19 بهمن 1392
شماره خبر: 115804

ولادت و شهادت امام حسن عسکری(ع) در روز جمعه

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ولادت و شهادت امام حسن عسکری(ع) در روز جمعه


زمان امام حسن عسکری(ع) شیعه به صورت یک قدرت عظیم در عراق درآمده بود و همه مردم می دانستند که این گروه به خلفای وقت معترض بوده وحکومت هیچ یک از عباسیان را مشروع و قانونی نمی داند بلکه معتقدند که امامت الهی در فرزندان علی(ع) باقی است.
امام حسن عسکری(ع) یازدهمین پیشوای شیعیان در روز جمعه هشتم ربیع الثانی سال 232 ه.ق در مدینه چشم به جهان گشودند. پدر ایشان امام هادی(ع) و مادرشان حدیثه است. اعطای لقب «عسکری» به ایشان به جهت سکونت اجباری حضرت در محله عسکر سامرا به دستور خلیفه عباسی می باشد. از مشهورترین القاب حضرت می توان به زکی و ابومحمد اشاره کرد. اما حضرت را به مانند پدر و جدش به «ابن الرضا» مکنی بودند.
پیش گویی ولادت امام حسن عسکری (ع)
پیامبر گرامی اسلام (ص) در ضمن فرمایشی به امیرالمومنین (ع) از ولادت امام حسن عسکری(ع) خبر می دهد و می فرماید: خداوند تبارک و تعالى در صلب امام هادی نطفه‏ اى قرار داد که او را نزد خود حسن نامید و او را همچون نورى در شهرها قرار داد، در زمین خلیفه و مایه عزت امت جدش نمود و هادى و راهنماى شیعیانش کرده نزد پروردگارش او را شفیع آنان نمود. خداوند او را مایه نقمت و عذاب مخالفین قرار داد و براى دوستانش و کسانى که او را امام خود بدانند، حجت و برهان گرداند.
امام حسن عسکری (ع) در تورات
از امام حسن (ع) نقل شده است که یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام(ص) آمد و گفت: از پنج موردی که در تورات آمده به من خبر بده، تا اینکه آن حضرت می فرماید: اول عبارت محمد رسول الله(ص) است که در زبان عبرانی "طاب" است، سپس حضرت این آیه را تلاوت نمودند: یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ، بعد هم نام وصیّم علی بن ابی طالب به نام الیا است بعد از آن دو نوه ام حسن و حسین به نام های شبّر و شبیر و در مرحلۀ بعد مادرشان فاطمه سرور زنان عالم است که یهودی گفت: راست گفتی ای محمد. در تورات کنونی نقل شده، حضرت ابراهیم (ع) به خدا گفت: کاش که اسماعیل در حضور تو زیست کند. خدا گفت: به تحقیق زوجه ات ساره برای تو پسری خواهد زایید، و او را اسحاق نام بنه و عهد خود را با وی استوار خواهم داشت، تا با ذریت او بعد

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود