متأسفانه طبق مشاهدات و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد در جامعه کنونی ما با وجود ابراز شعارهایی از قبیل«معلولیت محدودیت نیست» همواره محدودیت ها برای معلولان وجود داشته است (یا در واقع این محدودیت ها را با چشم بستن بر روی ظرفیتها و توانایی های بالقوه و بی شمار معلولان بوجود آورده ایم!) تا جایی که معلولان و خانواده های آنان اقدامات مشخص، موثر، گسترده و مجدانه ای را برای برطرف کردن کاستی های موجود خواهانند. به زعم کارشناسان و خانواده های معلولان یکی از مواردی که می تواند تا حد قابل توجهی از مشکلات مربوط به معلولان بکاهد «توجه بیشتر به کاهش هزینه های درمان» است که در این رابطه نیز بیمه های درمانی و حمایت های بهزیستی و سازمانهای ذیربط نقش مهمی را ایفا می کنند.
کماکان در انتظار اقدامات و پشتیبانی های بهزیستی
در گفتگویی که با برخی از خانواده های معلولیان انجام دادیم متوجه شدیم که عده زیادی از آنها تاکنون موفق نشده اند که فرد معلول خانواده را تحت پوشش بیمه های درمانی دربیاورند و به واسطه آنکه بهزیستی در برآورده کردن این حاجت نقش پُررنگی را برعهده دارد آنها کماکان در انتظار اقدامات و پشتیبانی های بهزیستی برای این امر هستند. حوری لقا آجرلو از مددکاران اجتماعی استان البرز است که در مؤسسه خیریه کهریزک این استان و در رابطه با مسائل توانبخشی معلولان فعالیت دارد. وی در این رابطه می گوید: متأسفانه معلولان مراجعه کننده به این مؤسسه با مشکلات فراوانی از جمله مشکل عدم تأمین مسکن، مشکلات خانوادگی و مشکلاتی مثل مشکلات زناشویی رنج می برند که ارتباط مشکلات مالی و بیمه های درمانی با تمام این مشکلات انکار نکردنی است.
این روانشناس بالینی ادامه می دهد: در حال حاضر فکر می کنم فقط در استان البرز چندهزار نفر از معلولان ما در انتظار بیمه شدن از سوی بهزیستی یا دیگر سازمانهای ذیربط باشند و البته باید متذکر شوم که در این رابطه به برخی از مشمولان، حقوقی چون حق پرستاری(درماه 80 هزار تومان) و به برخی نیز یارانه درمان تعلق می گیرد و در همین مرکز، حدود 100 نفر معلول داریم که یارانه دریافت می کنند. به گفته وی توانبخشی، فیزیوتراپی و آب درمانی از موارد درمانی و اساسی برای معلولان هستند كه بیمه های درمانی می تواند در کاهش بار هزینه های آنها یاری رسان باشد.
کمک های بهزیستی جوابگوی مشکلات معلولان نیست

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود